Kolejiště TT - L 3,7x2,2 m - radekkrupka

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod radekkrupka » stř 21 kvě, 2008 11:49 am

milan ferdián píše: Při popisu vedlejší tratě Michalem,mi vytanula na mysli hned jedná malá úvraťová stanička,šitá přímo na míru , pro tento model kolejiště.Je tam dokonce i vlečka.


Vytanula jak? :) Jako nějaká skutečná stanice, nebo něco co už jsi někdy navrhl? Nebo úplně něco nového, co ti vytanulo v mysli?

Samozřejmě budu rád za každý námět :) Od Milana, od Michala, od kohokoli
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 21 kvě, 2008 1:56 pm

No mě taky napadla jedna konkrétní, že by ta samá? Napadly mě Žleby, kvůli jednoduchému kolejišti a hodně krátkým kolejím. Co si pamatuju, tak jsem si říkal, že se na výtažnou kolej snad nevejde ani 742 :? Schválně jsem se ještě kouknul na plánek,ale podle něj by měla mít 51m, to se mi nějek nezdá. :roll:
Zkouším něco spáchat, ale v TT nejsem kovaný, tak mi to moc nejde.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Jarda H. » stř 21 kvě, 2008 3:13 pm

Michal Šuhajda píše:..... Zkouším něco spáchat, ale v TT nejsem kovaný, tak mi to moc nejde.


Já myslím Michale, že sem můžeš hodit i plánek kreslený rukou, stačí to třeba jako ideový námět ! radekrupka si to přebere a překreslí do wintracku, protože jak ho sleduji je aktivní a pracovitý :lol: :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod radekkrupka » stř 21 kvě, 2008 3:25 pm

Jarda H. píše:radekrupka si to přebere a překreslí do wintracku, protože jak ho sleduji je aktivní a pracovitý :lol: :!:


Tady, na fóru se nemusíme oslovovat plnými tituly, stačí, když mi budeš říkat Radku :D

Já bral to jméno jako login, a změnit už nejde...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Jarda H. » stř 21 kvě, 2008 4:21 pm

To Radek :
já jsem to "radekkrupka" ve svém příspěvku myslel spíše jako login než jako oslovení ! Ale napříště se (FAKT !) polepším :D :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 21 kvě, 2008 6:12 pm

No to bude určitě kreslené rukou, ale až zítra, i ruce potřebují trochu času :)
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod milan ferdián » stř 21 kvě, 2008 8:57 pm

Michal Šuhajda píše:No mě taky napadla jedna konkrétní, že by ta samá? Napadly mě Žleby, kvůli jednoduchému kolejišti a hodně krátkým kolejím. Co si pamatuju, tak jsem si říkal, že se na výtažnou kolej snad nevejde ani 742 :? Schválně jsem se ještě kouknul na plánek,ale podle něj by měla mít 51m, to se mi nějek nezdá. :roll:
Zkouším něco spáchat, ale v TT nejsem kovaný, tak mi to moc nejde.


Ano přesně :D :D :D .žst.ŽLEBY.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 22 kvě, 2008 2:20 pm

Tak jsem spáchal plánek a k němu malé povídání. Plánek je pod následujcím odkazem.
http://sweb.cz/Drsna.stena/radek_k.jpg
Začnu tím co se mi moc nelíbí a co by mohlo dělat problémy. Snažil jsem se co nejvíc rozvinout lokálku do délky, aby stanice nebyly nalepené těsně na sobě. Daní za prodloužení trati jsou malé vzdálenosti mezi jednotlivými úseky trati (hlavně v místě oblouků), ale je tam převýšení a dál je možné do nejkritičtějších míst vysázet les. Další věcí je, že z "hlavní" trati je vidět téměř jen nádraží. Též jsem se nevyhul tunelu na lokálce, která je jinak vedena tak, aby co nevíce kopírovala terén a stavby jsou minimalizovány na pár propustků. Jak jsem už psal nejsem "téčkař" a nevím, zda je poloměr 310 (který je použitý jako minimum) dostačující. Na hlavní trati je min. poloměr cca 400mm. Neřešil jsem skryté nádraží, pokud by byl zájem mohu ho dodělat, v případě oválu (viz předchozí návrhy) by se SN vešlo do zadní části, ale přesto je nutné klesat na úroveň cca -25mm kvůli nadjetí lokálkou.
Tak a teď se projedeme po kolejišti. Je chvilka po poledni a my jedeme v osobním vlaku. "Ušatá" 464.0 v čele se snaží a vlak jede na čas, takže už čekáme na chodbičce u dveří, protože za chviličku budeme vystupovat. Jen co vlak vyjede z tunelu, mine vjezdové návěstidlo (kvůli viditelnosti umístěné vlevo), vjíždí přes kolejovou spojku na druhou kolej středně velké odbočné stanice. Na koleji č. 4 před staniční budovou stojí Hurvínek M131.1, kterým budeme za chvíli pokračovat. Než se vydá na cestu máme chvíli času, tak se můžeme dívat jak signalisté staví vlakovou cestu po první koleji. Poté stanicí prosviští rychlík tažený Šlechtičnou 475.1, který tu ale nestaví. Poté si "Ušatá" odfoukne a osobák se dá do pohybu. Zanedlouho se rozjede i náš motorák. Hned za poslední výhybkou začíná stoupání, tak se snaží o 106 a za hlomozu motoru zmizí v tunelu.
Než vyjedeme z tunelu, tak se ještě vrátíme zpátky ke stanici. Po odjezdu motoráku je tu celkem klid, jen na třetí koleji čeká manipulák na odhlášku za rychlíkem, než se vydá na další cestu.
Stanice byla původně menší než dnes, ale koncem 19. století vznikla místní trať. Společnost místní dráhy vybrala jako nejvhodnější místo pro napojení lokálky právě naši stanici, a zároveň v ní zřídila i zázemí pro provoz na lokálce. Byla vybudována dvoumístná výtopna, bez točny. Na lokálce totiž sloužily tendrovky, které se neobracely. Přibyly i manipulační koleje. Ve třicátých letech se v provozu poprvé objevily motorové vozy, které posléze přebraly většinu osobní dopravy na místní trati. Dnes se o remízu dělí motorový vůz s lokomotivami 423.0, která se starají o vozbu manipulačních vlaků na lokálce.
Ale náš vlak už vyjel z tunelu a blíží se přes násyp s propustkem k úvraťové staničce. Bohužel při stavbě trati nebyly jiná možnost jak vystoupat na potřebnou výšku, než právě úvrať. Před vjezdem do stanice vlak zastavuje, vlakvedoucí vyskakuje a jde přehodit výhybku, která je v základní poloze přehozena směrem do koncové stanice. Vlakvedoucí počká u výhybky, po průjezdu motoráku do stanice ji přehodí zpět a pomalým krokem jde za vlakem, který už zastaví u perónu. Vystupuje pár lidí, strojvedoucí jde k telefonu v kanceláři staniční budovy, odhlásí se dispečerovi a vyžádá si souhlas k další jízdě. Po návratu do motorového vozu si přejde na druhé stanoviště a vlak je připraven k odjezdu. Vlak stoupá mezi kopci, trať maximálně kopíruje terén, takže zde nenajdeme žádné obrovské násypy ani dlouhé mosty. Stavitelé se snažili co nejvíce ušetřit i za cenu prodloužení trasy. Míjíme lichoběžníkovou tabulku, odbočku na vlečku a vjíždíme na třetí kolej v koncové stanici. Z vlaku vystoupí všichni cestující a před nádražím se rozbíhají směrem k domovům, jen pár jich přestoupí do autobusu Škoda 706 RTO, který čeká před nádražím. Strojvedoucí z kanceláře zatelefonuje dispečerovi aby se odhlásil. Na první koleji už oddechuje „Velký Bejček“ 423.0 v čele krátkého manipulačního vlaku (délka vlaků je zde omezena nejen délkou kolejí v úvraťové stanici, ale i sklonem trati). Před naším příjezdem vytáhl vozy z vlečky, nabral prázdný vůz Vt od rampy a teď už čeká na odjezd. PO obdržení souhlasu mizí za zatáčkou strojvedoucí od motoráku může zahájit posun. Zajede s motorovým vozem k remíze, která byla postavena pro odstavení nocujících strojů a teď před ní stojí přívěsný vůz. Vytáhne ho na první kolej před staniční budovu a objede po třetí koleji. Do dalšího odjezdu má ještě čas, poveze zaměstnance z ranní šichty v blízké továrně. Jenže na jeho odjezd my už čekat nebudeme a raději si skočíme naproti nádraží do restaurace na pozdní oběd. Však vám při tom cestování (i při čtení) určitě vyhládlo.
Naposledy upravil Michal Šuhajda dne čtv 22 kvě, 2008 2:45 pm, celkově upraveno 2
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 22 kvě, 2008 2:35 pm

Neodpusím si dodatek, že výše uvedená vozidla jsou jen příklad (cca ze začátku 70-tých let)
Ve 4. epoše bych na lokálce čekal místo páry Hektory T435.0, na hlavní trati v osobní dopravě nejspíš T478.x (Bardotky nebo Brejlovce), případně rychlíky vedené velkými motorovými vozy M296, na nákladech Sergeje T679.1.
V 5.epoše záplavu 810 na všech osobácích (hlavní i vedl. trať), Na rychlících mot. vozy 842, na nákladních vlacích 742 (i e dvojicích) a max. nějaká ta Bardotka.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Jarda H. » čtv 22 kvě, 2008 3:12 pm

Michale, máš talent, je to pěkný :shock: :!: Navržená trať s úvraťovou stanicí slibuje zajímavé možnosti provozu, že z hlavní trati je viditelné de facto pouze nádraží, je daní za lokálku se dvěma stanicemi "o patro výše" ! To možná nemusí být pro Radka "skousnutelné" ?!
V každém případě na okruhu (hlavní trať) by se hodilo skryté nádraží - nebo alespoň jedna (!!) kolej, kde se dá odstavit vlak.

Jsem zvědav, jak se návrh bude líbit Radkovi ?
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod milan ferdián » čtv 22 kvě, 2008 3:47 pm

Paráda,konečně mám nástupce,mě se to osobně velmi líbí :D :D :D .Je to jiný pohled a to jen potvrzuje pravidlo,že každý z nás se díváme na kolejiště ze svého úhlu.Ty poloměry oblouků, ty tam klidně bych ponechal.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 22 kvě, 2008 3:57 pm

Jarda H. píše:Michale, máš talent, je to pěkný :shock: :!: Navržená trať s úvraťovou stanicí slibuje zajímavé možnosti provozu, že z hlavní trati je viditelné de facto pouze nádraží, je daní za lokálku se dvěma stanicemi "o patro výše" ! To možná nemusí být pro Radka "skousnutelné" ?!
V každém případě na okruhu (hlavní trať) by se hodilo skryté nádraží - nebo alespoň jedna (!!) kolej, kde se dá odstavit vlak.

Jsem zvědav, jak se návrh bude líbit Radkovi ?

Ahoj skryté nádraží by tam určitě bylo, nejlíp by se asi hodla dvojitá smyčka s odstavnými kolejemi (aby ucelené vlaky s uhlím a vyrovnávkové v protisměru mohly jezdit přímo), ale "podzemí jsem nekreslil.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Jarda H. » čtv 22 kvě, 2008 4:33 pm

Michal Šuhajda píše:
Ahoj skryté nádraží by tam určitě bylo, nejlíp by se asi hodla dvojitá smyčka s odstavnými kolejemi (aby ucelené vlaky s uhlím a vyrovnávkové v protisměru mohly jezdit přímo), ale "podzemí jsem nekreslil.


Jasně, já to tak bral, že jsi spodní patro - skryté koleje - neprokresloval, žes je měl ale na mysli ! Spíše to byla poznámka pro Radka, aby na ně nezapomněl, to by možnosti provozu na hlavní trati znatelně poškodilo a ochudilo !!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod radekkrupka » čtv 22 kvě, 2008 8:30 pm

Noooo tak tohle jsem si musel vytisknout a nechat na pročtení po cestě domů :) Ta pohádka o mašinkách je skvělá, líbí se mi :) Je to každopádně zajímavý návrh, úplně jiný, než by napadl mě...

To, že je z hlavní trati vidět de facto pouze nádraží nevadí, u toho jsem konec konců vždycky skončil i já. Plánek spíše nesplňuje můj prvotní plán mít 2 okruhy, po kterých bych ve chvílích slabosti pouze proháněl nezávisle 2 soupravy, ale zase ta lokálka je moc pěkná, daleko bohatší než co jsem nahazoval já. Nechám si to trochu uležet a až bude chvilka zkusím to i hodit do wintracku....Skrytou část bych si stále představoval jako obyč. průjezdnou stanici se 3-4mi kolejemi, bez smyček.

Návrh i umožňujě několik vytažení kolejí na další eventuální díl, což je také plus.

No každopádně velice děkuji a nechám si to projít hlavou :)

PS... Výhybka k uhelné skládce má takovou zvláštní geometrii...pokud by to byla běžná přímá vyhybka, vedla by kolej rovnoběžně s rastrem stanice. Jinak by tam musela být - teď si nemůžu vzpomenout na správný název - taková ta "souměrná"? Ale to je drobnost
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod milan ferdián » pát 23 kvě, 2008 3:01 am

Symetrická výhybka PECO/24°
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků