od statistik_2018-09 » pon 11 bře, 2019 12:58 pm
Pokud to mermomocí musí mít na sobě napsané ČSD nebo ČD, tak minimálně jeden z těchto vozů zde zůstal patrně po nehodě a stal se z něj vůz pro zvláštní účely železnice. Ale v běžném provozu ve vlastnictví ČSD na 99,99 % opravdu žádný takový nebyl.
Nicméně, jako člověk, co již dávno opustil myšlenku násilného počešťování modelů, dovolím si ještě nastínit druhou možnost využití modelu, a tou je nechat ho jak je a používat ho v provozu na kolejišti společně s vozy ČSD. Pokud přeznačit, tak klidně na nějaké MÁV, CFR, PKP, JŽ, ale klidně může zůstat, jak je.
Až do zániku ČSD v roce 1993 bylo totiž naprosto běžné, že zahraniční vozy například tohoto provedení přes ČSSR nejen tranzitovaly, ale rovněž sem zajížděly, a to buď ložené, případně ložené odjížděly od nás. A stejně tak se po naší republice v mezičase, než opustily republiku, naprosto běžně využívaly ve vnitrostátní přepravě na účet vlastnické správy. Šlo nejen o kryté vozy, ale i plošiny, nízkosťěňáky, uhláky, cisterny..., které vymetaly kdejaké nákladiště a vozilo se v tom naprosto cokoli co Vás napadne. A šlo jak o nejrůznější vozy ze socialistických zemí, tak právě i ze zemí kapitalistických (Rakousko, Švýcarsko, Belgie, Nizozemí, NSR, Itálie, Francie...).