TomBart: Mašinka hezká což o to, mohla by to být i kralupská T478.2071 (viz foto níže), ale co se týká patiny zejména střechy dovolil bych si menší "dodatek" jestli nevadí. Tu střechu musíš chápat jako dá se říci takovou paletu různých barev, která není nikdy úplně stejná, ale hlavně není jednolitá, což v tomto případě je. Trochu je potřeba si představit, jak se ta střecha v reálu vůbec takto ušpiní. Hodně to závisí mj. na tom, na jakých výkonech ten a ten stroj zrovna jezdí a v neposlední řadě i na strojvedoucích, kteří na ní jezdí a jak důsledně používají při brzdění vlaku lokomotivního odbrzďovače OL-2. Stroje, které jezdily převážně na posunu se špinily rychle, neboť mnohokrát za směnu často následovaly náročné rozjezdy do výtahu, brzdění, rozjezd a zase brzdění. Tím vzniká opotřebovávání brzdových špalíků, ze kterých se pokaždé při brzdění uvolňuje právě ten mikroskopický prášek známá a všudepřítomná, rezavá, drážní špína. Ten prvně ulpívá na kolech, podvozcích a jejich okolí (tzn. vzduchojemy, závěsky, naftová nádrž), pak se dostává i vlivem chodu ventilátorů trakčních motorů proudem vzduchu na kraje střechy.
Tam kde se o své mašiny aspoň trochu staraly, to občas z boční plošiny či jen z žebříku pomocník strojvedoucího opucoval, to jsi tam naznačil a je správně. Z druhé strany na střeše, však začíná působit jiný vliv a tím jsou výfukové plyny a někdy při špatném seřízení ventilové vůle i menší plamínek
Tím v kombinaci vzniká černo-šedo-rezavá nakloněná však spíše do černa směřující postupně v jedné ose od výfuku na obě strany (vlivem změny směru jízdy lokomotivy a proudu vzduchu), která se postupem času roztahuje stále více do šířky. A čím víc k výfuku, tím je odstín černější. Samotný výfuk v tomto případě silný pás plechu obdélníkového tvaru, bývá na střeše pak nakonec už né ani tak černý, ale spíš šedivě rezavý, což způsobuje opálení vlivem vysokých teplot výfukových plynů.
Na tohle všechno, máš ale "půdu připravenou" takže už je jen potřeba si vzít potřebné barvy, hlavně je dostatečně naředit, ať efekt někde nepřeženeš a dotáhnout to do konce. Co do rozsahu a intenzity by Ti mohla pomoci i fotka, kterou přikládám dole.
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)