od hank » čtv 09 úno, 2017 1:19 pm
Já si myslím, že začínat stylem "aby si děti mohly zajezdit a aby se dalo trochu posunovat" je ten nejhorší způsob, jak se dá začít, a záruka následného bourání, jakmile načerpáš nějaké cizí i vlastní informace a zkušenosti. Tenhle prostor je sice něco, co by ti leckdo mohl závidět, ale jestli jsi úplný začátečník, měl bys asi raději začínat postupně, formou menších dílčích celků, na kterých se naučíš postupy a které budou zároveň samy schopné jednoduchého provozu, a zároveň později použitelné do většího celku. Tady na fóru jsou i příklady spojení dvou nebo tří minikolejišť ze seriálu "sólo pro 810", z nichž každé zvlášť je schopné samostatného provozu, do smysluplného celku. Jestli chceš vzít do party i děti, ony to budou, kdo tě bude pohánět, aby už to aspoň nějak jezdilo, a k tomu se minikolejiště, které pak začleníš do většího celku, hodí IMHO nejlíp.
Avšak aspoň základní představu - nebo "příběh", jestli chceš - bys měl mít především: Epochu, kategorii trati, charakter krajiny a terénu. Z toho vyplyne potřeba trasování, velikost a vybavení stanic, zabezpečovací zařízení a samozřejmě druhy a počty vozidel. I provozně zajímavá lokálka se dá postavit na takovém prostoru a přitom nebude tak náročná na zabezpečení. A "last but not least" je otázka, kolik na to všechno máš času (čímž myslím nejen volný čas po práci, ale i něco jako dlouhodobější a širší životní perspektivu danou věkem, zdravím, rodinou, jistotou práce apod.) a peněz. Z toho finančního (ne)omezení a z toho, jak moc si fandíš, pokud jde o nové technologie, taky mj. vyplyne, jestli digi nebo analog.
Pro všechny možné kombinace uvedených okolností najdeš vhodné příklady v pláncích Milana Ferdiána. A desítky použitelných příkladů tady na fóru. Nezbývá než ti popřát hodně vůle, trpělivosti a vytrvalosti.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.