Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 29 led, 2015 9:44 am

Já si to myslel. Takže pouze vjezdové a žádné jiné. To by pak bylo Z-Č-ŽL ?
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod lajblt » čtv 29 led, 2015 11:57 am

Pokud použíješ pouze vjezdové návěstidlo, tak buď jednoramenné mechanické nebo některou z variant světelného: Z-Č nebo Z-Č-B. A před krajní výhybkou směrem do stanice rychlostník "40".
Pokud by na vjezdu byla jen lichoběžníková tabulka, pak by před rokem 1987 byla i dovolená traťová rychlost maximálně 60 km/h (dnes lze tuším až 80 km/h, pokud je před LT na zábrzdnou vzdálenost tabulka s křížem).
Vzhledem k rozměrům stanice a délce úseků před tunely bych ta návěstidla klidně oželel. Nebo pokud tam musíš nějaká mít, tak jen dvousvětlová skupinová odjezdová Z-Č (na každém zhlaví jedno) a vjezdová by byla "jako až za tunelem". :)
Naposledy upravil lajblt dne pát 30 led, 2015 8:04 pm, celkově upraveno 2
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod D » čtv 29 led, 2015 12:04 pm

Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 29 led, 2015 12:51 pm

Dekuji za rady! Ten web jsem prochazel, ale tohle mi nejak uniklo. Zrejme teda zvolim variantu a la Tomas Lajbl. Jeste jednou diky.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Lukas » čtv 04 čer, 2015 7:32 pm

2015-06-04 21.30.04.jpg
potreboval bych poradit kam umistit navestidla pro posun a vjezdové navestidlo ?
Lukas
 
Příspěvky: 208
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod D » čtv 04 čer, 2015 8:50 pm

Lukas:
Hodil by se větší výsek, abychom si představili, kde nádraží začíná, jak do něj ústí tratě a vůbec celkový kontext vedení tratí. Z toho, co vidím, jde o nádraží s jednou dopravní kolejí se zaústěnými třemi nebo snad i více tratěmi? To je tak nereálné, že návěstidla mohou být prakticky kdekoliv. Seřaďovací návěstidla se osazují ve stanicích, kde je očekáván velký manipulační provoz. To se o dvou kusých kolejích říci nedá.

Ale dobře, je to hračka, chceš tam světýlka. Takže ty hvězdičky máš dobře. Vjezdové návěstidlo směrem do nádraží by obvykle bylo na pravé straně od koleje. Krom toho by bylo poněkud dál od nádraží. Je třeba, aby se mezi něj a první výhybku, ve tvém případě seřaďovací návěstidlo, vlezl nejdelší posunovaný vlak. Jeho délku by ukončoval označník (bílý sloupek s modrým vrškem) nebo další seřaďovací návěstidlo, které by posunovanému vlaku zakazovalo odjezd na širou trať. Kvůli bezpečnosti je mezi označníkem a vjezdovým návěstidlem ještě dalších 50 metrů koleje, v modelu obvykle zkracovaných.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Lukas » pon 08 čer, 2015 7:26 pm

Dobry takze nejsou treba ty navestidla pro posun a musi tam byt vjezdovi? a muze tam byt odjezdoví?
Lukas
 
Příspěvky: 208
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod D » pon 08 čer, 2015 8:20 pm

Lukas:
U skutečné železnice musí být stanice z vnější strany chráněna vjezdovými návěstidly (nebo aspoň lichoběžníkovými tabulkami). Pokud má osazená vjezdová návěstidla, může mít i odjezdová. Buď jedno společné (skupinové) na každý směr, nebo u každé dopravní koleje jedno. Manipulační koleje odjezdové návěstidlo nemívají, protože se z nich na trať odjíždět nesmí. Počet návěstidel a počet návěstních znaků (světýlek) umožňujících přesnější řízení rychlosti se odvíjí od důležitosti trati, její rychlosti, druhu zabezpečení a hustotě provozu ve stanici.

Podívej se na článek Mašinky 2003 - návěstidla, jsou tam příklady.

Z tratě je sled návěstí obvykle takový:
trať - předvěst - zábrzdná vzdálenost - vjezdové návěstidlo - bezpečná mezera - označník - prostor k manipulaci - první výhybka

Pokud jde o seřaďovací návěstidla, tak se do malé stanice nehodí. Posun řídí pověřený zaměstnanec. Často tam ani odjezdová návěstidla neslouží pro posun (pozná se to podle stejně vysokých červeno-bílých pruhů na stožáru), posunující vlak takové zcela ignoruje a řídí se jen pokyny pro posun.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » stř 10 čer, 2015 12:49 pm

Když už mám toto staré návěstidlo doma z dob BTTB, rád bych ho umístil do epochy III-IV, jako na tété fotce. Vím, že je to uzávěra koleje, ale naprosto netuším :-) kde by mohlo být. Myslel jsem, že bych ho dal na výjezdu z depa na dopravní kolej, nebo na tu odstavnou , jak jsem to nakreslil. Je to tak sprvávně? Poradíte prosím?
Ještě jsem objevil toto, ale pořád moc nevím:
http://spz.logout.cz/zabezpec/sokolov.html
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 623
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod BohousP » stř 10 čer, 2015 2:46 pm

Kajinek11 píše:...Vím, že je to uzávěra koleje, ale naprosto netuším :-) kde by mohlo být. Myslel jsem, že bych ho dal na výjezdu z depa na dopravní kolej, nebo na tu odstavnou , jak jsem to nakreslil. ...

V podstatě by to mohlo být správně. Tak, jak se dnes používá ranžírka (modře-bílé světlo). Mohlo by se také použít někde u vjezdu na vlečku... V Sokolově bylo toto návěstidlo na "výjezdu" před zhlavím a za ním následovalo sdružená odjezdové návěstidlo. Tam plnilo trochu jinou funkci (návěstí "Uzavření koleje zrušeno" označovalo kolej, ze které je postaveno na odjezd), viz ten odkazovaný článek ve tvém dotazu.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Petr S. » stř 10 čer, 2015 8:19 pm

Kajinek11 píše:Když už mám toto staré návěstidlo doma z dob BTTB, rád bych ho umístil do epochy III-IV, jako na tété fotce. Vím, že je to uzávěra koleje, ale naprosto netuším :-) kde by mohlo být. Myslel jsem, že bych ho dal na výjezdu z depa na dopravní kolej, nebo na tu odstavnou , jak jsem to nakreslil. Je to tak sprvávně? Poradíte prosím?
Ještě jsem objevil toto, ale pořád moc nevím:
http://spz.logout.cz/zabezpec/sokolov.html


Ve III. epoše klidně , i ve IV. Ta " česká uzávěra koleje " se od " německé Gleissperrsignale " odlišuje červeno - bílo - modrými pruhy . K vidění byla i v Žatci záp. na výjezdu z depa . Klidně ji tam dej . Budeš mít na co se dívat , seřaďovací návěstidlo má kde kdo.
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » pát 12 čer, 2015 2:24 pm

Tak díky moc za připomínky, půjde tam. Ono si myslím, že by tam mělo i opodstanění , protože je tam docela blbě řešen výjezd z depa práve na tu kolej 4. (2. z pozice cestujícího). Aby nějakej blb, co jel během dne s párou pro uhlí k depu, nevjel přijíždějícímu motoráku z vedlejší tratipřimo pod kola :-) Tak já jdu zase pracovat. Asi časem budu muset hodit nějaké fotky ze stavby , abyste viděli, že jsou vaše přizpěvky zapracovávány :-)
Naposledy upravil Kajinek11 dne pon 15 čer, 2015 11:39 am, celkově upraveno 1
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 623
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod sidlo » ned 14 čer, 2015 5:02 pm

Kajinek11 píše:Když už mám toto staré návěstidlo doma z dob BTTB, rád bych ho umístil do epochy III-IV, jako na tété fotce. Vím, že je to uzávěra koleje, ale naprosto netuším :-) kde by mohlo být.


Rozhodně bych to nepoužil jako seřazovací návěstidlo. Česky se to jmenuje vložené návěstidlo. Povídání je tady http://cs.wikipedia.org/wiki/Vlo%C5%BEe ... Bra_koleje
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Petr S. » pon 15 čer, 2015 8:16 am

Kolego Sidlo - vložené návěstidlo je světelné , dvou nebo třísvětlové . Má stožár s červeno bílo modrými pruhy , trpasličí má po straně svítilnové desky rozlišovací pruh. Uzávěra koleje je uzávěra koleje . Může být použita ve funkci seřaďovacího návěstidla - tedy může zabezpečovat , krýt , výjezd z depa , nebo jiné koleje . A nebo může být použita ve funkci vloženého návěstidla ( to byla situace v Sokolově ) , kdy postavení " uzavření koleje zrušeno " upřesňuje kolej , ze které je postavena vlaková cesta ( odjezdové návěstidlo je v poloze " volno " ) . V situaci , kdy se jedná o posun , tak uzávěra koleje funguje jako seřazovací návěstidlo .
Umístění uzávěry koleje na plánku je podle mne možné , a podle situace a vlastnictví dotyčného návěstidla i správné .
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod sidlo » pon 15 čer, 2015 8:42 am

Petr S. píše:Uzávěra koleje je uzávěra koleje . Může být použita ve funkci seřaďovacího návěstidla - tedy může zabezpečovat , krýt , výjezd z depa , nebo jiné koleje .


To určitě ano, ale byla někde v síti ČSD takto použita? Nemyslím tím točnu ani výkolejku, ale uzávěru koleje na stožáru ve funkci seřaďovacího návěstidla.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron