Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Mcx » stř 22 črc, 2015 9:41 am

No... jen taková poznámka, když už si s tím tak hrajete, tak mezimosty či pojezdové rámy jak je nazýváte jsou u vozu s podvozky 26-2.8 zcela jiné než polské s podvozky Y25.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 23 črc, 2015 9:41 am

Mcx píše:No... jen taková poznámka, když už si s tím tak hrajete, tak mezimosty či pojezdové rámy jak je nazýváte jsou u vozu s podvozky 26-2.8 zcela jiné než polské s podvozky Y25.


Takhle náhodou výkres, náčrtek čí lepší fotka pojezdového rámu není prosím.

Dále se pokračovala na sestavení dvounápravových podvozcích. Každý podvozek má pro uchycení do pojezdového rámu zámek, který se uzamkne při otočení 90 stupňů. A zde nastal zádrhel. Dvounápravový podvozek lze zamknout jen jeden a to jen na konci pojezdové rámu. Tem druhý bohužel nelze otočit, protože vadí část kinematiky a nalepené tažné kotvičky. Ve stavebnici je spojovací materiál (šroubky a matičky). V pojezdovém rámu se zvětší otvor zámku a vlepíme tam šroubek.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 23 črc, 2015 10:54 am

Dvounápravové podvozky pak nasadíme a zajistíme matičkou. Přední podvozek se moc neotáčí, ale přesto každý podvozkový rám projíždí obloukem o poloměru 380 mm bez problémů.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 23 črc, 2015 11:01 am

Hned jsem musel vyzkoušet, jak bude vana sedět na pojezdových rámech. Jak bude celá souprava vlastně vypadat.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Podle mě to zas tak špatně nevypadá. Ještě zbývá usadit vanu do správné výšky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 23 črc, 2015 12:13 pm

Stavba modelu v TT http://www.mojett.cz/30937
Zde má postavený polský vanový vůz jiné podvozky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 23 črc, 2015 1:12 pm

Nejprve vlepíme kroužek na rám, který nám zajistí výšku vany. Pak vyvrtáme skrz pojezdový rám otvor pro čep.
Obrázek

Do vany se vyvrtá otvor a vlepíme čep, který je tak dlouhý, aby čep byl zároveň s podlahou pojezdového rámu.
Obrázek
Vanu drží jen čep. Vše je volné, aby nerovnosti na kolejišti se lehce překonali. Popřípadě je možné na konec čepu přilepit destičku, která vše zajistí v jeden kompletní celek.

A zde je už celá souprava.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 23 črc, 2015 1:30 pm

Před nedávnem, zde bal zmínka, že při dopravě transformátoru nejsou na transformátoru žádné izolátory. Muzeální přeprava …. :oops:
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 25 črc, 2015 9:38 am

První model vanového vozu řady Uaai 31 54 999 0 103-3
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 25 črc, 2015 9:49 am

Druhý model vanového vozu řady Uaai 31 54 999 0 103-3. Jeden vanový vůz mám už postaven a na něm je model transformátoru od firmy Malá železnice. Na další vanový vůz jsem použil jiný transformátor, který jsem upravil ze stavebnice Kibri.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

… a teďka můžete kolegové hodnotit.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Jirka1 » sob 25 črc, 2015 10:43 am

Tempotaxi píše:První model vanového vozu řady Uaai 31 54 999 0 103-3
Obrázek

Mám drobnou připomínku k tomu nákladu.
Obávám se, že izolátory na horní ploše transformátoru zasahují mimo průjezdný profil, proto se vozily nenamontované.
Doporučuji to porovnat s průjezdným profilem, u stejného modelu v TT tam každopádně nevycházejí.

Model jinak samozřejmě moc hezký.
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 25 črc, 2015 12:51 pm

:lol: Předávací kolejiště Škoda Plzeň. :lol:
Obrázek

Průjezdný profil odpovídá pro elektrifikovanou trať. Nejvyšší bod na nákladu je nad temenem kolejnice 61 mm.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod E27 » sob 25 črc, 2015 3:00 pm

Už mi tam chýbajú fabrické budovy. :mrgreen:
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Jirka1 » sob 25 črc, 2015 5:08 pm

Tempotaxi píše:Průjezdný profil odpovídá pro elektrifikovanou trať. Nejvyšší bod na nákladu je nad temenem kolejnice 61 mm.
No pokud se nepletu, tak nejvyšší bod nákladu v H0 může být pouze 57 mm (dle NEM 301 Obrys vozidel - pozor, nezaměňovat s NEM 102 Ohraničení světlosti průjezdného profilu...). Pěkně je to vysvětleno zde.
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 25 črc, 2015 6:20 pm

Norma NEM 101. Obrys vozidel.
Horní ohraničení pro parní a motorový provoz a el. lokomotivy se staženými sběřači = 58 mm.
Nejnižší prac. pol. sběrače = 62 mm.
Nejvyšší pracovní poloha sběrače = 84 mm

Já mám 61 mm.
Ale norma nezná přepravu nadměrného nákladu. Přitom mám před sebou text, kdy Škoda Plzeň žádá o povolení přepravu lodních dílů, kde je překročena ložná míra na výšku o 180 mm.
Prostě se vanový vůz může přepravovat jen na určitých tratí, při vypnuté troleji a to jen určitou rychlostí.
V paměti si pamatuji, že podobné přepravy nákladu jsem kdysi četl v tehdejším tisku. Kdy se podobné náklady nejprve přepraví po železnici k nejbližšímu přístavu, kde se náklad přeloží na loď.

Norma NEM 102 průjezdný průřez.
Pro parní a motorový provoz = 60 mm.
Stavby: mosty, tunely atd. = 69 mm.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 26 črc, 2015 8:43 am

Pamatuji Vážení na své začátky v modelařině a moje první kolejiště. Na starém vozu byla přidělána plastová šablona na zjišťování průjezdného průřezu. Podle této šablony se stavělo a mělo vše být podle norem. Jen připomenu, že na výšku bylo vždy vše v pořádku, ale tehdejší kolejiště měla oblouky o poloměru 380 mm a 440 mm. Sem tam si někdo dovolil trasovat koleje do větších poloměrů a stavět pomocí prutů. Výrobci modelů vyráběly delší modely do měřítka v HO 1:100 a postupně se začaly objevovat modely nezkrácené a delší a delší. A začalo se vesele bourat, aby se zajistil pro modely hladký boční průjezd. A vždy nějaký výrobce přijde s modelem, který bude krásný, pěkný, ale na mnohé domácí kolejiště nevhodný. Protože většina domácích kolejišť nemá dostatečný prostor.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Tragschnabelwagen_Uaai_839%2C_HCS_Heavy_Cargo_%2B_Service%2C_Trafo_der_Trafo-Union%2C_Bahnhof_K%C3%B6ln-West-9259.jpg
http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-do-przewozu-%C5%82adunk%C3%B3w-specjalnych.14110/page-3
http://southern.railfan.net/schnabel/cars/db839/skizz839_2.gif
http://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=146

To platí pro každou železniční epochu (K.k.St.B.) Krásné železniční vozy jsou až na konci souboru.
http://brtnik1.vitkovice.cz/gallery/main/list/id/227/site/9?KeepThis=true&TB_iframe=true&height=500&width=632
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník