MirekTT píše:Aby bylo tohle vlákno podnětné ještě víc, zkusím hodit takovej námět na vlečkový provoz z pohledu Drůbežáren ve Velkých Pavlovicích. Píšu to pro ty, kteří hledají velké vyžití na malém prostoru a mají strach ze všech těch nadloží, podloží, malého nebo žádného vodního toku a podobných aspektů, které tu byť oprávněně zazněly.
Mně je naprosto jedno, jak kdo staví své kolejiště, ale pokut pak kolejiště prezentuje, tak musí čekat, že budou připomínky kladné i záporné.
Já to beru takzvaně od Adama. Nejprve byla krajina, pak se trasovala dráha podle podnikatelského záměru. Členy jsou podnikatelé, továrníci, sedláci a bankéři. Každá dráha byla postavena nejprve pro podnikání a osobní přeprava byla postupně zaváděna jako doplněk, který se postupem času zdokonaloval.
Zde je další téma na dopravu po železnici. Na vesnicích se produkují hlavně potraviny a ty se po železnici přepravují do měst. Ve městech se postupně se soustřeďuje průmysl a přibývá obyvatelstvo.
Dřívějších době jsou na dráze mlékárenské vlaky. Ve stanici se můžou nakládat mlékárenské konve nebo se mléko přečerpává do železničních cisteren. Dále stanice může mít upravenou rampu na nakládání živých zvířat.
Ve městě má železniční stanice vlečku do mlýna, pekárny, do jatek, pivovaru, do zpracovatelského rybího závodu, do mlékárny, do konzervárenského průmyslu, do lihovaru, cukrovaru, tukového průmyslu, do mrazíren atd. Těch možností je opravdu dost. Ale hlavně musíme před vlastní stavbou znát podnik, jak pracuje a jeho technické zařízení. Ano technické zařízení (stroje) nejsou vidět, ale ta vlastní budova je někdy stavitelské umění. Třeba jen komín má překrásnou výzdobu. Barevná cihla dokáže plno překrásných tvarů na stěně. Ale je také plno technického zařízení, které je venku pod širým nebem.
Možná, že se tohle povídání někomu nelíbí, ale starší a dříve narození modeláři mně proškolovali. Je také pravdou, že poučovali a svoje kolejiště mají většinou postaveny obráceně. Ale beru, že tenkráte byla jiná doba a jiné možnosti na stavbu kolejiště, než je dnes.