Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vaclav86cz » stř 20 led, 2016 4:55 pm

Těch by bylo...
V podstatě kdekoliv, kde je silnější osobní doprava a vlaky musí zajíždět na nádraží někam bokem.
Spojka v Jihlavě pro trať Brno - Jihlava a Jihava - Jindřichuv Hradec. Hrušovany nad Jevišovkou a spojka Brno - Hrušovany a Znojmo - Hrušovany...
A takto by šlo pokračovat až do nekonečna :-)
Jinak má hank pravdu v tom, že tyto spojky sloužili k odlehčení úvraťové stanici tím, že většinou nákladní vlaky, ale občas i osobní využívali právě tyto spojky a neblokovali ve stanici dopravní koleje po dobu objíždění.
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » stř 20 led, 2016 5:59 pm

Právě že asi bylo, ale často už nejsou, nebo jsou formálně zrušené (cyklostezka...), a tedy mimo mapu. Na fotomapě se zase celá síť prohledává obtížně...

Děkuji, stále hledám a prohlížím vaše tipy.
Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Jiřik » stř 20 led, 2016 6:25 pm

Nymburk hl. nádraží - Nymburk město - Veleliby
http://jirik581.rajce.idnes.cz/
TT jako koníček pro zábavu...
Jiřik
 
Příspěvky: 255
Registrován: ned 26 srp, 2012 7:05 pm
Bydliště: kousek od Hořic

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » stř 20 led, 2016 8:36 pm

Paradoxní byla a asi ještě je spojka v Žilině, kde se od Bratislavy dalo prokličkovat mimo osobní stanici na trať do Českého Těšína. Tuto spojku používalo i několik párů rychlíků směřujících z Maďarska do Polska. U Černého Kříže existovala nějaký čas odbočka Planina, která odstraňovala úvrať, ale pro nízké využití byla docela brzy zrušena. Mám někde fotku se šípovitým bavorským návěstidlem.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod vmucha » stř 20 led, 2016 8:45 pm

Triang byl u Vilémova u Kadaně. Zbytky jsou na letecké mapě krásně vidět.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » stř 20 led, 2016 9:03 pm

Oba ty naposledy zmiňované triangly, tj. Černý Kříž a Vilémov, byly to skutečně triangly? Resp. tou odbočkou Planina u Černého Kříže není snad myšlena původní odbočka, ve které se dělila trať od Černého Kříže do směrů na Prachatice a Vimperk? A po novém zaústění trati od Vimperka do Volar, zůstal ten zbytek původní trati nějakou dobu v provozu?
Stejně tak v tom Vilémově - to těleso je pozůstatek původní trati z Kaštic do Radonic, která byla v souvislosti s pozdější stavbou větve z Prunéřova přerušena a zapojena do nově vzniklé stanice Vilémov. Tady bych si dovolil tvrdit skoro s jistotou, že to vlastně triangl nikdy nebyl.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod vmucha » stř 20 led, 2016 10:03 pm

Ve Vilémově byl triangl do roku 1926 nebo 8. Nevím to z hlavy přesně. V národním archivu jsem našel doklad o jeho zrušení.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » čtv 21 led, 2016 4:48 am

Mne by zajímala i ta Žilina - triangl je severně od cesty dolů podél Váhu do Púchova a Lidče. Takže vlaky od Bratislavy podle mapy tak jak tak dojedou na nádraží.
(Byl jsem tam naposledy před dvanácti lety a autem...)

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 21 led, 2016 6:45 am

To je zajímavé s tím Vilémovem: lokálka, která šetří kam se podívá, že by si nechala v provozu triangl, který zase tak moc nepotřebuje? Notabene s nějakým tím personálem? Nebyla to spíš likvidace už dávno neprovozované koleje?

Žilina: vlaky od Púchova uhýbají na triangl (= Budatínska spojka) na žilinském zhlaví žst Žilina-zriaďovacia stanica. Na trať do KNM se napojují v odbočce Budatín.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » čtv 21 led, 2016 8:17 am

Odbočka Planina sloužila k tomu, aby vlaky od Strakonic nemusely zajíždět do Volar, ale mohly pokračovat přímo přes Černý Kříž do Bavorska. Výhybky (bez odvratných)na trati Č.K.-Volary km 58,4( počítáno z Vodňan do Haidmühle) , Strakonice - Volary km 68,4 a u Volar km 69,2. Návěstidla byla dvě v km 68,8(Strakonice -Volary) a km 57,8(Vodňany-Haidmühle).Takže triangl to tvořilo a muselo to být uprostřed lesů a s řekou nádherné místo.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 21 led, 2016 8:38 am

Odbočka Planina snad měla být "rozdvojkou" tratí Volary - Černý Kříž a Volary - Lenora, ne? Je otázka, jestli na tom tělese té spojky vlastně vůbec někdy byla kolej..?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 21 led, 2016 8:59 am

Morris Zapp: Kolej na spojce u Č. Kříže byla, ale používala se tak třikrát do roka, takže ji nejpozději začátkem 1. republiky ČSD demontovaly. (Až budu mít trochu víc času, podívám se na to podrobněji.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 21 led, 2016 9:02 am

Aha, vida, dík!

Tak to asi byla v podobném režimu, jako spojka Nymburk ÖNWB - Nymburk BCB: klíče od výhybek zapečetěny a pečlivě uzamčeny v trezoru přednosty stanice 8)
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Svratka » čtv 21 led, 2016 9:20 am

Zde pro srovnání letecké snímky situace na Odbočce Planina. První je asi z roku 1953, druhý je současný. Vpravo odshora přichází jednokolejná trať od Volar, která se na odbočce větví do směru Černý Kříž (dolů) a Vimperk (doprava ve směru jízdy, tedy na mapě doleva). V lese je dobře patrný průsek po odstraněné koleji pro přímé spojení od Lenory do Bavorska. Když měl jet vlak po této koleji, musel zaměstnanec odbočky s předstihem obejít obě zbylé výhybky a po jízdě vlaku ještě jednou, takže to musela být práce vždy tak na půl hodiny, což si dnes asi těžko obecně dokážeme při současném provozu představit... Zajímavé je, že pravděpodobně zde nebyly odvratné kusé koleje... Taky je zajímavé, jak se ona "planina", jenž dala odbočce jméno, postupně zmenšuje a zarůstá...
Přílohy
Odb.Planina 1953.jpg
Odb.Planina současnost.jpg
Svratka
 
Příspěvky: 273
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 21 led, 2016 1:51 pm

Teď si připadám trochu jako rádio Jerevan, ale uvedu to na pravou míru.

Původně jsem měl na mysli hypotetickou spojku kolem Černého kříže ve směru od Č. Budějovic na Volary, ale ta skutečně nikdy neexistovala.

Odb. Planina s přilehlým trianglem byla u Volar, kde měla navazující kolejová spojka umožnit přímé jízdy od Vimperka do Bavorska bez úvratě ve Volarech.

Ta spojka (aspoň podle archivních materiálů citovaných Karlem Breiterem ve Speciálu č. 2 Světa železnice) nebyla použita od vystavění dráhy v r. 1910 do r. 1914 nikdy. :roll: Přitom tahanice o ni zpozdily výstavbu dráhy o několik let... Tak to chodí, jak praví klasik... Proto byly v r. 1914 odstraněny obě výhybky spojky a během WWI spolu korespondovaly ředitelství kkStB Plzeň a železniční oddělení ZvKČ na téma jejího zrušení včetně odstranění koleje. Ještě při zestátňování šumavských lokálek v r. 1925 byla sice spojka formálně vedena v majetku vlastníka dráhy, Združených pošumavských drah (to "Z" není překlep :mrgreen: ), nicméně co tam z ní v té době ještě zbývalo, těžko říct, už v r. 1917 byla dle úřední korespondence nesjízdná.

Pokud jde o Odb. Planina, tak ta odvětovala obě trati, tj. do Vimperka a do Č. Kříže, asi 1200 m od krajní výhybky žst Volary. Zrušena byla až v r. 1958, kdy byla traťová kolej od Č. Kříže prodloužena a zaústěna přímo do kolejiště stanice Volary. Je s ní spojena jedna zajímavost - dochovala se nedatovaná, pravděpodobně poválečná fotka nákladního vlaku s lok. 423.0 projíždějícího Odb. Planina osazenou návěstidlem podle bavorských předpisů. Kde a kdy se tam vzalo, zatím nikdo neví.

Takže to je vše, co k odbočce Planina a volarskému trianglu vím.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků