Poštovní vůz řady Fa

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 11 úno, 2016 10:26 am

Petr Zatrepalek píše:Ty bočnice jsou určený pro "tovární" vůz zkrácený (1/100) nebo normální délky?


Petře, lept normální délky. Mám doma a sedí od zábradlí k dalšímu zábradlí. Přilepí se na stávající bočnici jen je potřeba ve stávající bočnici vypilovat nové otvory pro okna a dveře. Vůz je průchozí, tak čela zůstanou stejná. Zatím mám doma jen lept.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Petr Zatrepalek » čtv 11 úno, 2016 11:00 am

Díky za info, tohle mě zaujalo - předpokládám že to je lept na Y Sachse/Tilliga, ne ROCO?
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 11 úno, 2016 12:50 pm

Petr Zatrepalek píše:Díky za info, tohle mě zaujalo - předpokládám že to je lept na Y Sachse/Tilliga, ne ROCO?


Spíše mně více zajímá čím to přilepit, tak aby to drželo. Je mně jasné, že plastovou skříň je potřeba trochu zdrsnit, nanést lepidlo, položit lept a zatížit. Co lze provést ve velikosti TT, tak právě nemusí platit ve velikosti HO. On ten lept je přeci dost veliký a při provozu vozu se může zas jinak chovat než v malém měřítku. Další věc je pokojová teplota, jak se bude lept právě chovat. Nějaké zkušenosti mám a nejsou moc dobré (mám právě modely na půdě a zde je kolísavá teplota a to nedělá dobře na takto postavené modely). Třeba má někdo lepší nápad.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 11 úno, 2016 1:31 pm

Leptané bočnice DFsa na továrním voze v měřítku H0. Stavba od modeláře Radima
Obrázek
Obrázek
Zdroj:http://www.modely-masinek.cz/z-vasi-dilny/dfsa-h0
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Petr Zatrepalek » čtv 11 úno, 2016 4:35 pm

Tak tyhle bočnice bych já osobně lepil pomocí kvalitní oboustranné pásky, kolem hran leptu to pak prolil řídkým epoxy lepidlem HPH Model http://www.hphmodels.cz/index.php/cz/sh ... dlo-detail. Dělám to tak u plastikových letadel a vše drží jak má, takže věřím že to pujde použít i u vagonu...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 11 úno, 2016 6:11 pm

Když trošku nahlédnu do historie vlakové pošty, tak první zavedení poštovní přepravy bylo v Čechách dne 1. září 1845 na trati Vídeň – Olomouc – Praha. Opravdu první vlaková pošta v Čechách vyjela z Prahy do Vídně večer dne 7. dubna 1851 a z Praha do Podmokel ráno dne 8. Dubna 1851. Přeprava se osvědčila a pomalu se vlaková pošta zřizovala na ostatních železničních tratí. První vlaková pošta byla na nádraží Praha – střed. Po První světové válce vyjela vlaková pošta dne 10. Ledna 1919 na trati Praha - Ostrava. V roce 1921 byly železniční poštovní kursy doplněny novými vozy a od roku 1925 moderními čtyřnápravovými vozy, které poštovní správa dala vyrobit na vlastní náklady.
Obrázek
Obrázek
Ještě se vrátím k postavenému modelu poštovního vozu. Pokud bude někdo chtít naznačit vnitřní zařízení vlakové pošty, tak zde část zařízení. Krásně jsou zde vidět stropní světlíky.
Obrázek
A pokud má někdo prostor na vlakovou poštu, tak může ztvárnit mechanizační překládku pošty.
Obrázek
Zdroj:
Spoje slovem i obrazem, Antonín Hudec, František Postránecký, Nadas 1973
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 11 úno, 2016 8:29 pm

Ringhofferovy závody v roce 1901 dodaly poštovní vozy Fa 47 100 až 47 103. Čtyřnápravový poštovní vůz Fa 5-2112.
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne stř 17 úno, 2016 9:29 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod MVP » čtv 11 úno, 2016 9:56 pm

Tempotaxi píše:Když trošku nahlédnu do historie vlakové pošty, tak první zavedení poštovní přepravy bylo v Čechách dne 1. září 1845 na trati Vídeň – Olomouc – Praha. Opravdu první vlaková pošta v Čechách vyjela z Prahy do Vídně večer dne 7. dubna 1851 a z Praha do Podmokel ráno dne 8. Dubna 1851. Přeprava se osvědčila a pomalu se vlaková pošta zřizovala na ostatních železničních tratí. První vlaková pošta byla na nádraží Praha – střed. Po První světové válce vyjela vlaková pošta dne 10. Ledna 1919 na trati Praha - Ostrava. V roce 1921 byly železniční poštovní kursy doplněny novými vozy a od roku 1925 moderními čtyřnápravovými vozy, které poštovní správa dala vyrobit na vlastní náklady.
Obrázek
Obrázek
Ještě se vrátím k postavenému modelu poštovního vozu. Pokud bude někdo chtít naznačit vnitřní zařízení vlakové pošty, tak zde část zařízení. Krásně jsou zde vidět stropní světlíky.
Obrázek
A pokud má někdo prostor na vlakovou poštu, tak může ztvárnit mechanizační překládku pošty.
Obrázek
Zdroj:
Spoje slovem i obrazem, Antonín Hudec, František Postránecký, Nadas 1973


Dovolím si trochu poopravit odstavec o historii. Ano, první v Čechách byly 8. dubna 1851 vlakové pošty Videň - Brno - Praha č. 3 a č. 4. Ale ještě dříve jely vlp. Vídeň - Bohumín č. 1 a č. 2, a to 1. srpna 1850. Kdybych šel do úplného detailu, tak prvenství ve vlakové poště na našem území patří pruské vlakové poště Breslau - Oderberg (Bohumín) č. 5, která jela 1. května 1849. Na našem území ale vedla pouhých 3500 metrů. Po první světové válce nepřestaly vlakové pošty ze dne na den fungovat. Pokud měly provozuschopné vozy, tak fungovaly i po převratu v roce 1918. Zmíněná vlaková pošta Praha - Moravská Ostrava č. 1 z 10. ledna 1919 byla první nově založené a ryze československá vlp., která svou trasou reagovala na potřebu změny hlavních přepravních směrů (ačkoliv nedávno jsem narazil na údaj, který prvenství připisuje vlp. Praha - Znojmo č. 1 z listopadu 1918). Zájemce o problematiku nejstarších vlakových pošt v Rakousku odkazuji na číslo 2/2015 časopisu "Československá vlaková pošta", kde jsem téma podrobně zpracoval. http://www.muzeumvlakoveposty.cz/produc ... -2-2015-8/
MVP
 
Příspěvky: 1
Registrován: úte 09 úno, 2016 10:57 am

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » pát 12 úno, 2016 8:06 pm

Ještě přikládám pár fotek části rychlíků, kde je zavedena vlaková pošta.
První rychlík má vozy DFa 6-8816 a Zdv 2-23044.
Obrázek
Druhý rychlík má vozy Fa 5-2216 a dvojče ZZdv 2-24294, ZZdv 2-24293.
Obrázek
Tak poválečná léta máme za sebou.
Další poštovní vozy jsou v soupravě lůžkových vozů. Noční spoj má vozy Postw 51 54 90-40 379-4 a Gbkkqs 44 54 1538 048-1. Popřípadě jsou ještě připraveny další dva vozy Gbkkqs 44 54 1538 010-1 a Gbkkqs 44 54 1538 092-8.
Obrázek
Pak mám ještě dvounápravové a třínápravové poštovní vozy, které se datují do let 1918 až 1938.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno


Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » pát 12 úno, 2016 11:47 pm

Zdroj: http://www.starestribro.cz/ulice/nadrazni
Foto 1931 – za lokomotivou jistě bude poštovní vůz.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » sob 13 úno, 2016 1:39 pm

Zdroj:http://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=menu&id=150
Postw 51 54 90-40 379-4 a Gbkkqs 44 54 1538 048-1. Popřípadě jsou ještě připraveny další dva vozy Gbkkqs 44 54 1538 010-1 a Gbkkqs 44 54 1538 092-8.
Obrázek
Pokud bych do této soupravy vlakové pošty přidal ještě další poštovní vůz řady DFa nebo DFsa, tak může vzniknou pěkná souprava poštovního expresu „Pošmistr“. Popřípadě bude vlaková souprava lépe vypadat, když se postaví další čtyřnápravový poštovní vůz, který bude mít modrou barvu, která bude odpovídat již postaveným vozům. Tak vznikne další zajímavé téma na modelový provoz.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » sob 13 úno, 2016 6:38 pm

Další téma na modelovém kolejišti, je přeprava spěšnin.
Zdroj: http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5 ... snin-u-CD/
Modelová souprava má vozy Fa 51 54 90-40 103-8, Gbkkqss 42 54 176 0 005-2, Gbkkqs 42 54 153 8 058-2, Gbgs 42 54 154 2 033-9, Gbs 42 54 154 2 312-9.
Obrázek
Další zdroj: http://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=menu&id=163
Zde jsou pak dvě navrhované soupravy. První zelená je spěšninová a druhá modrá je vlaková pošta.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » sob 13 úno, 2016 6:52 pm

Oddíl IV
Přeprava spěšnin (§ 30-36)
§ 30
Pojem spěšniny. Předměty vyloučené z přepravy
(1) Občané mohou podávat jako spěšninu předměty, které lze snadno nakládat a vykládat a u nichž váha jednoho kusu nepřevyšuje 50 kg; celá spěšnina se může skládat nejvýše ze tří kusů. Jako spěšninu mohou podávat též předměty, které železnice přijímá k přepravě jako cestovní zavazadlo.
(2) Socialistické organizace mohou podávat jako spěšninu předměty uvedené v tarifu.
(3) V odůvodněných případech může odesílací stanice povolit výjimku z omezení druhu předmětů váhy nebo počtu kusů, lze-li zajistit bez obtíží přepravu takové spěšniny po celé přepravní cestě. V těchto případech je stanice oprávněna sjednat s odesílatelem zvláštní podmínky pro přepravu.
(4) Pro noviny, časopisy, filmy a opakující se přepravy některých druhů zboží může tarif stanovit zvláštní zjednodušené podmínky pro přepravu.
(5) Z přepravy jako spěšnina jsou vyloučeny předměty, které jsou vyloučeny z přepravy jako cestovní zavazadlo podle § 24 odst. 2; výjimky stanoví tarif.

Dále ve zdroji: https://www.beck-online.cz/bo/chapterview-document.seam?documentId=onrf6mjzgy2f6mjtgixhazrtgmwta
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » sob 13 úno, 2016 11:21 pm

Zde je pak krásné vysvětlení proč mám u poválečných rychlíků u poštovního vozu nákladní zavřený vagón.
První rychlík má vozy DFa 6-8816 a Zdv 2-23044.
Druhý rychlík má vozy Fa 5-2216 a dvojče ZZdv 2-24294, ZZdv 2-24293.
Obrázek
Zdroj: https://www.cd.cz/assets/informacni-servis/cargovak/cargovak-2011/cargovak_09_2011.pdf
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: PajaF a 1 návštěvník