od Tobyška » sob 01 říj, 2016 12:00 pm
Přesný model stejně neuděláš, např. proto, že protizávaží na kolech u 556.0 je větší než u BR52 (555.0). Všechno bude skoro, tak bych to bral i u rámu.
Na fotce se zavazováním náprav je trochu vidět, to co bývá skryto. Je třeba se zorientovat co je lokomotiva a co jeřáb. Když to vezmu od zadu, je tam zadní čelník se spřáhlovou skříní pro připojení k tendru. Dále se plechový rám rozšiřuje směrem dolů na svoji standardní výšku. Pod hrazdou jeřábu vykukuje zdvojený (stěna rámu je dvojitá) trojúhelníkový úzvar s otvorem. Tudy prochází převodní hřídel brzdy, převádí svislý pohyb od brzdových válců na vodorovný pohyb brzdových tyčí. Na horní straně rámu hned za čelníkem je opačně prohnutá pružnice, která pruží poslední nápravu. Ta je umístěna pod popelníkem a proto nemůže být pružnice umístěna nad rámem jako ostatní pružnice, ale je posunuta za nápravu. Převod zatížení od zadní nápravy je udělán "vahadlem", které nemá otočný bod, ale zadní okraj je spojen s onou pružnicí, střed zachycuje síly od páté nápravy a předek je spojen s vahadlem mezi čtvrtou a pátou nápravou. Na fotce je velmi dobře vidět, ale jinak jej zakrývá čtvrtá náprava. Vpravo před hákem jsou dobře vidět pružnice od čtvrté a třetí nápravy. Pod pružnicí jsou je v rámu výřez, kde jsou z obou stran přišroubovány kluznice, ty zapadnou do výřezu v nápravovém ložisku (jsou vidět na nápravách). Jsou tam také vidět opěry, které přenášejí zatížení z ložiskové skříně na střed pružnice. Vždy mezi výřezy pro ložiska se v rámu nacházejí otvory, kde jsou umístěny vahadla mezi pružnicemi. Mezi druhou a třetí nápravou vahadla nejsou, Jsou také dobře vidět závěsy (podpěry), které podpírají kotel a jsou protaženy ještě výše, aby podpíraly boční ochozy (lávky). Válce jsou přišroubovány k rámu, poté se výška rámu snižuje, rám probíhá nad podvozkem Kraus-Helmholz, kerý spojuje první nápravu s běhounem. Pod válci by mohlyy být trochu vidět vahadla mezi běhounem a první nápravou. Pružnice od běhounu je nahoře, ale nachází se ve skříni podpěry dýmnice, takže nemůže být vidět.No a nakonci rámu je přední čelník.
Pošlu ještě fotku pojezdu, skoro celý rám zakrývají kola a brzdové zdrže. Takže s rámem bych si nedělal starosti, jen nad něj umístit pružnice včetně té páté ve výřezu. Pamatoval bych na šikmé vybrání pro popelník, na fotce je vidět i spopelníkem těsně před hákem. A dole ten trojúhelník s naznačeným čepem pro brzdový hřídel.
Mimochodem, myslím, že popelník je stejný jako u 498.1. A to se týká i zadního článku kotle, který má šikmo skloněnou osu. To se zavedlo od 475.1 zároveň se spalovací komorou. Kotel bude stejný jako u 475.1, jen bude asi kratší dýmnice. 498.1 má delší kotel, vzdálenost mezi trubkovnicemi je tuším 5500 mm proti 5000mm u 556.0 a 475.1. Asi by z té 498.1 šlo použít více částí. Nejen rozvod. Přeju odvahu a trpělivost ke stavbě.
Bohouš T
- Přílohy
-