Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod Gene_Simmons » ned 11 lis, 2018 7:51 pm

Přicházím s opožděnou aktualizací z května až září 2018, dříve jsem bohužel nestihl aktualizovat. :-( http://modelovy-svet-gene-simmonse.cz/kveten-zari-2018/
V květnu jsem ozvučoval další lokomotivu, tentokrát to byla ČSD 335.1505 od Fleischmanna. V lokomotivě není vůbec žádné místo na zvukový dekodér. Použil jsem ESU Loksound Mini s 6ti pinovým konektorem, který bylo nutné odpájet kvůli protažení drátů karoserií. Karoserii lokomotivy jsem rozebral na jednotlivé díly. Z kotle jsem vyndal dýmniční dvířka a vytlačil závaží, které je v kotli. Část závaží bylo nutné uříznout tak, aby se dekodér vešel do kotle. Dekodér jsem k závaží přilepil oboustrannou lepící páskou. Do zadní části kotle jsem vyvrtal díru směrem k budce strojvedoucího a hned další do boku kotle směrem do vany vodojemu. Další díra musí být na shodném místě ve vaně vodojemu tak, aby se z kotle daly prostrčit dráty do vany. Další díra je z vany vodojemu do budky strojvedoucího a na shodném místě v budce strojvedoucího jsem vyvrtal poslední díru tak, aby dráty od dekodéru šly prostrčit z vany vodojemu do budky strojvedoucího. Složitě se to vysvětluje, k obrázkům dám podrobný popis. Jednoduše řečeno, je nutné dostat dráty od dekodéru z kotle přes vanu vodojemu do budky strojvedoucího. Po zasunutí závaží s dekodérem do kotle a prostrčení drátů do budky strojvedoucího jsem zpět připájel 6ti pinový konektor. K ozvučení jsem použil reproduktor Zimo, u kterého jsem zkrátil ozvučnici tak, aby reproduktor byl co nejméně vidět. Pak už jen stačilo zasunout konektor do lokomotivy, nasadit karoserii a schovat dráty do vany vodojemu, na kterou přijde zespodu nasadit záslepka. Dále jsem ještě ozvučil parní lokomotivu ČSD 413.073 od Brawy, na kterou jsem také použil dekodér Loksound. Ozvučení není nikterak složité, stačí jen odšroubovat karoserii tendru a zasunout dekodér do konektoru a přišroubovat reproduktor. Na výsledek ozvučení obou lokomotiv se můžete podívat ve videích.
Také jsem lehce pokročil se stavbou T211.0 Prasátka, mám postavený pojezd od PG pojezdy a pokračoval jsem ve stavbě podvozku, na který jsem připájel hotové rozsochy a přizpůsobil na pojezd od Pavla Gülicha.
S kolegy modeláři z pražské burzy jsem se jel podívat na modelářské obchody do okolí Drážďan, kde jsem nakoupil různé věci na stavbu kolejiště. V obchodě Elriwa jsem koupil pozadí za kolejiště Auhagen 42513 a 42514 Krušné hory 1 a 2. Vzhledem k tomu, že kolejiště již stojí přímo u zdi a nechtěl jsem ho rozebírat, bylo tapetování pozadí trochu složitější. :-) Nejdříve jsem pozadí ořízl tak, aby mi sedlo, jak jsem potřeboval, pak jsme s manželkou částečně zašoupli pozadí za kolejiště, natřeli lepidlem na tapety a přilepili ke zdi. Na postup lepení se můžete podívat ve fotogalerii. Ještě mám v plánu koupit jeden díl pozadí Auhagen 42513, díl 1 a dolepit pozadí na celém kolejišti. Ale to uvidíte až příště.
Malá ukázka fotek:

2018_0528_150811.jpg
Na dráty dekodéru jsem zpět připájel 6ti pinový konektor.

2018_0914_172731.jpg
Podvozek s pojezdem od PG pojezdy

2018_0930_033557.jpg
Kolejiště s již nalepenou částí pozadí, zatím ještě mokrou. Líbí se mi, jak pozadí koresponduje s kolejištěm a není skoro vidět, kde kolejiště začíná a končí.
Naposledy upravil Gene_Simmons dne pon 12 lis, 2018 7:08 pm, celkově upraveno 1
Modelový svět H0 Gene Simmonse
http://modelovy-svet-gene-simmonse.cz/
Uživatelský avatar
Gene_Simmons
 
Příspěvky: 437
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:50 pm
Bydliště: Praha 8

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 12 lis, 2018 6:15 pm

No máš to perfektní jak vždy,to já se s tím nemazal a narval dekodér i reprák do kabiny. :D Jen já se k nějaké aktualizaci a práci na kolejišti jen tak nedostanu,bo jsem si pořídil chýši a makám jak bulhar na pozemku,takže snad až začnou padat trakaře,tak se vrátím k železnici.Zatím si musím vystačit s tou dospělou/skutečnou. :cry:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3575
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod Gene_Simmons » úte 13 lis, 2018 5:55 pm

Ahoj Míro, jsem rád, že se ti to líbí :wink:. Já mám rád, když je průhled budkou strojvůdce čistý. Jo, tak ty sis pořídil chatičku. Tak zase budeš mít kam jezdit na víkendy a opejkat buřty :D. Neměj strach, trakaře budou padat co nevidět, to počasí je už nic moc, takže modelaření je za dveřmi :wink:.
Modelový svět H0 Gene Simmonse
http://modelovy-svet-gene-simmonse.cz/
Uživatelský avatar
Gene_Simmons
 
Příspěvky: 437
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:50 pm
Bydliště: Praha 8

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 13 lis, 2018 8:34 pm

No já moc nemohu laborovat s hmotností mašin k vůli adhezi,bo má někde větší stoupání. :D No venkovní práce jsou u konce,ale uvnitř chaty je stále co dělat.Teď už ale jen o víkendu,do teď jsem tam dřel jak bulhar skoro každý den,aby zlikvidoval tu džungli. :lol:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3575
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod Gene_Simmons » ned 18 lis, 2018 4:54 pm

Jasně, když máš větší stoupání, tak to chápu. Tak hlavně na tý chatě nemakej moc dlouho, on si člověk musí říct někdy taky dost a trochu si odpočinout u modelařiny.:wink:
Modelový svět H0 Gene Simmonse
http://modelovy-svet-gene-simmonse.cz/
Uživatelský avatar
Gene_Simmons
 
Příspěvky: 437
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:50 pm
Bydliště: Praha 8

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod Gene_Simmons » pát 01 úno, 2019 1:39 pm

Další aktualizace: stavba kolejiště říjen - prosinec 2018 (trochu jsem se rozkecal, tak snad budete mít chuť si to přečíst :wink: http://modelovy-svet-gene-simmonse.cz/r ... inec-2018/
Jak jsem psal v předchozí aktualizaci, dokoupil jsem díl pozadí Auhagen 42513, díl 1. Nechtělo se mi čekat, až zase pojedu do Německa, tak jsem tento díl začal hledat v Čechách na internetu. Podařilo se mi ho sehnat v nejmenované firmě v Šumperku za docela příznivou cenu. Takže jsem neváhal a zakoupil jsem ho. Bohužel při otevření krabice jsem zjistil, že pozadí je vytištěné na jiném papíře. Papír u pozadí, které jsem koupil v Německu byl z druhé strany do modra, kdežto tento papír byl čistě bílý. Natištěné pozadí bylo tmavé, málo kontrastní a matné. Pozadí vypadalo, jako kdyby ho někdo vytiskl na obyčejné inkoustové tiskárně. Chvíli jsem přemýšlel, jestli mám pozadí vůbec nalepit za kolejiště. Nakonec jsem si řekl, když už ho mám, tak ho tam nalepím. Po namočení papír s pozadím hodně změkl a při uhlazování pozadí na zeď se začala smývat barva, hadr jsem měl celý od barvy. U pozadí zakoupeného v Německu jsem měl úplně jinou zkušenost, papír byl kvalitní, po nalepení na zeď jsem celé pozadí ještě namočil a uhlazoval a barva se nesmývala. Byl jsem z toho dost zklamaný, nicméně jsem chtěl zkusit nalepit ještě druhou část pozadí, ale když mi ho manželka podávala, úplně se roztrhl na dva kusy (opravdu nekvalitní papír). Takže první část pozadí jsem nakonec strhl a rozhodl jsem se, že počkám, až pojedu do Německa a koupím tam kvalitnější výrobek.
Proč vám to vlastně píšu? Rád bych upozornil na dvě různé kvality tohoto pozadí. Kdyby se vám něco takového dostalo do ruky, tak to nekupujte! Nevím, jestli Auhagen dodává do Čech nekvalitní výrobky, nebo jestli pozadí v Čechách někdo kopíruje a prodává dál.
Pozadí jsem nakonec koupil zase v Německu, když jsem tam jel s kolegy modeláři. Kvalita pozadí je na vynikající úrovni. Pozadí je z druhé strany namodralé, barvy na fotce jsou jasné a pozadí je pololesklé. Nejdříve jsem pozadí zařízl v horní části tak, aby mi sedlo do vymezeného prostoru, a při lepení jsem postupoval stejně jako při předchozích dílech. Nejdříve jsem ho natřel lepidlem na tapety, přilepil ke zdi, navlhčil, hadrem uhladil a vytlačil případné bubliny tak, aby pozadí přilnulo ke zdi. Mezi svažující se tratí a pozadím vznikl bílý klín, na který jsem nalepil část, kterou jsem již dříve odřízl z pozadí, které jsem lepil za stanici Nové Strašecí. Na postup lepení se můžete podívat ve fotogalerii.
Na Modelbazaru se mi podařilo koupit pojezd na Motorák M152 od PG pojezdy. Tuto přestavbu jsem měl v plánu již delší dobu, protože Motorák M152 od Bramosu je známý svým velmi špatným pojezdem, a když se naskytla tato příležitost, neváhal jsem a do přestavby jsem se pustil. Nejdříve bylo nutné rozebrat celý Motorák. Na pojezdu od Bramosu jsem si označil prostřední část, kterou jsem musel vyříznout a zabrousit tak, aby do ní sedl pojezd od PG pojezdy. Asi po hodině řezání a broušení mi pojezd od PG sedl na podvozek od Bramosu. V práci (samozřejmě po pracovní době :-) ) jsem si vybrousil závaží z plocháče 3 x 0,5 cm tak, aby sedlo na podvozek s pojezdem od PG. Potom jsem svrtal pojezd s podvozkem a se závažím a spojil šroubky M2. Dále jsem musel upravit plošný spoj. Bylo nutné odpájet čtyři sběrače proudu a dva kontakty na motor ze střední části plošného spoje. Původně jsem myslel, že nechám 8pinový konektor na plošném spoji a do něj zasunu konektor dekodéru, takže jsem v závaží vyřízl místo pro konektor. Až později při zkoušce, jak vše bude sedět, jsem zjistil, že 8pinový konektor na plošném spoji naráží do pojezdu od PG, takže jsem konektor musel odpájet a dekodér připájet přímo do plošného spoje. Závaží jsem průběžně přizpůsoboval plošnému spoji tak, aby součástky na plošném spoji zapadly do závaží a nepřekážely sesazení s karosérií. Když vše sedělo, olepil jsem celé závaží lepící páskou tak, aby nedošlo ke zkratu. Pak jsem připájel vývody od sběračů proudu a přívod motoru z PG pojezdu k plošnému spoji do míst, kde byly původní sběrače proudu a kontakty na motor. Pak už jen stačilo zacvaknout karoserii k hotovému podvozku a zatřít šrouby M2 černou barvou. Na celý postup se můžete podívat ve fotogalerii, kde ještě vše popisuju.
Koncem roku jsem ještě ozvučil Sergeje T679.1006, ve kterém jsem měl jen dekodér bez zvuku. K ozvučení jsem použil 8pinový dekodér Esu Loksound 4.0 a reproduktor Zimo. Ozvučení je jednoduché, takže jsem nijak extra nefotil. Co by mohlo být na ozvučení zajímavé, je, že jsem dekodér Esu připevnil oboustranně lepícím suchým zipem, takže dekodér se dá snadno vyjmout rozepnutím suchého zipu. Tento suchý zip se dá použít tam, kde je dostatek místa, protože zip je dost vysoký. Na výsledek ozvučení se můžete podívat ve videu.
Malá ukázka fotek:

2018_1128_122510.jpg
Doplněnou část se mi celkem pěkně povedlo sladit, není to skoro poznat.

2018_1201_230912.jpg
Pojezd od PG zasazený do podvozku od Bramosu, pohled zespodu.

2018_1222_232520.jpg
Foto z ježdění se Sergejem
Modelový svět H0 Gene Simmonse
http://modelovy-svet-gene-simmonse.cz/
Uživatelský avatar
Gene_Simmons
 
Příspěvky: 437
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:50 pm
Bydliště: Praha 8

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod milan ferdián » pát 01 úno, 2019 1:54 pm

Až teprve na této fotografii,koukám že jsi si zbytečně zkrátil užitnou délku dopravních kolejí.Ten šturc samozřejmě je nepovinný :wink: .Pravé zhlaví nevidím.Malé doporučení.Milan
Přílohy
Úprava simen.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 12059
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod Gene_Simmons » pát 01 úno, 2019 4:40 pm

Ahoj Milane, abych se přiznal, úplně nevím jak to myslíš. Na zhlaví jsem dodržel geometrii výhybek a vyšlo mi to tak jak to je. Do větší mezery mezi kolejemi (6,5 cm) přijde nástupiště, ale ten šturc vypadá zajímavě :wink:. Přikládám lepší a větší foto, kde to je lépe vidět.

01.jpg
Modelový svět H0 Gene Simmonse
http://modelovy-svet-gene-simmonse.cz/
Uživatelský avatar
Gene_Simmons
 
Příspěvky: 437
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:50 pm
Bydliště: Praha 8

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod milan ferdián » pát 01 úno, 2019 4:54 pm

Nevím jaké kolejivo se použil,ale mám pocit,že do odbočné větvi se ti vejde výhybka??Na pravém zhlaví zrcadlově.Kryté nástupiště by mělo být v normě.V případě,že se ti nepodaří vložit výhybku (na zkoušku),tak ber moji radu jako bezpředmětnou :wink: .Milan
Přílohy
01simon.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 12059
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod Gene_Simmons » pát 01 úno, 2019 5:04 pm

Aha, dobrý nápad, to určitě zkusím :wink:.
Modelový svět H0 Gene Simmonse
http://modelovy-svet-gene-simmonse.cz/
Uživatelský avatar
Gene_Simmons
 
Příspěvky: 437
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:50 pm
Bydliště: Praha 8

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod miroslav lengyel » sob 02 úno, 2019 6:18 am

Pokud mohu,tak bych to rozhodně udělal. :wink: Já bych dokonce ještě jednu veksli přidal,na odstavení mašin nebo motoru není nikdy místa dost. :D
Přílohy
01.jpg
01.jpg (100.9 KiB) Zobrazeno 5232 krát
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3575
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod jirkan » sob 02 úno, 2019 12:59 pm

Pánové podívejte se na návrh plánu, co má kolega na webu. Tam je něco podobného naznačeno na pravém zhlaví a docela to nevychází, alespoň pokud by se nezačalo s řezáním do výhybek.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod milan ferdián » sob 02 úno, 2019 1:30 pm

Otázkou je nakolik je ten plán pravdivý.Já se na něj díval.Rozdíl plán versus foto.Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 12059
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod jirkan » sob 02 úno, 2019 3:45 pm

Já jen chtěl upozornit na to, že vzhledem k zakótovanému prostoru pro nástupiště zřejmě diagonála za tou první levou výhybkou vychází kratší, než je délka výhybky. Takže aby se podařilo dodržet vzdálenost os kolejí, bylo by třeba říznout výhybku někde hned za srdcovkou a dohnat to i trochu menším poloměrem navazujícího oblouku.
Problém teď ale bude, jak dostat do roviny tu dvojitou levou odbočku. Asi zase říznout za srdcovkou, ale i tak tam bude poloměr docela naostro.
Nevím co je použito za kolejivo, ale řešením by mohlo být něco jako symetrická výhybka, i když by možná nemusela být úplně symetrická. :mrgreen:
Poslední, co mne napadá, je říznout už tu první výhybku, takže úhel odbočení by byl menší, a na ní hned navázat zase říznutou druhou levou. Myslím, že i tak by to o něco užitečnou délku prodloužilo.
Jinak obecně se k jakémukoli řešení, které prodlouží délku kolejí, také přikláním, a to i za cenu, že už to nebude sedět v obvyklé geometrii použitého kolejiva.

Nakonec jen omluva za plevelení, ale zrovna řeším podobný problém, jak prodloužit délku koleje v mém nádraží, tak jsem se chytnul. :D
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Modelové kolejiště H0 ve tvaru L

Příspěvekod jirkan » sob 02 úno, 2019 3:47 pm

Jo a ještě poznámka k zakladateli vlákna: moc se mi to líbí, skvělá práce!!!
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků