ŘOPíky na kolejišti

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

ŘOPíky na kolejišti

Příspěvekod Jarda H. » čtv 31 črc, 2008 6:07 pm

Tohle beru spíše jako průzkum (ze zvědavosti :lol: :lol: ), zda má někdo na kolejišti i stavby, které se vyskytují v pohraničí ČR ! Jde o ŘOPíky, to jsou ty vojenské bunky, LO vz.36, LO vz.37 ... v nejrůznějších variantách ..... ! Je jasné, že kromě pohraničí se nikde umístit nedaly, takže jejich použití na kolejištích je zřejmě dost omezené ?! Navíc vzhledem k době vzniku jde o stavbičky ošuntělé, zašlé, řada objektů "zarostlých" mezi stromy v lese, .... a tak jen V.epocha u modeláře (když pominu období cca 1937-1938) umožní ŘOPíky postavit v plné kráse, jako výsledek práce nadšenců při obnově pevnostních objektů :lol: :!:

Pokud tedy někdo takové stavbičky na kolejišti má, jak to řešil ? Možnosti jsou de facto dvě :

1) výroba samo doma, zřejmě sádrový odlitek (změřit si konkrétní bunkr, protože o tom, že by nějaké výkresy byly oficiálně k dispozici - nevím ! Vždyť ani bunkry z hlediska utajení nebyly na katastrálních mapách)

2) upravit modely bunkrů z jiného měřítka - vím o velikosti 1:72 (takže de facto by se dalo použít pro HO) nebo 1:144 (tedy něco mezi TT a N). Je otázka, co je pro TT vhodnější - zda model 1:72 a více ho zapustit, nechat zarůst vegetací nebo menší 1:144, kde ten rozdíl rozměrů je menší TTxN než TTxHO :wink:

Jinak modely vypadají dobře, i když to není zrovna na kolejišti, tady jeden z možných odkazů :
http://www.bunkry.wz.cz/model/model.htm
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Pavel Rydlo » čtv 31 črc, 2008 6:33 pm

Doporucuju http://www.ropiky.net/ (asi ale silne provareny web). Zminuji se dokonce o linii lehkeho opevneni probihajiciho v blizkosti Slaneho, takze nejenom pohranici - ale jedna se o ochranu Prahy, takze babo rad.

Co se tyce vykresove dokumentace, tak na tom asi taky nejsme nejhur, existuji ruzne publikace vesmes od nadsenych bunkrologu, jako napr. "Československé opevnění z let 1935 - 38 na Náchodsku", kde lze nalezt pudorysy mnoha staveb a to vcetne palebnych vyseci (nebo jak se tomu honem nadava). Jen s kotovanim je to horsi - chybi. Nicmene vlastni zmereni neni na skodu :). Jako vylet urcite super.
TT (krabicove, s vyhledem na DCC, epocha prozatim neurcena - IV, V?)
Pavel Rydlo
 
Příspěvky: 7
Registrován: úte 27 lis, 2007 10:47 pm
Bydliště: Někde u Prahy

Příspěvekod Lubomír Dudek » čtv 31 črc, 2008 7:13 pm

Jelikož mé budoucí kolejište se bude nacházet v našem pohraničí,velice rád bych tam nějaký řopík umístil.Ovšem jeden určitě nestačí. :lol:
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Příspěvekod Jarda H. » čtv 31 črc, 2008 7:43 pm

Lubomír Dudek píše: ..... rád bych tam nějaký řopík umístil.Ovšem jeden určitě nestačí. :lol:


To máš pravdu, že jedna pevnůstka nestačí, byly vždy v řetězci a palbou navzájem překrývaly prostor mezi sebou ! Na netu je docela dost článků i hromada fotek, včetně již v této době upravených a zrekonstruovaných objektů - hlavně lehkých ! ,Ale opevnění mělo i těžké objekty, tvrze, ... je to docela zajímavá oblast k bádání :lol: :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod VoVo » čtv 31 črc, 2008 8:16 pm

Svůj příspěvek jsem se rozhodl odstranit jako nesouhlas s praktikami, které zde probíhají ze strany majitele diskuzního fóra, kdy jsou nezištně míněné diskuze a poskytnutné informace od modelářů zneužívány pro komerční aktivity, překrucovány, je zde na úkor komerčních aktivit omezováno svobodné vyjadřování, probíhá neustálé řízení diskuzí, zamykání vláken, odstraňování příspěvků a sám vlastník se zde chová mnohem méně vhodně a slušně, než co ostatním uživatelům vyčítá. Nashledanou v lepších časech :)
Naposledy upravil VoVo dne stř 27 srp, 2014 5:25 pm, celkově upraveno 1
Přátelé, tak s tímhle fórem, já jsem skončil.
Uživatelský avatar
VoVo
 
Příspěvky: 383
Registrován: pon 16 čer, 2008 11:58 am
Bydliště: kdekoliv, hlavně mimo toto fórum :)

Příspěvekod Radek.S » čtv 31 črc, 2008 8:53 pm

Tady je ta mapa ukazující linie našeho předválečného opevnění http://www.tfp.wz.cz/html/text/bunkry.html
Radek.S
 
Příspěvky: 10
Registrován: pon 30 črc, 2007 6:24 am
Bydliště: Benešov u Prahy

Příspěvekod TT-maniac » čtv 31 črc, 2008 9:52 pm

VoVo píše:No nevím jestli je to zrovna ŘOPík, ale malé pevnůstky jsou i v údolí Berounky mezi Berounem a Srbskem, takže pohraničí určitě nejen. Kdysi dávno jsem viděl nějakou mapku, kde všude opevnění bylo, a opravdu bylo pár linií i ve vnitrozemí. Ale to bylo někde v pevnosti Dobrošov, takže odkaz asi nehodím :lol:

Jinak co jsem navštívil, tak určitě ten Dobrošov třeba stojí za návštěvu (u Náchoda), byl jsem i na Haničce, ale ta je trochu "zrekonstruovaná", jsou tam v okolí i další. Třeba sranda, jak Němci zkoušeli své skvělé protibunkrové střely, které "prorazí všechno", a střela je dodneška v obyčejné věži zapíchnutá tak do hloubky 30 cm :lol: :lol: :lol:
No nespočet bunkrů je i v Dárkovičkách.Jeden v lese je rozbitý tak,že jeho střecha asi nadskočila a otočila se ve vzduchu a sedla zpátky - střecha je zespoda :D.Vypadá to jakoby něco bouchlo zevnitř.Je tam hodně bunkrů ,některé v dobrém a některé v hrozném stavu . Já na kolejiště L. O. vz. 37 plánuju,zatím jen jedno.Mám moduly a nemůžu jich tam cpát víc,možná když bude modulů někdy více (zatím není žádný :lol: tak jen sny )
TT , analog , epochou se neřídím ... dělám to co se mi líbí
Uživatelský avatar
TT-maniac
 
Příspěvky: 169
Registrován: sob 17 úno, 2007 3:43 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Jarda H. » pát 01 srp, 2008 4:52 am

To VoVo: omlouvám se, máš pravdu, ty stavbičky jsou nejen v pohraničí, těch obranných linií bylo více, proto je najdeš i tam, jak píšeš :lol:

To tt-maniac : na modulech bych jich ani více necpal, jeden (max. 2 ks) jsou to, co se tam hodí a "vejde" ?

Takže přece jen se najde pár panelů a modulů, kde se řopíky objevily / objeví :lol: A jen dodávám, že ne všechny objekty opevnění lze zahrnout do pojmu "ŘOPík", ale na to je zcela jiné fórum na internetu - mimochodem taky dosti obsáhlé (zase jedna parta či spíše skupina nadšenců a příznivců) :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod radekkrupka » pát 01 srp, 2008 5:13 am

Pouze pro doplnění - linie opevnění ve vnitrozemí, o které mluvíme, je tzv. "Pražská čára" (snad si to pamatuju dobře)...vzdálenosti jedn. ŘoPíků byla podle dispozice terénu tak, aby z kažého objektu byl dohled a volná palebná linie na sousední 2 (z každé strany). Čili několik desítek metrů až cca 100 m. ŘoPíky byly vystřídané, tj. byly stavěny ve 2 rovnoběžných liniích vystřídaně, prostě cik-cak...aby pokrývaly jakýsi pás...

Dále se stavěly pevnosti, dělostřelecké tvrze (např Dobrošov, Bouda) atd.... a to v místech, kde byl předpoklad přechodu větších armádních celků s technikou přes liniii...řada větších pevností sestávala z několiva velkých bunkrů, a byly spojené podzemním systémem chodeb, nemocnice, skladů munice atd...některé pevnosti měly i svou vlečku (nebo byla aspoň plánována) s opevněným vjezdem do podzemí!!! Stačí se projet např. silnicí II/312 Hanušovice-Králíky-Žamberk a máte velké bunkry přímo u silnice...

Nejvíce ŘoPíků je na Jindřichohradecku, Orlické hory, Krkonoše atd....to je to co jsem viděl na vlastní oči. Jinak pro středo a západočechy se stačí projet po silnici I/6 a před obcí Lubenec překročíte onu Pražskou čáru a objekty jsou viditelné i ze silnice...a vede tudy i žel. trať!!!

http://www.mapy.cz/#x=130683648@y=136122880@z=12@mm=TP
Naposledy upravil radekkrupka dne pát 01 srp, 2008 5:24 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod radekkrupka » pát 01 srp, 2008 5:23 am

Ještě pro ilustraci - výstavba opevnění probíhala od roku 1935, resp. 1936 do roku 1938...

za tu dobu byly postaveny tisíce LO (asi 7000) a celá řada srubů, peností a tvrzí...to byla produktivita co? :) A to si vemte tehdejší možnosti stavební techniky....žádné pumpy na beton, doprava betonu, vrtulníky....betonáž probíhala kontinuálně 24h, aby se zabránilo vytváření pracovních spar - tj. slabých míst konstrukce...

Mimochodem, na jedné konferenci jsem viděl příspěvek jednoho vědátora, který provádí diagnostiku těchto objektů - jádrové vývrty betonu pro zkoušky a pod... takto kvalitní beton, co se týče zpracování i peností již po válce nikdo nevyrobil!!!!!

Tolik exkurze do stavebnictví :lol: snad jsem vás nenudil...

Na závěr jsem našel ještě schéma s rozměry...
Obrázek

Objekt byl většinou z jedné strany zasypán až po střechu (tj na obrázku shora) a měl palebnou pozici na každé straně...třetí stanoviště sloužilo k obraně vchodu... vchod, alespoň co vím, býval otočen směrem do vnitrozemí nebo z kopce...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod radekkrupka » pát 01 srp, 2008 5:43 am

Zkoušel jsem najít nějaký vstupní portál do pevnosti se železnicí ale neuspěl jsem...tady je aspoň pro auta....

Obrázek

A náznaky kolejové dopravy alespoň zde...i když je to drážka

Obrázek
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Yarda » pát 01 srp, 2008 7:32 am

Téma křížení linie opevnění s žel. tratí je krásně popsáno třeba zde http://www.zelpage.cz/clanky/prechody-p ... skem-sedle.
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod mawerick » pát 01 srp, 2008 8:01 am

Já mám doma (zatím v krabičce) jeden Řopík. Je v 1:144. večer sem hodím odkaz na výrobce. Jinak jsem ho koupil v Plzni na nám. Republiky v MPM.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Lubomír Dudek » pát 01 srp, 2008 8:05 am

Myslim,že inspirací na téma řopík je víc než dost no a stavět na kolejiště větší opevnění,nebo jejich systémy je podle mě divné.A nebo už to dotáhnout do konce a jednu část,nebo modul udělat třeba jako zásobovací vlečku,ale to je zase speciálka co se týče modelové epochy a tudíž i vozového parku.Je to jen můj názor.
U lubence jsou vidět dobře,ale v okolí žatce jsou ještě lepší a v lepším stavu.No já jsem jeden měl v Chomutově přímo u paneláku uprostřed sídliště :lol: .Dokonce po těch letech jsem z něj vydoloval pravděpodobně kulometnou kulku(střelu)
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Příspěvekod David » pát 01 srp, 2008 8:19 am

Lubomír Dudek píše:Myslim,že inspirací na téma řopík je víc než dost no a stavět na kolejiště větší opevnění,nebo jejich systémy je podle mě divné.A nebo už to dotáhnout do konce a jednu část,nebo modul udělat třeba jako zásobovací vlečku,ale to je zase speciálka co se týče modelové epochy a tudíž i vozového parku.Je to jen můj názor.
U lubence jsou vidět dobře,ale v okolí žatce jsou ještě lepší a v lepším stavu.No já jsem jeden měl v Chomutově přímo u paneláku uprostřed sídliště :lol: .Dokonce po těch letech jsem z něj vydoloval pravděpodobně kulometnou kulku(střelu)

My jsme z kamarádm (mimichodem vojenský modelář) chodili prozkoumávat linii kousek za Kadaň, je to hned u trati - dříve dvoukolejka Chomutov - Cheb , nyní lokálka Kadaň - Prunářov až do Kaštic . Takže na kolejišti klidně může být linie podél nějaké trati :)
HO H0e 1:87 Analog
Uživatelský avatar
David
 
Příspěvky: 54
Registrován: pon 19 bře, 2007 1:13 pm
Bydliště: Kadaň

Další

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: carter88 a 3 návštevníků