kolejivo N

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti N (1:160).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: kolejivo N

Příspěvekod Brejla » úte 10 zář, 2019 5:14 pm

misanek23 píše:Zdravím,
mám dotaz. Potřebuju udělat klasický kolejový kontakt. Nejjednodušší je naříznout kolej na dvou místech a je hotovo. Jenže mě to nespínají všechny vozidla, nevím proč. Některá vždy na 100% bez ohledu na rychlost jízdy, jiné jen když jedou rychle, jiné naopak jen když jedu pomalu a jeden typ vůbec nikdy, trochu to nechápu a nevím co dělám špatně, nemáte někdo nějaké rady? Díky moc. M.


Musíš používat jen jednostranně izolovaná kovová dvojkolí a ta neizolovaná strana musí být vždy na straně kontaktu. Dále se předpokládá, že hroty náprav máš na straně kontaktu uložené v kovových ložiskách, které jsou vodivě propojeny.
Já toto řešení dříve používal v H0, ale není důvod, aby to nešlo i v N.
Brejla
 
Příspěvky: 1394
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: kolejivo N

Příspěvekod misanek23 » stř 11 zář, 2019 3:48 pm

Ahoj,

díky za radu, jenže ony jsou to vše hnané vozidla a všechny jsou tovární - koupené. Některé mají jen dvě nápravy, jiné 4 nebo i šest, prostě ta spínací kolej není na 100% protože někdy to jedno a samé vozidlo to sepne a jindy ne, nebo jedno vozidlo uplně stejné je koupené 2x a u jednoho to funguje vždy a u druhého nikdy. Vím, že lze toto řešit i jazyčkovým relé a magnetem, ale to se mi moc nechce, protože to je v kolejích vidět a musel bych na všechny vozidla lepit magnet a to se mi vůbec nechce. Ještě je možnost ty spínací koleje nakoupit originály, ale to zas opticky neni moc pěkné. :-(
misanek23
 
Příspěvky: 27
Registrován: čtv 03 led, 2013 12:58 pm

Re: kolejivo N

Příspěvekod HonzaM » stř 11 zář, 2019 4:15 pm

Co má být těmi kontakty ovládáno? Nebylo by lepší používat detekci obsazení delšího úseku? U hodně krátkého "spínacího úseku" stačí trochu nečistoty na kolečkách, na spínacím úseku a v sousedství spínacího úseku a ke kontaktu nedojde.
N, převážně epocha V, VI.
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2513
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejivo N

Příspěvekod misanek23 » stř 11 zář, 2019 6:46 pm

HonzaM:
obyčejná automatická zastávka, najede na kontakt, obvod se na určitou dobu vypne a pak zapne a vozidlo odjede, to je celé.
misanek23
 
Příspěvky: 27
Registrován: čtv 03 led, 2013 12:58 pm

Re: kolejivo N

Příspěvekod misanek23 » úte 15 říj, 2019 5:12 pm

Tak bohužel moc rad nepřišlo :-(

Včera dorazily originály spínací koleje. Bohužel výsledek byl jen o 50% lepší, stále to nefunguje na 100%. Napadl mě test spínací koleje, jestli vůbec sepne a to pomoci obyčejné diody. Zjistil jsem, že spínací kolej funguje na 100% a to jak koupené originály tak můj vátvor pomocí přerušené kolejnice, ve 100% dioda blikla při sepnutí každého podvozku a každé nápravy. Problém tedy asi v relé. Při testech bez kolejového vozidla relé pracovalo na 100% tak jak má, při jízdě kolejového vozidla ne, asi za ten mžik na který dojde k tomu sepnutí asi relé nestačí zareagovat, funguje to jen při extrémně pomalé jízdě nebo při vyšším napětí, nebo u vozidel které mají nápravy u podvozku velice blízko u sebe čímž asi vzniká delší spínací doba. Tak prosím o rady jak toto řešíte na svých kolejištích? Nebo to nikdo nemáte nic automatického nebo poloautomatického a jezdíte se vším na manuál a ruční tlačítka?
misanek23
 
Příspěvky: 27
Registrován: čtv 03 led, 2013 12:58 pm

Re: kolejivo N

Příspěvekod HonzaM » úte 15 říj, 2019 9:07 pm

Pokud chci automatický provoz, používám možnosti poskytované TrainControllerem. Ten není zrovna levný, hodně ale umožní i RocRail, který je zdarma. Vlak plynule zastaví, plynule se rozjede, dobu čekání lze programovat. Při dnešních možnostech je řešení s relé a kontaktní kolejí poněkud mimo mísu.
N, převážně epocha V, VI.
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2513
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejivo N

Příspěvekod misanek23 » úte 15 říj, 2019 9:52 pm

HonzaM : to je ale vše digital. Nedovedu si finančně představit digitalizovat všechny modely co mám, to je mimo realitu a hlavně se chci vyhnout jakýmkoliv zásahům do továrních modelů a to hlavně těch starých, které nejsou pro digitál ani uzpůsobeny. Navíc zásahem dovnitř ztratí svoji hodnotu. Chci něco, co bude jednoduché a funkční a hlavně bez zásahu do továrních modelů, proto toto řešení. Viděl jsem mnoho analogových automatických kolejišť, které na výstavách jezdily celé dny bez jediného problému, bohužel jsem neviděl ani jedno digitální, kde by se pořád něco nekousalo, nesráželo a v jednom kuse neopravovalo a neladilo. Zastavováníé mimo zastávky uplně běžné. Jedno dokonce přestalo fungovat první den výstavy a protože člověk byl hodně z daleka, do konce výstavy si už nezajezdil. Analog chci také z toho důvodu, že na analogovém kolejišti digitální nový model jede bez problémů, kdežto na digitálmím kolejišti si s analogem ani neškrtnu. Vím, že dnes letí dcc, ale já se rád kochám koukáním na funkční kolejiště a ne koukáním do pc, vím, že to na dnešní dobu neni moderní, ale je to tak. Abych to upřesnil, jde o tramvajové kolejiště.
misanek23
 
Příspěvky: 27
Registrován: čtv 03 led, 2013 12:58 pm

Re: kolejivo N

Příspěvekod hradlar » stř 16 říj, 2019 5:44 am

Podle toho jak popisuješ problém, tak tipuju, (napsáno laicky) že to relé buď moc žere nebo je pomalé. Já jsem měl podobný problém, ale na digitálu s modulem vratné smyčky. Měl jsem moduly s relátkama. Některá mašina a někdy se prostě zastavila a potom se začala rozjíždět, s celým vlakem to hrozně cuklo. Jakmile jsem vyměnil moduly za plně elektronické, tak bylo po problému. Připisuji to tomu, že to relé bylo pomalé.
Takže bych to viděl zkusit dát před relátko nějakou analogovou elektroniku, prodloužit impuls a zesílit. Určitě bude realizovatelné nějakým tranzistorem a kondíkem.
Anebo rovnou monostabilní KO bez relé s výkonovým tranzistorem na konci. A to je dotaz na nějakého elektronika.
Uživatelský avatar
hradlar
 
Příspěvky: 14
Registrován: pon 28 zář, 2015 6:06 am
Bydliště: Zábřeh

Re: kolejivo N

Příspěvekod misanek23 » stř 16 říj, 2019 8:59 am

Hradler:

taky mě něco podobného napadlo, mám toto: https://www.gme.cz/modul-univerzalniho- ... o-rele-12v funguje to perfekltně, ale ne s kolejovým spínačem, přesněji, ne všechny modely jak jsem psal výše.
misanek23
 
Příspěvky: 27
Registrován: čtv 03 led, 2013 12:58 pm

Re: kolejivo N

Příspěvekod Jirkátor » čtv 14 kvě, 2020 1:33 pm

Nějak to tu spí, tak to probudím otázkou.
Plánuji stavbu kolejiště a jsem rozhodnutý použít kolejivo Fleischmann picollo (to s podložím). Vím že to zrovna není etalon modelovosti a opravdu vám všem věřím, PECO 55, je v dnešní době to nej, z čeho se dá stavět, ale jako protiváha se nabízí geometrie výhybek. Napadla mne ale jedna možnost, prostě to zaštěrkovat. Spíš by se jednalo o pokrytí toho náspu tenkou vrstvou štěrku, jen si nejsem jist, zda je to proveditelné. Nezkoušel to už někdo, či nemá někdo možnost to zkusit?
Jihočech a přeběhlík od HO k N.
Tady plánuji viewtopic.php?f=1&t=12586
Jirkátor
 
Příspěvky: 181
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: kolejivo N

Příspěvekod hank » čtv 14 kvě, 2020 1:56 pm

(Skoro) všechno už se na zdejším fóru někdy někde řešilo:
viewtopic.php?f=10&t=11564
(a další odkazy hledej v odkazovaném vláknu)
8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4212
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: kolejivo N

Příspěvekod HonzaM » pát 15 kvě, 2020 4:56 am

Jirkátor píše:Plánuji stavbu kolejiště a jsem rozhodnutý použít kolejivo Fleischmann picollo (to s podložím). Vím že to zrovna není etalon modelovosti a opravdu vám všem věřím, PECO 55, je v dnešní době to nej, z čeho se dá stavět, ale jako protiváha se nabízí geometrie výhybek.

Zkusil jsi ten Tvůj návrh udělat v PECO (ve SCARMu nebo WinRracku)? Ono to s tím rozdílem v geometrii není tak hrozné a většinou se dá najít řešení.
N, převážně epocha V, VI.
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2513
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejivo N

Příspěvekod Jirkátor » pát 15 kvě, 2020 8:27 am

Pořád tvrdím, že vždy se dá nějaké řešení najít, tak by to určitě šlo v PECU také nějak poskládat - tak složité ty stanice zase nejsou. Jen se obávám, že by to bylo na úkor využitelné délky staničních kolejí a do toho se mi moc nechce. Také už mám pár výhybek a oba angličany (těm navíc stačí jen jeden přestavník) doma. Na obou zhlavích jsou trojcestné výhybky a tam by to už pár cm udělalo. Když k tomu přičteš ty kousky mezi jednotlivými výměnami, kvůli osové vzdálenosti, tak to bude zase několik cm a ono se to postupně nasčítá a najednou koukáš, proč máš ty koleje tak krátké.
Ale abych odpověděl na tvou otázku: ne, nezkoušel jsem to, ale až bude někdy čas, tak to určitě ve SCARMu namalovat zkusím. Alespoň tu hlavní stanici.

Doplnění: Tak jsem zkusil v PECO 55 namalovat tu přední stanici. Rozložení kolejí a výhybek je zcela stejné, poloha krajních výhybek také a 1. staniční kolej se zkrátila z 83 cm na 71 cm, což by se ještě dalo akceptovat, ale 4. kolej z 50 cm na 30 cm a 5. kolej ze 40 cm na 23 cm a to už je moc velká cena za modelovost PECA. To jsem navíc vázal jednu výhybku hned na druhou, takže nevychází osové vzdálenosti. Kdybych je chtěl dodržet, jako že bych musel, tak budou koleje ještě kratší.
Jihočech a přeběhlík od HO k N.
Tady plánuji viewtopic.php?f=1&t=12586
Jirkátor
 
Příspěvky: 181
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Předchozí

Zpět na Velikost N (komunita N)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků