od A2C » sob 18 dub, 2020 12:44 pm
Obnovím toto vlákno, pretože konečne po 4 rokoch dokončujem moju "prestavbu" na ČSD 365.5 skôr ľahký tunning prestrek, preznačenie a digitalizáciu tejto loko.
Pôvodne problém prečo som nepokračoval bol zlomený svetlovod ktorý som nevedel 4 roky kúpiť a to ani s pokazenou loko.
Nakoniec môj problém vyriešila dvojica SMD lediek zabudovaná priamo v svietidlách lámp.
Fotky dám až dokončím finálnu povrchovú úpravu.
Posledné dni som ale riešil veľký problém s motorčekom.
Po 4 rokoch ako som s ním ani nepohol sa mi nevedel rozbehnúť pričom som ho kedysi mal digitalizovaný dekodérom Digitrax DN135D a model s ním jazdil uspokojújúco.
Avšak počas prestavby som dekodér vzal s tým že ho nahradím časom niečim domácim (Celkovo som sa zbavil všetkých dekodérov Digitrax)
A tak som v šuplíku našiel dekodér Uhlenbrock zrejme z dajakej Piko mašiny a napájkoval ho na pôvodné miesto. Nič som nenastavoval dekodér bol v továrenských nastaveniach.
1. problém bol že sa motor nerozbehol.
Tak som motorček odpájkoval a pripojil na trafo, i tak sa nezobehol a musel som mu pomôcť aby sa rozbehol aspoň do jedného smeru, tak som ho rozobral a celý premazal.
Po zložení to vyzeralo nádejne.
2. motorček nechcel na dekodéry chodiť poriadne, zvyšoval a znižoval rýchlosť.
Opäť som motoček rozobral, tentokrát technickým liehom prečistil komutátor, uhlíky, opäť premazal všetky časti ktoré sa hýbu.
3. "Heruéka" model začal jazdiť celkovo obstojne dopredu. Dozadu to ale po chvíli vzdal a zastavil. Dekodér má pamäť na chyby a tak som zistil že sa zastavil z dôvodu skratu na motore.
Z21 ukazovala spotrebu asi 0,3A - čiže celkovo veľmi obstojne. Rezerva na dekodéri je určite v poriadku.
Opäť som motor vybral, tentokrát nie len že som ho vyčistil celý v liehu, ale súčasne som prebrúsil kartáčom komutátor že som sa v ňom videl ako v zrkadle. Prečistil poriadne medzery medzi komutátorovými plôškami, vyčistil uhlíky, napružil pružinky ktoré uhlíky dotláčajú, celý ho dôkladne namazal, zložil a dal som ho zabehnúť na trafo. Motor bežal krásne. Reagoval na zmenu napätia zmenou otáčok, celkovo bežal kľudne, jednoducho bezchybne. Začal som podozrievať dekodér z neznámeho zdroja.
Potom ma to napadlo. Dal som motor na trafo a zapojil cez ampér meter ktorý reaguje oveľa rýchlejšie ako aplikácia Z21.
A tu som našiel kameň úrazu. Motor pri jazde vpred na maximálnej rýchlosti odoberá 0,2-0,3A ale občas to vyskočilo na 1,5A čo, ale dekodér nestihol zaznamenať a zareagovať.
Potom som ho nechal bežať na maximálnej rýchlosti dozadu. A tu nastala veľká sranda, pri maximálnej rýchlosti vzad, motor berie nie len 0,2-0,3A ako smerom vpred, ale často vyskočí na 1,5A, 3,5A, 6A... Jednoducho vysoká rýchlosť vzad je pre jazdu na DCC ničivá.
Mimochodom model pri maximálnej rýchlosti na 18V jazdí rýchlosťou asi 140km/h
Riešenie:
- nastavil som na dekodéry rýchlosť cca 80-90km/h tam odber bol konštantne 0,2A-0,3A
- motorček je na 12V a zrejme jeho konštrukcia spôsobuje medzikomutátorové skraty, preto pri vysokej rýchlosti sú také nárazové odbery.
- vymeniť motorček som ešte nerealizoval, ale keby sa to zhoršilo, máte už skúsenosti s výmenou?
Takže také sú moje skúsenosti s týmto modelom. Keby model nebol dedičstvom tak by išiel zrejme z domu. Ale takto je to aspoň pekná skúsenosť.
+ zrejme dekodéri Digitrax sú určené na takéto surovejšie motory a nevadilo mu čeliť ani takto vysokým nárazovým odberom.
Fotky pridám čoskoro.
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse