od UncleFardy » pon 29 srp, 2016 7:31 pm
Nojo, ale norma NEM 310 udává pouze jednu hranici, buďto maximální nebo minimální mez u normovaných parametrů. U některých se dá druhý limit dopočítat, B opravdu nemůže být 11 mm, při tloušťce okolku 0,6 mm bych se do rozchodu vlezl akorát v ostrém oblouku (rozchod max 12,3 mm), u jiných parametrů nevím. Kompatibilní být chceme. Když jsem ručně testoval výměnu pro nás stavěnou - dvounápravový vůz Tillig jsem rukou přitlačil ke koleji a projel s ním po výměně do odbočné větve - tak jsem vůbec žádný ráz do ruky necítil (!), což nejspíš znamenalo, že vůz nejel ani kousek po okolku, nikde se nepropadl z kolejnice na srdcovce a dvojkolí stejně jako ve skutečnosti celou výměnu projelo po kolejnici. Navíc během stavby je kontrolován rozchod a průjezdnost. Takže jsem dvojkolí přepočítal a za předpokladu, že naše obruč má N=2mm, T=0,6 mm, pak při rozteči B=10,3 mm dá celkovou šířku dvojkolí 10,3+2+2=14,3 mm (o 0,7 mm méně než je normované minimum 15 mm) a tedy propočet "nafitování" do rozchodu, pro který má platit K+N je větší než G(max), tedy B+T+N má být větší než 12,3 mm platí v našem případě takto: 10,3+0,6+2=12,9 mm. Rozteč plus dvojnásobná tloušťka okolku je 10,3+1,2=11,5 mm. Do rozchodu se vejdu, mohl bych rozteč dát i na 10,4 mm. Protože mám celkovou šířku dvojkolí menší o 0,7 mm než je normovaná minimální šířka dvojkolí 15 mm, tak si musím spočítat, jestli mi někde nemůže dvojkolí propadnout mezi rozchod: 12,3 mm - 11,5 mm = 0,8 mm a to děleno dvěma je 0,4 mm, což znamená, že na styk kola s kolejnicí potřebuji více než 0,4 mm a já mám 2mm - 0,6 mm je 1,4 mm. Když mi pojede dvojkolí jedním kolem opřené o opornici, která má 1,1 mm max vzdálenost od koleje, tak 1,1 mm - 0,6 mm (tloušťka okolku) je 0,5 mm, kolo má 1,4 mm, tak by to taky mělo být v pořádku. V zásadě mi jde o to, aby dvojkolí bylo modelovější. Třeba loukoťové dvojkolí Tillig taky není to pravé - je větší, má myslím 8,7 mm, a kolo je užší, nemá 2,4 mm, ale snad 2,1 mm, nicméně je vidět, že kolo je větší a okolek drhne o podlahu, protože stavebnice počítá s dvojkolím 8,3 mm. A kupovat dvojkolí Haedl za stovku jedno pro 200 vozů je tak trochu šílenost.... Takže tímto bych měl mít spočítané, že se vejdu do rozchodu,a pokud výměny budou v normě, tak by se mi dvojkolí nikde nemělo propadnout a ani by nemělo o nic zachytit a mít tendenci vjet do opačného směru než je nastavená výměna a pořád by mělo mít dostatečně velkou plochu pro styk s temenem kolejnice. Navíc můžu variovat rozteč B od 10,2 do 10,6 určitě, takže nastavení tohoto parametru bude provedeno při testech.