Moduly OstraMo

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Ferda » čtv 20 lis, 2014 8:36 pm

Tohle si nařídili N-kaři a pak zak brzy začali bojovat s nedostatkem proudu v kolejích. Byl jsem u toho, když vyšlo nařízení, že každá dopravna o 3 a více kolejích musí mít svůj zdroj. Martin kejhar má na svých vozech odpory nalepené, ale pokud budeš chtít jistotu, pak to budou muset mít úplně všichni a to je hóóóóódně lidí. Navíc né každý je ochoten to dělat.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Barbucha » čtv 20 lis, 2014 10:36 pm

Není jednodušší optika?
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod veteran » pát 21 lis, 2014 6:14 am

Ahoj
To viš že jednodušši je optika.Ale pokrok nezastavíš.
Lidi už maj krasné mašinky,ozeleněni ,DCC,budovy krásne ,no a co ještě nemaji ? Detekční obvody. :D
Jinač Milane patřim ktěm kteři svych 100 ks.vagonu už mam upravenych pomoci odporu.
Takže čest Tvé práci.
Ahoj
Honza G
veteran
 
Příspěvky: 199
Registrován: pon 17 pro, 2012 7:24 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pát 21 lis, 2014 6:48 am

Barbucha píše:Není jednodušší optika?

Je a není, jsou to moduly a já potřebuji k přejezdu kombinovat v přibližovacím úseku libovolné moduly a pak mně z toho řešení s optikou vypadává, protože každý modul vybavovat optikou nebude nikdo a navíc "jednotnou". Takže zbývá liniové řešení - detekční obvody. A zde se jen rozhodnout pro řešení s danou délkou anulačního úseku. Přibližovací se dá libovolně prodlužovat ve vztahu k traťové rychlosti.

Ferda píše:Byl jsem u toho, když vyšlo nařízení, že každá dopravna o 3 a více kolejích musí mít svůj zdroj.

Ferdo, toto platí v H0 dávno - každá dopravna má svůj samostatný zesilovač - Spax. A těch co mají své vozy vybavené odpory či odporovým lakem určitě poroste. Já nebyl dříve k tomuto řešení nakloněn - pracnost řešení u jednoho vozu, ale odporový lak má pracnost do jedné minuty na vůz.

veteran píše:no a co ještě nemaji ? Detekční obvody

Jj poloautomatický blok a releovka se blíží :lol:
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod milan ferdián » pát 21 lis, 2014 7:17 am

Mcx píše:
veteran píše:no a co ještě nemaji ? Detekční obvody

Jj poloautomatický blok a releovka se blíží :lol:

Jasně,ještě si začněte s RGZM a H.Merhaut je váš :mrgreen: .
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod jkiss » pát 21 lis, 2014 8:10 am

Mcx: Maďarskí fremáci majú už dlhšie vo vývoji počítadlo náprav.
Je optické, "mikro optika" v koľajnici počíta okolky. Všetko funguje, len počty občas nesedia :-) sem tam sa nejaké koleso "stratí" ...
Ale to je otázka času a vyladenia...
jkiss
 
Příspěvky: 118
Registrován: čtv 16 pro, 2010 10:15 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pát 21 lis, 2014 9:27 am

milan ferdián píše:Jasně,ještě si začněte s RGZM a H.Merhaut je váš

No, vzhledem k tomu, že je výstup z Grafikonu do RGZM ..... no, to ne! Tudy cesta pro mne nevede. Chápu, že je to provozní zjednodušení, ale protože pro mne začíná modelařina začíná už u zabezpečovačky, která by se neměla moc odchylovat od dobových reálií - tak raději ten poloautomatický blok.

jkiss píše: Maďarskí fremáci majú už dlhšie vo vývoji počítadlo náprav.

To je právě zase ta dobová reálie - je to záležitost epochy V. a proto zůstaneme u toho liniového zabezpečení a stavu zabezpečovačky 60.-70. let minulého století.
Jinak odzkoušené to máme také v podobě kontinuálního snímání průjezdu vlaku - nikoliv v dněšní podobě zjišťování obsazení úseku - odpočtem náprav, tudy bych opravdu nešel.

Takže mně zůstane prolém šuntování náprav.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Ferda » pát 21 lis, 2014 10:06 am

jkiss píše:Mcx: Maďarskí fremáci majú už dlhšie vo vývoji počítadlo náprav.
Je optické, "mikro optika" v koľajnici počíta okolky. Všetko funguje, len počty občas nesedia :-) sem tam sa nejaké koleso "stratí" ...
Ale to je otázka času a vyladenia...

Vzhledem k tomu, že zatím nevím o nikom, kdo by to dokázal vyladit, tak jsem tento způsob zavrhl. Abych věčně kontroloval zda mi kontrola obsazení nezapoměla započítat nápravu, tak to mohu zůstat u "optické" (rozuměj oční) kontroly.

Optozávora umístěná mírně zešikma přes kolej dokáže krásně fungovat v prípadě kontroly obsazení krátkého úseku. Takže u toho přejezdu není žádný problém. Pro přiblížení stačí i proudový snímač, pokud nebudu uvažovat sunutou soupravu (jinak použiji opět optozávoru, nebo optočidlo) a pro opuštění přejezdu to mohu detekovat jedinou (správně umístěnou) optozávorou v rámci jednoho modulu s přejezdem.

Jiná je situace ve stanici, kde chci kontrolovat celou kolej, která svou délkou zasahuje do několika modulů. Tady už se optozávora jen těžko uplatní a je třeba hledat jiné řešení, nebo kombinaci několika způsobů.
Vzhledem k tomu, že jsem otestoval napojení několika párů optočidel na jeden obvod (reálně 3 - 5 párů; limitováni jsme v zásadě jen spotřebou optotranzistorů), tak mi vychází kontrola 1 metru kolejí na cca 40 - 60 Kč. Při této ceně jsem schopen detekovat i jediný krátký vůz stojící osamoceně na koleji a nemusím nikoho nutit k lakování náprav, ani ničemu jinému.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pát 21 lis, 2014 10:32 am

Ferda píše:Pro přiblížení stačí i proudový snímač, pokud nebudu uvažovat sunutou soupravu (jinak použiji opět optozávoru, nebo optočidlo

Jak jsem už psal - v přibližovacím úseku nelze u modulů optočidlo použít. Pro anulační úsek ano. Kontrolovat obsazení částí stanice optickými čidly je dle mého neefektivní. Pro poloautomatický blok si vystačím detekcí obsazení proudovým čidlem jen hnacího vozidla - samotné vozy mi po trati nejezdí a za přivezení celého vlaku je odpovědný strojvedoucí :D .
Ale jinak kombinací liniové detekce obsazení úseku a optických čidel lze částečně nahradit absenci šuntování vozů. Ale už to není tak efektní :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod radeksindy » pát 21 lis, 2014 11:00 am

JKiss: I kolegové z Německa už ho mají pár let ve vývoji a stále se nemůžou dopočítat :-)

Výhodou počítadla je nezávislost na vozovém parku a o tu šlo při uvahách především. Ve FREMO už neexistuje síla, která by donutila všechny majitele vozů k úpravám. Cílem není mít univerzální detekci, ale nezávislou (rozuměj na vozovém parku a tedy i na ostatních členech) detekci pro traťová ZZ. Většinu šuntovacích obvodů musíte nějak kompenzovat (třeba zvýšeným napájecím napětím) a to se na trati špatně dělá. Pokud to nejde, musí se na to jít přes měříci trafa a to zase není levné. Nás (myšleno modulovka v ČR - Zababov, Ostramo, Slovácko atd.) je málo a vybavení šuntovacími dvojkolími by se v rozumném horizontu mohlo povést. Rozhodně je to dnes nejjednodušší a nejspolehlivější.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » sob 22 lis, 2014 1:55 pm

radeksindy píše: vybavení šuntovacími dvojkolími by se v rozumném horizontu mohlo povést.

Tak nějak si myslím, že by to mohlo proběhnout. I při provozním setkání, kde nebudou jen vozy vybavené šuntovacími dvojkolími by k problémům docházet nemělo. Vždy mezi nim bude dost vozů, které šuntovat budou.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod milan ferdián » úte 30 pro, 2014 3:54 pm

No a nějaká malá,skromná fotoreportáž z mezivánočního setkání :mrgreen: .Nebude :?:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Dašek » stř 31 pro, 2014 11:47 am

milan ferdián píše:No a nějaká malá,skromná fotoreportáž z mezivánočního setkání :mrgreen: .Nebude :?:


Určitě bude,jen dej klukům čas.Zatím pár obrázků http://davasek.rajce.idnes.cz/Ostramo_29.12.2014.#Ostramo29.12.2014001.jpg
Dašek
 
Příspěvky: 524
Registrován: sob 31 říj, 2009 6:46 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod milan ferdián » stř 31 pro, 2014 12:25 pm

Dašek píše:
milan ferdián píše:No a nějaká malá,skromná fotoreportáž z mezivánočního setkání :mrgreen: .Nebude :?:


Určitě bude,jen dej klukům čas.Zatím pár obrázků http://davasek.rajce.idnes.cz/Ostramo_29.12.2014.#Ostramo29.12.2014001.jpg

Díky aspoň ze tu trochu :wink: .
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » čtv 01 led, 2015 6:58 pm

Ahojte, na stránce http://ostramo.parostroj.net/oa/2014_12_Ubahn/2014_12_Ubahn.html je krátká reportáž z "vánočního" klubového provozního setkání OstraMo.

Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků