od radeksindy » ned 15 bře, 2015 2:38 pm
Není to moje parketa, ale vím jakým postupem Zdeněk Maruna dohledával přípojené vozy. Protože žádné přečíslovací seznamy neexistují, tak nejdříve sestavil seznam všech přípojných vozů a snažil se najít ty, ke kterým není známý původ. Ale ukázalo se, že ke všem přípojňákům v číslovacím systému do roku 1957 existuje jednoznačně doložitelný původ. Buď je známý půvoá výroba nebo přestavba, ale nic co by mělo původ jako přípojný vůz DRG. Tento způsob nenabízí příliš mnoho prostoru pro nezachycení takového vozu, ale jisté to úplně není. Určitě existovala (a to zejména do r. 1947) svévolná označení provedená na místě dílnami a depy. V první vlně vozů vracených do zemí původu v roce 1947 odešla spousta takových. Asi by se našly i další způsoby.
Fotografii znám, ale pokud je to tedy přestavěný motorový vůz, tak mezi hledanými vozy být nemohl, protože to není přípojný vůz DRG u ČSD. To jsou právě ty jemné nuance, které mohou vést k vzájemnému nepochopení. Otázka je, co kromě faktu, že je to přestavěný motorák, k tomu bude k dispozici.
Samozřejmě s fotografiemi hechtů PKP je to lepší, protože u písmených podkladů nejsou informace téměř nikdy kompletní. Aspoň i u stínovaného označení bude jistota. Třeba u nákladních vozů jsou 3/4 vozů bez jasného původu, protože byly uražené výrobní štítky.
Ještě nemám vše k lůžkovým vozům pohromadě, pár dní to bude trvat. Prosím o trpělivost.