VI. epocha sice není můj obor, ale po příznivé reakci kolegy Kavky mě napadlo, že by si tyto drobné stavbičky, které posledních zhruba 10 let ve velkém zamořují rekonstruované tratě SŽDC, zasloužily bližší ohledání. Má to hned několik důvodů:
1. Je jich moc a čím dál tím víc a z toho důvodu je nelze ignorovat - pro mladší část modelářské veřejnosti, která už nepamatuje lepší drážní časy, je to zkrátka neodmyslitelná součást železniční reality.
2. Hodí se kamkoli - od ztracených vart na lokálkách, kde se objeví šukafón 2x denně a to ještě jen o víkendech, přes regionální tratě s chátrajícími kdysi výstavnými budovami pamatujícími lepší časy a dnes určenými většinou k demolicím, přes frekventované zastávky na předměstích velkých měst, až po zastávky na koridorových tratích.
3. Jsou to konstrukčně jednoduché objekty, které přímo vybízejí k vlastní stavbě i majitele obou rukou levých téměř z jakéhokoli plošného materiálu, který je doma po ruce, a to i těmi nejprimitivnějšími technologiemi jako je lepení herkulesem natupo nebo à la vystřihovánky ABC.
4. Jsou přímo předurčeny na pidikolejiště, jejichž popularita ve zdejší komunitě neustále roste.
Prozatím jsem objevil tři výrobce typizovaných zastávkových přístřešků z betonových prefabrikátů, které u SŽDC doznaly většího rozšíření a jejichž rozměrové výkresy jsou volně dostupné.
1. Především je to ŽPSV Uherský Ostroh s jejich přístřeškem typu Antivandal. Základní prvky jsou půdorysu U nebo T a dají se skládat, takže existují i provedení 2xU a 2xT. Postupem času se všelijak vylepšují třeba sedlovou střechou s pálenou krytinou nebo ozdobnými prvky na stěnách. Ke dnešnímu dni jsem jich u SŽDC napočítal více než 90 a jsou rozšířeny v celé síti.
2. Dalším oblíbeným výrobcem je Prefa Žatec. Jednoduché uzavřené betonové skořepiny se taky dají skládat k sobě a mají oproti ostatním obrovskou výhodu - neprší do nich, ani když ze strany fouká... Je jich zatím přes 20 a vyskytují se především v západní polovině Čech.
3. Prozatím (?) nejméně rozšířený přístřešek je ale zároveň - aspoň dle mého soudu - daleko nejhezčí. Vyrábí ho Prefa Nový Bydžov, vím o pěti místech v severovýchodní části Čech, kde stojí, a jeho stavitelé si dali nejvíc práce s barevným řešením.
Některé podklady už jsem sem dal, ale myslím, že pro ty, kdo to budou hledat, jsou dost nepřehledně rozstrkané v různých vláknech, tak je postupně soustředím na toho jediné místo.
Pokračování později.