PIKO 2019 - loko řady 413.0

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » pát 04 led, 2019 8:16 pm

radeksindy píše:hank:55 105 na fotce má písečník za dómem a lze dost dobře předpokládat, že i naše 096 měla stejné uspořádání. Ve stejném sešitě je i fotka jedné z lokomotiv LBE G7.1 od Schwarzkopfa z roku 1898, 55 038 má také písečník vzadu a pochází taktéž od Schwarzkopfa, r.v. 1901. Možná to bylo v určitém období typické pro lokomotivy něterých výrobců.


Nicméně v původním pruském Musterblattu III-3d je výkres s písečníkem vpředu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3371
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » pát 04 led, 2019 8:16 pm

radeksindy píše:Česká stavba parních lokomotiv, 1841-1930, díl 1, str. 172.

Děkuji.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3371
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod radeksindy » pát 04 led, 2019 8:47 pm

Nicméně v původním pruském Musterblattu III-3d je výkres s písečníkem vpředu.

Nevím co bylo na Musterblattech lokomotiv závazné, ale pokud to bylo jako u vozů, tak písečník asi nehrál roli. Například první Musterblaty služebních vozů z let 1883/84 pro nákladní vlaky IIa 3/IIa 4 byly využívány do roku 1899. Vzniklo podle nich tak kolem tří desítek typů. Třeba z modelářského hlediska velmi podstatné provedení skříně to neřešilo. Byly vyrobeny jak dřevěné, tak oplechované.
radeksindy
 
Příspěvky: 1828
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » sob 05 led, 2019 1:41 pm

Ještě tady mám z toho výše citovaného pochybného zdroje seznam lokomotiv, které měly tendry 616.0. Bohužel není jasné, kdy byl ten seznam pořízen, takže opět bez záruky. Tendry 616.0 prý měly lokomotivy 413.043, 58, 60, 65, 82 a 95 - takže dvojčité i sdružené a zdaleka nejen ty vyrobené v letech 1916-17. A ještě se tu uvádí, že lok. 413.084 měla tendr 315.006 od zrušené lok. 264.406. (Ta byla zrušena v roce 1925.)

Nezbývá než to uzavřít tím, co je koneckonců už dávno všeobecně známo: Kdo chce stavět model skutečného vozidla, měl by vycházet z fotografií konkrétního stroje v konkrétní dobové a místní situaci.

Kdybyste se přes všechny výhrady, které k citovanému zdroji mám, chtěli zeptat, co tvrdí o některé konkrétní lokomotivě, napište mi.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3371
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod radeksindy » sob 05 led, 2019 7:46 pm

z toho výše citovaného pochybného zdroje

Proč pochybného? Pokud neznáš detaily, nesoudil bych. :)

Obecně problém tendrů nevyřeší žádný zdroj. Počáteční rozdělení je zřejmé, z válečných dodávek nebyl tendr 3 T 16,5 (u ČSD 616.0) u 069 a 091, tam byl původní 3 T 12 (412.1). Zbylé valečné (v uspořádání pDp) měly 616.0, ostatní 412.1. Pak se to začalo střídat jako na běžícím páse. Jeden 412.1 byl zrušen před přečíslováním. Stejné tendry používaly i G8, u nás 425.0. Celkem bylo dohromady 109 tendrů těchto dvou typů, ale 110 lokomotiv řad 413.0 a 425.0. Proto jedna lokomotiva musela dostat náhradu v podobě 315.0.
radeksindy
 
Příspěvky: 1828
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » sob 05 led, 2019 8:38 pm

radeksindy píše:Proč pochybného?


Protože rušení nemá správně skoro u žádné lokomotivy. Protože si plete například Lednici s Jemnicí. (Ověřeno.) Apod.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3371
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod radeksindy » sob 05 led, 2019 9:37 pm

Protože rušení nemá správně skoro u žádné lokomotivy.

Co je správný datum? Je datum vydání spisu je tím jediným správným datem? Uvědom si, že ten člověk nebyl badatel. On nechodil po archivech, jednak nemohl a jednak nemusel :D
Chyby jsou všude, ale rozhodně bych to neoznačoval za "pochybný zdroj".
radeksindy
 
Příspěvky: 1828
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod VD.CSD » ned 06 led, 2019 10:19 am

Co se týče těch písečníku, muj nazor je takovej, že umístění z výroby bylo kus od kusu (dle požadavek objednavatele, snad podle uřčení: traťová služba nebo posun). A později mohly být taky klidně přemístěny nebo odebrány (z těch 2 písečníkových). Proto bez foto skutečného stroje v dané epoše kvalitní model nepostavíte...
Zajímalo by mně co píše "zdroj" o těchto strojích: 030,041,060,070,071?
VD.CSD
 
Příspěvky: 102
Registrován: pon 13 led, 2014 1:32 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » ned 06 led, 2019 12:01 pm

030: Výt. Břeclav, Znojmo, Kúty. +1950.
041: Výt. Bratislava, Trnava, Kúty. +1953.
060: Výt. Bratislava pro postrky do r. 1951, pak výt. Břeclav, Kúty, Zaječí, Sudoměřice. +1960.
070: Do r. 1945 výt. Košice, Michaľany, Královo nad Tisou, Jasiňa, pak. výt. Trenč. Teplá - Led. Rovne, Leopoldov. +1953.
071: Výt. N. Zámky, Galanta, Komárno do r. 1947, pak. výt. Břeclav, Zaječí, Jemnice (??? ověřená blbost, do Jemnice neměly přechodnost, asi si spletl Lednici a Jemnici...),. +1964.

Rušení popořadě podle výnosů citovaných v Atlasu: 1960, 1965 (1966 na kotel), 1964, 1951, 1963.

Podle Libora Poláčka se lok. 413.060 po r. 1947 vyskytla i ve Veselí nad Moravou.

Jestli místa uvedená v záznamech jsou stanice, kde lok. posunovaly nebo traťové úseky, kde byly nasazeny na vlaky, z těch análů nevyplývá.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3371
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod TTmili » ned 06 led, 2019 1:50 pm

Buďme rádi alespoň za nějaký zdroj. Udává zdroj i čísla tendrů náležících k lokomotivám (alespoň v době rušení)? Pokud ano, pak by mě zajímal stroj 413.036, jako jihlavský se nám toulal prokazatelně nejen mezi Jihlavou hlavním a městem s přetahy, ale podle všeho zavítal i na na lokálkové koleje telečské trati s vlaky. Minimálně před II. světovou válkou těch strojů bylo povícero, a i v osobní nebo smíšené vozbě.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1630
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod radeksindy » ned 06 led, 2019 3:29 pm

TTmili: Největším odborníkem na Jihlavu a vzdálené okolí, včetně mnoha jiho morvaských lokálek, je zde pod zkratkou Bw_Ig vystupující kolega. Právě v jeho knize týkající se lokálky z Telče do Slavonic je fotka 413.029 v Třešti. Jako střídající lokomotivy v této knize jsou od války do roku 1947 na trati vedeny 413.014, 029, 036. Nevím jestli chodí sem, ale tomuto tématu by slušelo přesunutí do Podkladů ke stavbě, nebo jiného obecnějšího tématu. Model 413.0 existuje ve více velikostech, tak snad by to téčkařům nevadilo.
radeksindy
 
Příspěvky: 1828
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Jarda H. » ned 06 led, 2019 3:53 pm

radeksindy píše: ... ale tomuto tématu by slušelo přesunutí do Podkladů ke stavbě, nebo jiného obecnějšího tématu. Model 413.0 existuje ve více velikostech, tak snad by to téčkařům nevadilo.


Uvidíme jak ostatní ?! Já osobně bych to nechal zde - kdo bude hledat podklady pro úpravy 413.0, předpokládám že použije "kouzelné okénko" vpravo nahoře a že ho to sem navede. Začalo to diskuzí k novince ve vel. TT, tak neberme téčkařům radost :lol: Mimochodem já jsem rád za každou páru ČSD, bez ohledu na případné chybičky.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2597
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod TTmili » ned 06 led, 2019 3:58 pm

radeksindy: Bylo by divné kdybych neznal kolegu ze zaměstnání, právě od něj i spoustu informací čerpám. Mohu jej upozornit na tohle téma, jestli po přečtení nebude mít něco k doplnění. Pouze jsem si říkal zda se nepovede hankovi dohledat čísla tendrů zmíněných lokomotiv dříve, když má teď sezbamy a podklady dohledány, kolega Bw_Ig by musel prohledávat archivy a zajisté by to bylo na dýl.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1630
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » ned 06 led, 2019 4:47 pm

TTmili píše:radeksindy: Bylo by divné kdybych neznal kolegu ze zaměstnání, právě od něj i spoustu informací čerpám. Mohu jej upozornit na tohle téma, jestli po přečtení nebude mít něco k doplnění. Pouze jsem si říkal zda se nepovede hankovi dohledat čísla tendrů zmíněných lokomotiv dříve, když má teď sezbamy a podklady dohledány, kolega Bw_Ig by musel prohledávat archivy a zajisté by to bylo na dýl.


Od kolegy Bw_Ig něco mám, ale to ti jistě může dát přímo sám. Jen stručně: Po válce už byla v Jihlavě jen 413.036 s tendrem 412.136. Kolem roku 1930 jich tam bývalo v průměru 6 - 7. V Telči skutečně občas zaskakovaly za kmenové stroje.
Kolega pro rok 1931 uvádí z archivních dokumentů pro ŘSD Brno tato čísla:
413.004, 14, 36, 39, 58, 77, 86, 91
pro rok 1933 v Jihlavě:
413.004, 045, 057, 062 - předána 1934 do Brna
V písemnostech o vystrojení tlakovou brzdou se v r. 1935 v Jihlavě uvádějí tendry 412.104, 045, 057, 058 bez přiřazení ke konkrétním lokomotivám; nicméně se zdá, že tendry většinou jezdily s lokomotivami shodných pořadových čísel, což 100% platí pro ty 4 uváděné ve stavu v roce 1933.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3371
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Radek Strnad » pon 07 led, 2019 5:41 pm

Bohužel pánové, ač nerad, jsem dnes nositelem špatných zpráv. Ta mašina ve verzi ČSD bude, dle jednoho z erudovaných a zasvěcených obchodníků, vyrobena tak, jak je na obrázku. Piko prostě černý granulát do lisu dávat nebude, neboť rakouská verze se pro nezájem dělat nebude a nemá prý pro Piko význam takový "detail", jako je barva pojezdu, pro pár kusů modelů ČSD řešit. Kdyby se dělal černý pojezd, znamenalo by to prý nárůst ceny o cca 60€ a to by asi nebylo modeláři (až na výjimky) akceptovatelné. Prodávám, jak jsem koupil. Takže další paskvil, ve stylu: Něco těm Čechům vyrobíme, sice to bude blbost, ale dáme na to ČSD a oni to ti hlupáci stejně koupí. A pro jistotu jim to prodáme dráž, než budou německé verze. Nejvíc mě na tom mrzí to, že jsem před svátky mohl za dobré peníze koupit německou verzi a už jsem ji mohl mít předělanou na černo.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 948
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 3 návštevníků