kubulak píše:Jeste se zeptam k tomu stavedlu - da se nejak, alespon priblizne, rici, od zhruba jak velkeho nadrazi (poctu koleji, poctu vyhybek) se zrizovalo samostatne stavedlo, do jake velikosti se to ridilo z dopravni kancelare? Diky.
Za první jsem nepochopil o jaké zabezpečovací zařízení jde. Zní to jako drobnost, ale od toho se odvíjí mnoho adpovědí.
Budu předpokládat, že se jedná hlavně o elektromechanické zabezpečovací zeřízeni. Pokud jsou výhybky přestavovány drátovody tak maximální vzdálenost je
1) 250 m u výhybek s dvoupolohovým přestavníkem s pružinou (tato výhybka se přestavuje ze stavědla pro jízdu vlaku i pro posun - přestavuje se dvoupolohovou pákou)
2) 530 m u výhybek s třípolohovým přestavníkem s pružinou (tento přestavník dovoluje předat výhybku k ruční obsluze. Pro jízdu vlaku se přestavuje ze stavědla a pro posun musí !! být předána k ruční obsluze.
To bysme měli jedno omezení, ALE elektromechanické zabezpečovací zařízení může ovládat výhybky pomocí elektromotorických přestavníků. K otázce jaké byly důvody ke zřízení ústřední elektromechanika nebo stavědel tu už bylo řečeno hustota provozu, hustota posunu a taky rozhledové podmínky - uvědomte si, že neupravená elektromechanika nezjišťuje obsazenost staničních kolejí má pouze izolované kolejnice pro součinnost vlaku se zabezpečovacím zařízením - jsou ale různé upravy (lidová tvořivot nezná mezí třeba Ústí nad Orlicí - tam jsou kolejové obvody)
Samozřejmě existují i jiné zabezpečovací zařízení například elektrodynamické zabezpečovací zařízení, reléové zabezpečovací zařízení (s číslicovou nebo cestovou volbou nebo dokonce s individuálně přestavovanými výměnami), typové elektrické stavědlo zkráceně TEST (s kolejovými obvody nebo bez nich) a posledních jedenáct let i Elektronické stavědlo AŽD (ESA)
Jenom trochu vsuvka nevím jakou dobu kdo modeluje, ale za ČSD eksistovaly elektromagnetická spřahadla. Nevím v jakém roce byly demontovány jejich funkce je:
Návěstidla trojznaká a čtyřznaká mají žluté rameno, které je závislé na návěsti následujícího
návěstidla. Tato závislost je provedena elektromagnetickým spřahadlem, které funguje na principu
elektromagnetu. Je-li následující hlavní návěstidlo ve vlakové cestě postaveno do polohy volno, je
přiveden proud do elektromagnetického spřahadla a při zvedání vodorovného ramena, je žluté
rameno drženo silou elektromagnetu ve stejné poloze jako hlavní červené rameno. Při stavění
návěstidla se tedy pohybují obě ramena. V případě, že následující návěstidlo bude zakazovat jízdu
vlaku, do elektromagnetického spřahadla nebude přiveden proud a žlutobílé rameno zůstane ve
vodorovné poloze. Dojde-li po postavení vjezdového návěstidla do polohy dovolující jízdu k
přestavení odjezdového návěstidla z polohy Volno do polohy Stůj, odpojí se přívod proudu do
elektromagnetického spřahadla a žlutobílé rameno klesne do vodorovné polohy.
Doufám, že si z toho každý něco vyberete. Můj názor je, že každý kdo staví stanici by si měl uvědomit jaké zabezpečovací zařízení chce napodobit a podle toho udělat stavědla či nikoliv, drátovody a jiné prvky