Kolega hank mě předběhl ve vysvětlení, tak jsem to aspoň nakreslil.
Pokud si nechceš komplikovat život zabezpečovacím zařízením, zjednodušil jsem návěstidla v odbočné stanici takhle:
1) Vjezdová návěstidla jsou sice čtyřsvětlová, ale jsou jen světelnou obdobou jednoramenných vjezdových návěstidel: návěstí pouze "Stůj" (červené světlo) nebo "Rychost 40 km/h a výstraha" (dvě žlutá světla) nezávisle na poloze výhybek v dopravních kolejích. Kromě toho je doplňuje před krajními výhybkami rychlostník "40" s příslušným předvěstníkem. Takto je dodnes zapojen třeba Bakov nad Jizerou, kde jsou také návěstidla nezávislá na výměnách, vjezdové není v závislosti na odjezdovém (při průjezdu stanicí je na vjezdu "40 a výstraha" a na odjezdu přitom svítí "Volno") a na pražském zhlaví není rychlostní návěstní soustava. Ty si tímto zapojením ušetříš spoustu práce se simulací zabezpečovacího zařízení (ne všechnu, to by ale bylo na delší povídání
).
Vjezdové návěstidlo na levé straně je až "za tunelem", tudíž není vidět (vlak nesmí zůstat stát v tunelu!). Na pravé straně může být jedno z návěstidel poměrně blízko výhybky odbočky, pro staniční posun se pak využívá traťová kolej druhé tratě.
2) Skupinová odjezdová návěstidla jsou sice čtyřsvětlová, ale s nezapojeným žlutým světlem (návěstidlo je nezávislé na výměnách). Toto se někdy dělávalo v 60. letech v rámci "přípravy na rekonstrukci SZZ" a dává to možnost do budoucna zajistit závislost na výhybkách ve vlakové cestě. Návěstidlo návěstí "Stůj" (červené světlo), "Volno" (zelené světlo) nebo "Posun dovolen" (červené světlo zároveň s bílým = nezabezpečený posun, návěstidlo je nezávislé na výměnách).
3) Předvěsti vjezdových návěstidel mají zapojeno jen žluté světlo. Návěstí buď "Výstraha" (žluté světlo) nebo "Očekávejte rychlost 40 km/h" (pomalu kmitavé žluté světlo).
4) Výjezd z depa můžeš osadit buď světelným seřaďovacím návěstidlem ("ranžírka") nebo jen pevným vyčkávacím návěstidlem (modré "V").
Mezilehlá stanice:
má jednoramenné vjezdové návěstidlo jen na pravé straně (druhé je až "za tunelem"). Zároveň má ale na pravém zhlaví odjezdové návěstidlo, které kryje mezistaniční oddíl s odbočkou vlečky. I v modelu by měla být zřízena závislost tohoto návěstidla tak, aby nebylo možné postavit jej na návěst "Volno", pokud se posunuje na vlečku a traťový oddíl je obsazen. Stejně to bylo u (dnes už neexistující) vlečky do Kovohutí Mníšek mezi stanicemi Mníšek pod Brdy a Čísovice. Tam byl dokonce zřízen tuším traťový souhlas (bez kontroly volnosti tratě, II. kategorie TZZ). Při jízdě vlaku na vlečku se jede cestou posunu kolem vjezdového návěstidla v poloze "Stůj".