od jm252485 » pát 07 zář, 2012 8:02 am
Přesně, jak radí juroH0, přidám zkušenost:
Dovolím si malý tip - problém je u parních rozvodů (tedy u těch, které mají pohon v lokomotivě, nikoliv jen v tendru) v poloze rozvodových pák. Mně se nejlépe osvědčilo sestavování v "definované poloze" - tedy například, tak, že všechny šroubky na kolech, držící páky směřují na polohu "6 hodin". Pak je třeba začít od jednoho konce a postupně kola rovnat s tím, že MUSÍM kontrolovat vůli v pohybu tak, aby VŮLE NA OBĚ STRANY BYLA STEJNÁ ! (vůle ja daná jednak vůlí mezi ozubeným kolem a šnekem a pak je zde obvykle malá vůle v usazení osišky s šneky bvesměru dopředu-dozadu). Proto je také výhodná ta poloha "6" hodin, protože zde je už i odchylka o jeden zub obvykle pozorovatelná i okem. Stačí maličko - špatné přesazení o jeden zub - a pak se páky vzpříčí a způsobují budďto zablokování rozvodu nebo - horší varianta - násilné přeskočení kola na šneku (což může vést k nevratnému poškozeí ozubeného kola). V každém případě je lepší - pokud to jde - vyndat motorek a kola protáčet "na volno" za pohon od mororku - prstem se dá zjistit, zda nevzniká odpor z křížení rozvodových pák.
Vím, jak jsem si kdysi žil s PIKO BR 55 (4 kola a pérkové sběrače na všech nápravách, které se vždycky vzpouzely...)