TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod Ferda » čtv 23 črc, 2015 4:32 pm

Kombinace přesuvny s dvojitým křížením je poněkud divná kombinace.
Připadá mi to jako vřadit předlohou mezi dvě převodovky s úplně stejným odstupňováním rychostních stupňů.
Přeloženo do češtiny: Je to nesmyslná kombinace.

Když pominu potíže s pohonem dvojité spojky na mostu přesuvny (i když z technického hlediska zajímavá výzva), tak jediný přínos vidím v šílenosti ovládání podobného forichtungu.

Pokud chceš mít mermomocí nějakou raritu podobného ražení a navíc i s praktickým využitím, pak zkus spíše přesuvnu s otočným mostem. Podobnou záležitost mám již nějakou dobu rozpracovanou v PC a v hlavě. Vlastně to mám v opačném pořadí. :D Hlavně v hlavě a něco už i v PC.
V tomto ovládání není žáden problém a s využitím Fuldových udělátek to lze ovládat stiskem jediného tlačítka. Mašinerie je pak už schopna sama rozeznat co je třeba udělat a v jakém pořadí.

To co je na fotce je opravdu jen dvojité kolejové křížení na dvojkolejné trati i když je budováno víceméně jako vjezdový modul skryté stanice.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » čtv 23 črc, 2015 8:42 pm

Ferdo, tady by šlo opravdu o praktičnost tohoto provedení. Ovládání by bylo ruční přepínačem vedle. Nechci nic elektricky, z finančníchz důvodů. Takže o šílenost provedení/ovládání nejde. Jen o využití (přehození jedné výměny místo přestavování celé přesuvny v některých situacích). Z tohoto pohledu je to taky blbost?
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » pát 24 črc, 2015 11:12 am

No to horko dělá fakt divy... :lol: Ještě mi bylo řečeno, že mám zkusit umístit SN do smyčky. Tak jsem to zkusil. Tak teď nevím. Použít přesuvnu nebo smyčku?

SN ve smyčce.jpg
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod Rocky_MK » pát 24 črc, 2015 3:31 pm

Osobně bych radši smyčku, je to pohodlnější, než většinu času manipulovat za kulisou.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod hank61 » pát 24 črc, 2015 4:47 pm

Pokud vysloveně netoužíš po manipulaci s vlaky na přesuvně, tak bych volil také raději smyčku. Je to z mého pohledu daleko komfortnější řešení. Rozpojování a objíždění souprav se užiješ dost v té koncové stanici. Já nyní tu smyčku dodělávám také a lituji, že jsem ji nenaprojektoval rovnou. Mohl jsem si ušetřit nejen dost práce, ale i nějakou tu kačku. :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » pát 24 črc, 2015 4:54 pm

Právě, že si myslím, že přesuvna vyjde levněji. Na výhybkách neušetřím, to bych chtěl použít co nejvíc kusů (z toho, co mám) v obou verzích. Když bude smyčka, budu kupovat ten bazmeg pro smyčku, co se díky němu dá otočit bez zastavení. O to by tolik nešlo. Vadí mi hlavně dvě věci. Soupravy budou jezdit nereálně otočené. A soupravy budou trať do SN pojíždět jen jedním směrem, protože je ve smyčce. Na přesuvnu koupím ty výsuny a mám relativně po (finančních) starostech. Zbytek si dodělám ručně. Jen domyslet tu aretaci... Před konce kolejí u přesuvny bych dal trvalé rozpojovače, aby se mi mašinka po najetí na přesuvnu hned odvěsila. Já ji jen přesunu na volnou kolej a objedu. Stejně se nemůžu věnovat jízdě po trati, posunu v Sedlčanech a manipulaci v SN zároveň. Vždy jen jeden proces. Maximálně nechám jet soupravu pomalu do stanice a pak si ji "chytnu", až mine zhlaví.
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod hank61 » pát 24 črc, 2015 5:05 pm

Já jen vycházím z vlastní zkušenosti, byť původně jsem si myslel totéž. Bohužel až provozem jsem zjistil, že s rozpojováním souprav je více starostí, než radostí. Pravdou ovšem je, že já raději preferuji pohled na jízdu krajinou, než šíbování ve stanici, abych mohl jet z5 :D
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod Rocky_MK » pát 24 črc, 2015 5:42 pm

A jak vůbec budeš obsluhovat SN? Hádám, že ručně za kulisou asi ne. Jak budeš ovládat přesuvnu? Jistěže smyčka je nereálná, ale leckdo (vč. mě) tohle oželí pro pohodlnější provoz.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod HonzaM » pát 24 črc, 2015 7:19 pm

Jeňa Sova píše: A soupravy budou trať do SN pojíždět jen jedním směrem, protože je ve smyčce.

Soupravy mohou do SN vjíždět oběma směry, záleží jen na tom, zda pojedou z trati do SN na výhybce před smyčkou přímo, nebo přes smyčku odbočkou, smyčku přece můžeš projíždět oběma směry!
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » pát 24 črc, 2015 7:54 pm

Rocky, až to promyslím, tak to vypustím na svět. Výhybky v SN, stejně jako ve viditelné části budu ovládat ručně. Přesuvnu taky. Nebudu ovšem sahat za kulisu, ale ovládání si přesunu na přední část panelu.

HonzaM píše:
Jeňa Sova píše: A soupravy budou trať do SN pojíždět jen jedním směrem, protože je ve smyčce.

Soupravy mohou do SN vjíždět oběma směry, záleží jen na tom, zda pojedou z trati do SN na výhybce před smyčkou přímo, nebo přes smyčku odbočkou, smyčku přece můžeš projíždět oběma směry!


A soupravy budou trať do SN pojíždět jen jedním směrem. A to buď směrem ze Sedlčan do SN nebo směrem ze SN do Sedlčan. Souprava nemůže odjet a vrátit se tou samou cestou bez manipulace v SN. Vždy se na smyčce otočí a přijede jinudy. Už to chápeme?
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod HonzaM » pát 24 črc, 2015 8:53 pm

Jeňa Sova píše:Rocky, až to promyslím, tak to vypustím na svět. Výhybky v SN, stejně jako ve viditelné části budu ovládat ručně. Přesuvnu taky. Nebudu ovšem sahat za kulisu, ale ovládání si přesunu na přední část panelu.

HonzaM píše:
Jeňa Sova píše: A soupravy budou trať do SN pojíždět jen jedním směrem, protože je ve smyčce.

Soupravy mohou do SN vjíždět oběma směry, záleží jen na tom, zda pojedou z trati do SN na výhybce před smyčkou přímo, nebo přes smyčku odbočkou, smyčku přece můžeš projíždět oběma směry!


A soupravy budou trať do SN pojíždět jen jedním směrem. A to buď směrem ze Sedlčan do SN nebo směrem ze SN do Sedlčan. Souprava nemůže odjet a vrátit se tou samou cestou bez manipulace v SN. Vždy se na smyčce otočí a přijede jinudy. Už to chápeme?

Tak to opravdu nechápu - co máš na mysli "stejnou cestou" a "jinudy"? Souprava pojede ze Sedlčan do SN výhybkou postavenou přímo, bude manipulovat v SN a pak bude do Sedlčan pokračovat přes smyčku, případně pokud mašina obejde soupravu, může do Sedlčan odjet stejnou cestou jako přijela. Nebo pojede ze Sedlčan a na výhybce odbočí do smyčky a přijede do SN z opačné strany. V SN může manipulovat jak je libo a do Sedlčan pojede do trati po výhybce postavené přímo.
Naposledy upravil HonzaM dne sob 25 črc, 2015 6:18 am, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod hank61 » sob 25 črc, 2015 6:03 am

Jen malá poznámka k uvažovanému ručnímu ovládání výhybek. Rozhodně nic proti tomuto řešení, naopak v jednoduchém layoutu nebo na modulu bych spatřoval i jisté výhody. Ovšem u složitějšího kolejiště, navíc se SN, kde je poměrně dost kolejí si jak realizaci, tak i následný provoz nedokážu dost dobře představit :-) Pokud je to dáno omezeným rozpočtem, raději bych pro tento způsob ovládání volil střízlivější layout s možností budoucího rozšíření. Držím palce :-)
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod HonzaM » sob 25 črc, 2015 6:35 am

hank61 píše:Jen malá poznámka k uvažovanému ručnímu ovládání výhybek. Rozhodně nic proti tomuto řešení, naopak v jednoduchém layoutu nebo na modulu bych spatřoval i jisté výhody. Ovšem u složitějšího kolejiště, navíc se SN, kde je poměrně dost kolejí si jak realizaci, tak i následný provoz nedokážu dost dobře představit :-) Pokud je to dáno omezeným rozpočtem, raději bych pro tento způsob ovládání volil střízlivější layout s možností budoucího rozšíření. Držím palce :-)

S tímto názorem nelze než souhlasit. Pokud má být ovládaní vyvedeno před zástěnu, přinese to nějaké náklady a hlavně dost práce, je potřeba řešit napájení srdcovek, pokud má být zajištěn spolehlivý posun lokomotivami s dvěmi nápravami, což bude vyžadovat instalaci přepínače. Elektrický pohon výhybek umožní v budoucnosti dálkové ovládání, což při uažované obsluze jednou osobou přináší větší komfort a více možností. Jistěže to přináší náklady na počátku, vrátí se to ale v podobě snazší obsluhy a většího požitku z provozu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » sob 25 črc, 2015 6:46 am

Honzo, prosím tě neřeš to, smyčku nepoužiji. Jinak je to logicky vidět na schématu.
Že bude kolejiště ručně ovládané jsem rozhodnutý už minimálně dva roky. Dokonce jsem to zde několikrát psal. Nevidím v tom problém. Ano, bude více ovládacích míst, ale vzhledem k tomu, že se dá sedět uprostřed, nebude to tak složité obsluhovat. Já vím. Vy jste někteří rádi, když vám to krouží a jen co souprava proletí kolem výhybky, hned ji přehodit a letět s jinou. Na dráze se nespěchá. Já chci simulovat reálný provoz a tudíž taky nebudu spěchat ;)
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » sob 25 črc, 2015 8:13 am

Aby jsme se vyhnuli spekulacím. Ovládání výhybek bude použito podobné jako má Mirek ve Velkých Pavlovicích. Takže nebude problém se srdcovkami. Nebude problém ani s umístěním ovladačů. V podstatě je jedno jestli otočením kolečka přestavím přepínač bowdenem či přepínačem servo. Mirkovi a jiným to funguje, nevím proč by nemělo i mně. Sedlčany budou v podstatě jako Pavlovice, jen budou mít více výhybek. Tuším, že Mirek jich tam má devět. Sedlčany deset. SN, nebo lépe řečeno odstavné nádraží bude mít výhybek 14. Ty budou mít rozdělené ovládání na dva segmenty. Mám ještě jinou verzi, kterou jsem zde nezveřejnil. Potom zde bude přesuvna, která bude mít táhlo. Táhlo bude vyvedeno na bok dílu s vlečkou, jak tu někdo již zmínil. Na táhle bude výsuvný element, na díle s vlečkou pět děr. Toť aretace. Všechno chci co nejjednodušší. Důvody jsou náklady a údržba. Jen budu muset vyřešit napájení. Ale nejlepší by bylo, kdyby i koleje přesuvny byly napájeny trvale. Nějakým flexibilním kabelem si to nedovedu představit, takže asi kolejnice a sběrné plíšky. Celkově si představuji, že segmenty budou dlouhé metr a zbývající krátké dle vycházející délky. Jeden bude atyp. A to ten, po kterém vede trať. Ten nechám ve stávajícím tvaru. Možná oddělím úzkou a rozšířenou část. Trať bude klesat. Čili nebude potřeba kulisa. Vyšší terén opticky rozdělí kolejiště sám. Toť má představa.
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník