PIKO 2019 - loko řady 413.0

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » pát 04 led, 2019 2:24 pm

Trainmaniak píše:Klucí, podle informací, které se ke mně dostaly od kolegy, není ten náhon na rychloměr, ale na mazací lis. Chystám recenzi, tak jsem se trochu ptal. Dovedl by to někdo z vás jednoznačně potvrdit/vyvrátit?


No jo, mně se to zdálo divné, že by pohon rychloměru byl na straně topiče... Ale stejně tak divné mi připadá umístění mazacího lisu - kde vlastně? V kuchyni? :?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3217
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Trainmaniak » pát 04 led, 2019 2:30 pm

Němci to údajně mají nalevo v boudě, jak pravil kolega. Něco přeci jenom zná, tak si nedovoluji bezdůvodně pochybovat. :) Proto se tu snažím získat nějaké pevnější stanovisko, kdyby byl někdo více informovaný.
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 978
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod TTmili » pát 04 led, 2019 2:48 pm

Hanku dovolil bych si trochu rýpnout do toho odlišného průměru válců. V TT to vychází na celý 1mm v průměru, ne že by to nebylo vidět, ale naštěstí by ten menši měl být průměrově skoro stejný s válci u dojčitého stroje. Stačilo by tedy druhý (předpokládám správně že levý?) válec obalit jedno nebo dvěmi vrstvy papíru, plechu, plastu, a možná zbrousit a dosadit nové (leptané?) víko válce. Pak nám na sdružené stroje chybí už jen rozjezdové zařízení a písečník 0řed dómem. Případně ten půlmilimetr na poloměru ożelet.
Začínám vážně přemýšlet o tom, že nebudu čekat jak se z toho Piko vylže, ale nakoupím nějaký zlevněný německý stroj, a pustím se do velké přestavby

Pro hnidopichy, těch rozdílů je samosebou víc, ale účely psaní příspěvku jsem se zaměřil na to nejzásdnější co je vidět i z metru.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1611
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod vorisekml » pát 04 led, 2019 2:50 pm

Jsem autorem té přestavby na kterou je zde odkaz........dnes bych udělal spoustu věcí jinak.....
Já vložím jen jednu fotku...ono uplně stací vyměnit vrata dýmnice a je to jiná loko......
P3120083.JPG
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 679
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » pát 04 led, 2019 2:53 pm

TTmili píše:Hanku dovolil bych si trochu rýpnout do toho odlišného průměru válců. V TT to vychází na celý 1mm v průměru, ne že by to nebylo vidět, ale naštěstí by ten menši měl být průměrově skoro stejný s válci u dojčitého stroje. Stačilo by tedy druhý (předpokládám správně že levý?) válec obalit jedno nebo dvěmi vrstvy papíru, plechu, plastu, a možná zbrousit a dosadit nové (leptané?) víko válce. Pak nám na sdružené stroje chybí už jen rozjezdové zařízení a písečník 0řed dómem. Případně ten půlmilimetr na poloměru ożelet.
Začínám vážně přemýšlet o tom, že nebudu čekat jak se z toho Piko vylže, ale nakoupím nějaký zlevněný německý stroj, a pustím se do velké přestavby

Pro hnidopichy, těch rozdílů je samosebou víc, ale účely psaní příspěvku jsem se zaměřil na to nejzásdnější co je vidět i z metru.


Rozdíl průměru válců je v reálu 220 mm. 530 vs. 750.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3217
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod brzda » pát 04 led, 2019 3:33 pm

hank píše:
Trainmaniak píše:Klucí, podle informací, které se ke mně dostaly od kolegy, není ten náhon na rychloměr, ale na mazací lis. Chystám recenzi, tak jsem se trochu ptal. Dovedl by to někdo z vás jednoznačně potvrdit/vyvrátit?


No jo, mně se to zdálo divné, že by pohon rychloměru byl na straně topiče... Ale stejně tak divné mi připadá umístění mazacího lisu - kde vlastně? V kuchyni? :?

Nespomeniem si, v ktorom nemecky písanom článku som našiel info a náhone na rýchlomer rady 55. Nemusí to byť ani pravda. Ale mazací lis v kabíne mi nedáva význam, alebo ?
"Mazací lis byl na levé straně v budce s pohonem od posledního spřaženého čepu zadního spřaženého dvojkolí " - takže by to asi malo byť nakoniec takto.
brzda
 
Příspěvky: 126
Registrován: stř 13 srp, 2014 12:17 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Trainmaniak » pát 04 led, 2019 3:52 pm

Nevím, jestli je to u německých pár pravidlo, ale výjimkou asi mazací lis v boudě není. A pokud bych vzal v potaz jen selský rozum, tak bych se k lisu asi klonil také. Už jen z toho důvodu, že je vlevo. Ale jak říkám, bez záruky. I když uvozený text od Brzdy tomu nahrává. :) Zde je pro zajímavost detailní záběr pohonu: https://youtu.be/plysTFFjWvk
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 978
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod TTmili » pát 04 led, 2019 3:58 pm

hank píše:Rozdíl průměru válců je v reálu 220 mm. 530 vs. 750.


Já jsem ale ..... :roll: No co už, příště si radši i na tyhle počty raději vezmu kalkulačku, rozdíl necelých 2mm na průměru už je samozřejmě hodně znát, každopádně nic to nemění na možnosti pouze obalit původní válec plastovou destičkou.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1611
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Střelec » pát 04 led, 2019 6:01 pm

Hank: Díky za vyčerpávající informace. Mám pocit, že další informace budou utopené někde ve vláknu "stavba lokomotiv". Kromě variací písečníků a pohonu jsem někde zaregistroval dvě, možná tři varianty budek, které se lišily jak tvarem a velikostí oken, tak i provedením střechy.

TTmili - zkus použít "plech" (ve skutečnosti je do kovová fólie s povrchovou úpravou mikroskopickou vrstvou plastu), který kryje špunt u některých dovozových vín - je masivnější než plech z čajových svíček, dobře se zpracovává i barví a hlavně se dá hezky onýtovat vhodným nástrojem z rubové strany.

Už se těším na recenzi od Trainmaniaka. Pokud mi letos zbyde nějaká hotovost, asi si jeden kousek pořídím i přes to, že se mi nevejde do šturcu při objíždění soupravy.
Střelec
 
Příspěvky: 797
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod mar-roc » pát 04 led, 2019 6:39 pm

Tady na tom videu je mazací lis v boudě. Podle toho, co tam říkají jde o Einheitslok. https://youtu.be/LrIgtOHUPDU?t=470
mar-roc
 
Příspěvky: 22
Registrován: čtv 05 říj, 2017 11:22 am

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Trainmaniak » pát 04 led, 2019 6:59 pm

Další indicie pro mazací lis. :-)
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 978
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » pát 04 led, 2019 7:01 pm

V Eisenbahn-Journalu 9/2006, str. 12, je článek o lokomotivách G7. Je v něm vysvětleno, že dva písečníky (a taky modernější budku, tlakovou brzdu už z výroby a větší tendr - u ČSD řady 616.0) mělo asi 200 dvojčitých lokomotiv vyrobených za (1. světové) války. Z toho stáda dvojčitých lokomotiv 413.064 až 095 byly za války (v letech 1916 - 17) vyrobeny tyto: 65, 67, 69, 72 až 74, 76 až 79, 87, 90, 91, 93, 95. A totéž platí pro lokomotivu 413.0101 z roku 1916.

Teď už by to jenom chtělo pár fotek, které by potvrdily, že tyto stroje jezdily a dojezdily se dvěma písečníky i u ČSD. V jiném článku v tomtéž časopise, číslo 6/1983, str. 36, je fotka lokomotivy, která se později stala strojem 413.073 ČSD. I tento stroj má na snímku z doby těsně po vyrobení (1916) dva písečníky.

Taky se v tom článku z roku 2006 píše, že lokomotiva se stala pro své vhodné vlastnosti standardní válečnou lokomotivou za 1. světové války, podobně jako v Rakousku řada 73 (414.0 ČSD), a válka ji rozptýlila skoro po celé Evropě.

BTW, ten článek je nadepsán: "Fast narrensicher." Asi by se to dalo přeložit více způsoby, ale mně se líbí poněkud neuctivá varianta: Skoro blbuvzdorná. :lol:

Abyste se taky potěšili, tak z citovaného článku je tady nádherná fotka stroje 55.610 od jednoho z německých mistrů klasické železniční fotografie Carla Bellingrodta. Kromě uvedených rozlišovacích znaků je na ní vidět i podoba a umístění původního vzduchojemu.

55_610.jpeg


A takhle vypadala 413.073 dva roky před předáním k ČSD:

413_073.jpeg
413_073.jpeg (28.68 KiB) Zobrazeno 943 krát
Naposledy upravil hank dne pát 04 led, 2019 8:05 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3217
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod radeksindy » pát 04 led, 2019 7:56 pm

hank: Dovozování z fotek lokomotvi DRG je jednou z možností. Právě v EJ 6/1983 je fotka 55 105 (Schwarzkopf 2913/1901) a naše 413.096 byla předtím DRG 55 104/Essen 4455/Essen 2095 vyrobena u Schwarzkpfa jako 2912/1901. 55 105 na fotce má písečník za dómem a lze dost dobře předpokládat, že i naše 096 měla stejné uspořádání. Ve stejném sešitě je i fotka jedné z lokomotiv LBE G7.1 od Schwarzkopfa z roku 1898, 55 038 má také písečník vzadu a pochází taktéž od Schwarzkopfa, r.v. 1901. Možná to bylo v určitém období typické pro lokomotivy něterých výrobců.

Teorie o dvou písečnících válcečných G7.1 by mohla být správná. Fotka 413.068 je v knize o trati z Brna do Zastávky a má jen jeden písečník. Je z roku 1903. Na druhou stranu 173.902 (413.065) vyfocená v knize K.Zeithammera má dva (r.v. 1916)
radeksindy
 
Příspěvky: 1798
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » pát 04 led, 2019 8:12 pm

radeksindy píše:Na druhou stranu 173.902 (413.065) vyfocená v knize K.Zeithammera má dva (r.v. 1916)


Ve které knize, smím-li se zeptat?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3217
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod radeksindy » pát 04 led, 2019 8:16 pm

Česká stavba parních lokomotiv, 1841-1930, díl 1, str. 172.
radeksindy
 
Příspěvky: 1798
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron