od HonzaM » pon 28 kvě, 2018 7:20 pm
Ani já nejsem modelář toho typu jichž je tady na diskuzi pokud mohu soudit většina. Také jsem se dlouho považoval jen za sběratele, zaměřeného na rychlovlaky, mám ICE1, ICE3, TGV (to nejstarší), soudobé TGV, TGV Duplex, Thalys, Eurostar, a potřeboval jsem mít kde je projíždět, kolejiště se ale postupně rozrůstalo a také vozový park - teď se snažím mít co nejvíc vozidel soudobé epochy jezdící na tratích v ČR, včetně přestaveb, jako je třeba Leo Express, 840, 845. Krajina je čistě vymyšlená,s dlouhými mezistaničními úseky (6-7 m),aby bylo kde se kochat - působivé je pozorovat protijedoucí vlaky na dvojkolejce. Téměř žádné nákladní vlaky, tak jak je to dnes běžné. Ale vybírám si co se mi líbí, bez ohledu na to, zda se dané vlaky mohly někdy potkat v reálu. Rád používám automatizovaný provoz (když jsem sám nebo se přijde podívat návštěva), když přijdou vnuci, dostane každý svůj ovladač na jednu určitou mašinu (fred). Baví je jezdit, posun je nebaví. Myslím že je to případ většiny dětí,rády mají možnost ovládat svůj vlak. Jeden z mých vnuků dokázal ovládat jízdu jednoho vlaku už když mi byl jeden rok, tedy věděl co musí udělat s ovladačem aby vlak jel nebo stál, samozřejmě o zastavování v nádražích nebo u návěstidla nemůže být ani řeči. Ale kluky to často baví tak do deseti let a potom až v dospělosti. Pokud se nedostanou do dobře vedeného modgelářského kroužku a nezačnou aktivně modelaŕit. Takže budeš-li mít kolejiště na němž si bude moci syn řídit svůj vlak, užije si ho určitě už od dvou let, ale samozřejmě to musí být z provozního hlediska ovál. Tak stavbu moc neodkládej. Pokud bych kolejiště stavěl od začátku dnes, byla by to v principu trať zakončená na obou stranách vratnou smyčkou, moje kolejiště ale vznikalo po částech a v principu je to ovál, i když tak velkŷ, ze neni problem provozovat koncový provoz mezi několika stanicemi.