Dvouagregátové lokomotivy

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Dvouagregátové lokomotivy

Příspěvekod Petr S. » ned 01 úno, 2015 7:09 pm

Ahoj vespolek ,
jak bych měl vyřešit ozvučení dvoumotorové lok ( např. T 449.0 ) ?
Dva zvukové dekodéry a dva repro ?
Rád bych tam slyšel ty dva hádající-se motory K12V170DR a hukot převodovek - jednoduše dvě karkule v jedné loko .
Díky , Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Dvouagregátové lokomotivy

Příspěvekod Jacek » ned 01 úno, 2015 10:07 pm

U současných řad 714, 842, 843, 840, Desiro to mám vymyšlené takto:
http://www.jacek-modely.cz/zvukovy-projekt-desiro/

Jak se ovládala T 449.0 a jak se motory vzájemně chovaly, to už asi těžko někdo řekne. Ale pochybuji, že se ty motory hádaly, tzn. že každý šel do jiných otáček a v jinou dobu tak, aby to bylo zřetelně slyšitelné.

Dva dekodéry nejsou řešením, taky co do nich když zvuky K12V170DR krom mě nikdo nemá :wink: , to by bylo spíš o nějaké tvorbě "na přání".
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Dvouagregátové lokomotivy

Příspěvekod Petr S. » pon 02 úno, 2015 8:31 am

Díky , už jsem to pročetl a začínám se těšit . Už jsem tu mašinu měl jednou postavenou z napouštěného papíru na pojezdu z V100 Gü . Před 40 lety byly přeci jenom možnosti omezené .
Teď se chystám na dokonalejší provedení .
Zdraví Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Dvouagregátové lokomotivy

Příspěvekod Ferda » pon 02 úno, 2015 9:54 am

Jacek píše:... Ale pochybuji, že se ty motory hádaly, tzn. že každý šel do jiných otáček a v jinou dobu tak, aby to bylo zřetelně slyšitelné.

Hádaly se docela běžně a to v situacích kdy byla snížená adheze (déšť, sníh).
Pokud jeden podvozek šel do prokluzu, tak ho automatika shodila z výkonu a postupně ho opět nechala najíždět. To samozřejmě chvíli trvalo. Na druhý podvozek to nemělo vliv (prokluz byl hlídán na každém podvozku uvlášť), ale když jeden podvozek spadnul z výkonu, tak většinou proklouznul o chvilku později i ten druhý a pak se to opravdu rozlaďovalo. Že se souprava mnohdy zastavila úplně a nešla už rozjet nebylo vyjímkou. Takže následovalo, trhnout vlak, odvézt půlku a vrátit se pro druhou.

Zkušenost z provozu na OKR Dopravě. Nevím zda měli podobnou zkušenost i u ČSD. U OKR se mašiny přetěžovaly skoro tak často jako samotní horníci.

Jak to simulovat v modelu bohužel neporadím. :oops:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Dvouagregátové lokomotivy

Příspěvekod Jacek » pon 02 úno, 2015 11:17 am

Musíme ale vycházet z normální provozní situace, model neumí proklouznout jedním podvozkem nebo jednou nápravou. U 714 a 843 mám dokonalé nahrávky protáčení jednoho i obou motorů od volnoběhu po plný výkon. A překvapivě při poslechu není mezi nimi rozdíl. Jediné co v tom je poznat je start a stop druhého motoru. Buď jsou otáčky obou dieslů naprosto synchronní, nebo se to slévá do jednoho zvuku.
U 851 jsou dva hlavní zvuky, motor a převodovka. Ta zvukem kopíruje motor s určitým zpožděním a ještě v určitých rychlostech dojde k "zařazení", otáčky převodovky náhle klesnou a zvýší se, otáčky motoru ne. U T449.0 by zvuky musely vycházet z toho a doplnilo by se to ještě o druhý start/stop. Víc se asi vymyslet nedá.

Pro názornost ukázka:
http://jacek-modely.cz/ukazka_850.mp3
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Dvouagregátové lokomotivy

Příspěvekod jirkan » pon 02 úno, 2015 3:02 pm

Velké německé diesely, ať už východo - či západo - , byly vždy dvoumotorové (V200, V320 DB, V180 DR apod.). Zvuky to mají řešené tak, že F1 spíná zvuk prvního motoru plus další náhodné zvuky, F3 nebo F2 spíná druhý motor. Je to patrné prakticky jen při startu resp. vypínání motorů, v běžném provozu je snad jen zvuk poněkud hlasitější (pokud to není jen "placebo efekt"). Druhý motor bez spuštěného F1 obvykle nereaguje.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Dvouagregátové lokomotivy

Příspěvekod Jacek » pon 02 úno, 2015 10:59 pm

jirkan:
No tak moje řešení je poněkud propracovanější, viz ten odkaz na článek. Nastartováním druhého motoru dojde kromě zvukového efektu startu i k prohození zvukových sad a změně jízdních vlastností. Je to už trochu za hranicemi možností nahrávacího programu, který neumí vázat tolik věcí na jednu funkci. Ale podařilo se mi vymyslet fintu jak to obejít :wink: .
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Dvouagregátové lokomotivy

Příspěvekod Petr S. » úte 03 úno, 2015 9:37 am

Tak jo . Je vidět , že ty moje nápady jsou reálné . Nebo alespoň na 70 % . Na mě nyní je tu mašinu vyrobit . Dostávám ještě takový bujný nápad postavit T449.0 jako nákladní a T475.0 jako rychlíkovou . :lol:
Zdraví Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm


Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 3 návštevníků