Barevnost předválečných motorových vozů v l. 1945-56

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Barevnost předválečných motorových vozů v l. 1945-56

Příspěvekod hank » čtv 17 kvě, 2018 9:23 am

Mám tady dotaz k odstínu obnovovaných nátěrů předválečných malých motorových vozů v období 1945 - 1956. Platil pro ně předpis z r. 1938 o nátěrech červenohnědou barvou stejně jako pro přípojné vozy? JAWA červeň byla poprvé použita pro motory M 131.1? A jenom pro ně nebo se jí pak (tj. po r. 1948) natíraly při obnovách nátěrů i starší malé motory? Odpovídá ta červenohnědá odstínu ČSN 8445/8440? A JAWA červeň je totéž jako ČSN 8850 červen višňová tmavá? Motorkáři-veteránisti tvrdí, že jo, a svoje jawy si natírají takhle - kupodivu ten odstín dodnes někdo vyrábí pod označením ČSN 8850 - nebo používají RAL 3004, případně směs RAL 3004+3005 4:1. Je to fakt ta "správná" JAWA?

Nebo ještě jinak: Jaký by měl být správný odstín nových nátěrů motorových vozů M 120.4, M 130.2 a M 130.1 po roce 1945? A měl by se lišit jejich odstín v období 1945 - 1948 od odstínu v období 1948 - 1956, tj. před nástupem a po nástupu M 131.1?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2593
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Barevnost předválečných motorových vozů v l. 1945-56

Příspěvekod kmet » čtv 17 kvě, 2018 11:53 am

Jsem 70.letý dědek a od svých šesti let (cca od r.1956) jsem sám jezdil ze Šumperka do Zábřeha "věžákem", který byl stejně červený jako Hurvínek, který tam taky jezdil. A stejnou barvu měly i přípojné vozy. Po prve jsem zelený "věžák" viděl až po jeho generální opravě.
kmet
 
Příspěvky: 7
Registrován: sob 27 led, 2018 2:48 pm

Re: Barevnost předválečných motorových vozů v l. 1945-56

Příspěvekod hank » čtv 17 kvě, 2018 12:13 pm

kmet píše:Jsem 70.letý dědek a od svých šesti let (cca od r.1956) jsem sám jezdil ze Šumperka do Zábřeha "věžákem", který byl stejně červený jako Hurvínek, který tam taky jezdil. A stejnou barvu měly i přípojné vozy. Po prve jsem zelený "věžák" viděl až po jeho generální opravě.


Děkuji. Já už jsem věžáky v provozu nezažil. Vagónově zelené, "rosničkové" a kombinované předválečné nátěry se sice kvůli válečném zanedbání údržby na některých vozidlech dochovaly až do r. 1945, ale brzy po něm, jak vozy přicházely do dílen, vymizely. Logické by samozřejmě bylo, kdyby se po nástupu M 131.1 v r. 1948 v rámci plánování a sjednocení nákupu v ŽOS, lokomotivních a vozových depech a zásobárnách objednávala stejná barva na všechny malé motory a přívěsy.

Nicméně pořád tady zůstává nezodpovězená otázka, jak tomu bylo při obnovách nátěrů v letech 1945 - 1948. Platil pořád předpis z r. 1938, podle kterého byl předepsaný nátěr červenohnědý? Ta barva ± měla odpovídat nátěru nákladních vozů, tzn., že nebyla stejná jako červený odstín "JAWA" na vozech M 131.1.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2593
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Barevnost předválečných motorových vozů v l. 1945-56

Příspěvekod hank » pát 18 kvě, 2018 9:00 am

Tak od jednoho z největších znalců československé železniční historie tady je další varianta: Odstín motorových a přípojných vozů podle předpisu z r. 1938 odpovídá odstínu RAL 3011, tj. zhruba ČSN 8490.

Abych parafrázoval kolegu, který mi tento poznatek zprostředkoval: A tož fčil mudruj, kořeňu... :? :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2593
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Barevnost předválečných motorových vozů v l. 1945-56

Příspěvekod hank » pát 18 kvě, 2018 2:02 pm

Mám tady další informaci k barevnosti poválečných motorových vozů, tentokrát z Klubu přátel kolejového autobusu v Šumperku, kteří se starají o muzejní motorák M 120.417. Jeden z jeho členů loupáním starých nátěrů z vraku motorového vozu M 130.2 zjistil ve vrstvě poválečného nátěru odstín zhruba RAL 3011, což odpovídá výše citovanému sdělení historika. Zdá se tedy, že minimálně při opravách po r. 1945 se předpis z r. 1938 dodržoval.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2593
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků