Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.
Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek
od AlexD » ned 31 led, 2016 6:39 pm
Někde na výstavě jsem viděl, že měli pro indikaci obsazených úsekú na nápravě vozu miniaturní kondenzátor. úsek tak "obsadil" i vůz který neměl osvětlení, či koncové osvětlení. Nevíte jaký zdroj je pro tuto indikaci vhodný, případně celé zpojení?
-

AlexD
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: úte 26 led, 2016 7:53 pm
- Bydliště: Dambořice
od lesak » ned 31 led, 2016 6:54 pm
Ne kondenzátor ale odpor (jaký ale nevím)Ale jednoduší je soukolí natřít proužkem vodivého laku a tím propojíš koleje a to stačí aby to vyhodnotilo jako obsazené ale zkrat nenastane.
-
lesak
-
- Příspěvky: 19
- Registrován: sob 27 pro, 2014 12:48 pm
od TomasM » ned 31 led, 2016 7:32 pm
Na napravu se letuje odpor nebo se natre odporovym lakem. S lakem zkusenost nemam, ja letoval odpory. Detekovat se da pomoci civky nebo optoclenu. Zapojeni je tu uz v nekolika tematech.
Strucne to nejjednodusi zapojeni: 2x 2 antiparalelni diody a k nim paralelne optoclen s odporem. Optoclen je vhodne pouzit s antiparalernima diodama.
-
TomasM
-
- Příspěvky: 89
- Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm
od Myšpulín » ned 31 led, 2016 7:52 pm
AlexD píše:... pro indikaci obsazených úsekú na nápravě vozu miniaturní kondenzátor...
Toto je možné pouze na analogu. Popis a zapojení zdroje a vyhodnocovacího obvodu najdeš v knize Automatizace modelové železnice od Zdeňka Zaorala. Ale toto bych už opravdu nestavěl, i když to spolehlivě vyhodnocovalo i stojící lokomotivy a vozy.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
-
Myšpulín
-
- Příspěvky: 1526
- Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
- Bydliště: Hostinné
od Seidl » ned 31 led, 2016 10:35 pm
Kondenzátor se skutečně dá použít. Před mnohými lety jsem toto postavil na celém kolejišti (analogu) a principem bylo napájet jednu kolenici frekvencí a přes kondík na náprave tuto zase detekovat na druhé. Jak jsem uvedl, bylo to před dávnou dobou, kdy se detekce obsazenosti teprve začínala řešit. Celé kolejiště tenkrát zkončilo na dopravní fakultě ČVUT, ale kde a v jakém stavu je dnes už nemám tušení (pokud ještě vůbec existuje...). Dokumentaci bych asi ještě našel, ale existuje řada jiných a lepších řešení, takže toto zapojení bych dnes asi už nepoužil.
-
Seidl
-
- Příspěvky: 49
- Registrován: pát 13 led, 2012 11:48 am
od AlexD » ned 21 úno, 2016 1:08 pm
Před několika lety jsem se ptal na použitelnost jazýčkových relé na portálu "Elektrika": Dostal jsem odpověď: "Zatižitelnost kontaktu je jen 50V 200mA, špičkově 400mA. V kolejišti se nehodí ani na závory, jen pro semafory a jako převodní relé z kolejí do řídícího systému - ale jsou moc rychlá, musíte dobře vstupy řízení digitálně i analogově filtrovat. Pokud jste fajnšmekr, můžete s nimi ovšem dělat vibrační měničeousměrňovače pro kolejové zabezpečovací obvody, na to jsou unikátní, zvládnou 100Hz."
Nevíte o schématu pro vibrační měničeousměrňovače pro kolejové zabezpečovací obvody?
-

AlexD
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: úte 26 led, 2016 7:53 pm
- Bydliště: Dambořice
Zpět na Elektrika a elektronika
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků