Dvoukolejka u zdi.

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » stř 13 srp, 2014 2:46 pm

Ahoj. Uvolnila se mi v domě jedna místnost o délce necelé 4 m a podél zdi vymodeluji dvoukolejnou hlavní trať ve velikosti TT. Na každém konci tratě bude oblouk, který svede soupravy do nádražíček, kde se bude přepojovat lokomotiva na druhý konec vlaku pro zpáteční jízdu a kde také budou čekat jiné vlaky. Jelikož chci mít rovný úsek trati co nejdelší, budou mít oblouky, které budou zakryty terénem a lesním porostem, malý poloměr. No a zde bych se chtěl zeptat, kam až můžu zajít se zmenšováním poloměru, abych mohl oblouky projíždět rychlostí 28 cm/s, což odpovídá reálným 120 km/h. Brzdit začnu až za obloukem, abych se mohl soustředit na jedoucí soupravu po sledovaném úseku a kochat se tím. :). Nechci, aby hrozilo vykolejení, ale ani aby se nějak zbytečně nenamáhaly modely kvůli odstředivé síle. Můj odhad je, že by takový oblouk mohl mít poloměr okolo 500 mm. Pamatuji si, že když jsem proháněl starou Zeuke mašinku po obloucích tehdejšího kolejiva, které mělo poloměr nějakých 280 mm, tak to mašinka zvládala projet celkem velmi rychle, ale z hlediska její životnosti se mi to moc nezamlouvalo.
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod milan ferdián » stř 13 srp, 2014 3:02 pm

Jelikož nevím dle tvého nicku zda jsi kluk nebo holka :D ,tak skromný dotaz.Představivost mám dost velkou,no trochu by pomohl náčrtek,protože je sice hezké,že máš volný prostor u zdi dlouhé 4,0m,ale co ty nádražíčka :?: Co se týče rychlostí lokomotiv,no když použiješ rozumný odhad jízdy lokomotivy,tak ti soupravy nemohou vykolejovat.U oblouku R500,to ti jen schvaluji :wink: .
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » stř 13 srp, 2014 3:19 pm

Takhle nějak schematicky by to mělo vypadat. Ta nádražíčka tam budou jen ke střídání souprav. Jde mi hlavně o věrný provoz na vymodelovaném rovném úseku hlavní trati. Jo a jsem kluk. :)
Přílohy
schema.jpg
schema.jpg (15.04 KiB) Zobrazeno 8944 krát
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod milan ferdián » stř 13 srp, 2014 3:34 pm

Hmm,takže v každém nádražíčku budou jen dvě soupravy a ty krajní u zdi jen pro lokomotivy pro objezd.Doufám,že počítáš s délkou osobních souprav minimálně 5x "Y" + lokomotiva a u nákladních vlaků dvakráte delší jak osobní ?
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » stř 13 srp, 2014 3:49 pm

milan ferdián píše:Hmm,takže v každém nádražíčku budou jen dvě soupravy a ty krajní u zdi jen pro lokomotivy pro objezd.Doufám,že počítáš s délkou osobních souprav minimálně 5x "Y" + lokomotiva a u nákladních vlaků dvakráte delší jak osobní ?
To byla jen skica jak bylo myšlené schéma, kolejí na nádraží může být více. No a pokud mi bude dovoleno zbavit se 2 starých skříní, mohlo by díky prostoru dojít k řešení alá ovál (schéma na obr.) a to by bylo pohodlnější a umožnilo by delší soupravy.
Přílohy
schema2.jpg
schema2.jpg (26.29 KiB) Zobrazeno 8915 krát
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod chameleon » stř 13 srp, 2014 6:33 pm

V železničním magazínu asi 2 roky zpět je nafocené zahr.kolejiště se stejným tématem, vypadalo to supr. Mám se po tom čísle podívat? :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod look23 » stř 13 srp, 2014 11:16 pm

Cecilka181CD píše:
milan ferdián píše:Hmm,takže v každém nádražíčku budou jen dvě soupravy a ty krajní u zdi jen pro lokomotivy pro objezd.Doufám,že počítáš s délkou osobních souprav minimálně 5x "Y" + lokomotiva a u nákladních vlaků dvakráte delší jak osobní ?
To byla jen skica jak bylo myšlené schéma, kolejí na nádraží může být více. No a pokud mi bude dovoleno zbavit se 2 starých skříní, mohlo by díky prostoru dojít k řešení alá ovál (schéma na obr.) a to by bylo pohodlnější a umožnilo by delší soupravy.


A co to nádraží udělat jako skryté pod modelovým prostorem? Na konci třeba tunel nebo zářez nebo jinak maskovat oblouk jdoucí dolů. Tí by se ušetřilo trochu místa naproti kolejišti.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1236
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » čtv 14 srp, 2014 10:40 pm

No tak s tím prostorem jsem se trošičku ukvapil a byl jsem utlačen. :x Nicméně mi pořád zůstalo na dělku 380 cm, avšak na šířku bohužel jen 90cm (abych se okolo mohl pohybovat). Vzhledem k celkem malé šířce kolejiště jsem upustil od dvoukolejné trati a vymyslel ovál ve tvaru brambory se skromným nádražíčkem. Z nádraží vede vlečka, která povede k místní poště a z první koleje čouhá malý kousek slepé koleje, kde by mohla být odstavena dieselová posunovací lokomotiva. Trať bude elektrifikovaná a kromě nákladních vlaků po ní budou jezdit odobní vlaky o 3 vozech a rychlíky o 6 vozech. Občas možná i delší vlaky, protože nádraží to umožňuje. Na širé trati se pak také nachází malá zastávka, kde budou stavět osobní vlaky. Infrastrukturu a terén kolejiště jsem jen v rychlosti naznačil. Malé městečko se nachází směrem vlevo od nádraží a jeho konec zatím symbolizují 2 činžáky. Přes trať před nimi kolem pošty a k nádraží povede silnice zakončená malým parkovištěm. Vlevo nahoře v rohu by mohl být ještě malý rodinný domek. Celé ještě domyslím a přehodnotím. Každopádně okolo oblouků budou valy a stromy, to aby zakrylo poloměr oblouků 396 mm, který není nejmodelovější. Dále bude mezi vlečkou a širou tratí kopec s lesem, aby při pozorování provozu nevypadala trať jako obyčejný ovál. Pod mostem na trati (není znázorněn) také povede lesem potůček. Kolejiště bude na kolečkách, takže bude posouvatelné a bude tak možné sledovat provoz na malém nádraží a nebo na širé trati. Je to pestřejší, proto jsem také nezvolil variantu širá trať plus skryté nádraží. No to je v rychlosti asi vše, co bych k tomu mohl napsat a jako začátečník bych se vás mazáků nyní chtěl zeptat, jestli to není úplná kravina. :D Jsem úplný nováček a na prostoru, který jsem nakonec dostal k dispozici, mi toto přišlo jako ideální řešení. Více jsem tam toho nechtěl nacpat, aby vlaky na kolejišti nebyly moc nalámané a vypadaly tak co nejreálněji. Hlavně bych se chtěl zeptat na to, jestli malé nádražíčko dává smysl a jak na kolejiště nejlépe napojit doplňování vlakových souprav, aby se na něm nemusely prohánět pouze 2 soupravy, které bych musel následně ručně vyměňovat vůz po voze za jiné. Snad jsem vás dlouhým kydáním neotrávil a někdo mému zmatenému já poradí. Díky. :)
Přílohy
kolejiste.jpg
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod KaRei » pát 15 srp, 2014 6:39 am

Cecilka181CD píše:... bude tak možné sledovat provoz na malém nádraží a nebo na širé trati. Je to pestřejší, proto jsem také nezvolil variantu širá trať plus skryté nádraží.

To sledování provozu na nádraží asi nebude bez skryťáku to pravé ořechové. Ve tvém případě ten provoz bude moci vypadat jen tak, že z nádraží vyjede vlak1, a musí se počkat, než se vrátí zpátky. Teprve poté je možné vyslat vlak2, a pak zase čekat, než se vrátí zpátky. Upřímně, toto omrzí už po pár minutách.

Cecilka181CD píše:jak na kolejiště nejlépe napojit doplňování vlakových souprav, aby se na něm nemusely prohánět pouze 2 soupravy, které bych musel následně ručně vyměňovat vůz po voze za jiné.

Vytvořením skrytého nádraží :D

Příklad jednoduchého napojení SN do stávajícího návrhu:
(+ upravená vlečka k poště)
kolejiste.jpg
kolejiste.jpg (37.93 KiB) Zobrazeno 8517 krát


Toto napojení SN není nejideálnější, jelikož umožňuje vjezd pouze z jednoho směru. Pro lepší napojení by bylo potřeba většího zásahu do návrhu. Ale alespoň tě to popostrčí správným směrem ;)
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Jeff Hopper » pát 15 srp, 2014 7:14 am

Tady něco pro inspiraci

http://galerie.tt-bahner.de/index.php

přehršel možností a vzorů od kluků z Německa.

A u mě - zatím poslední verze okolo zdi z velkým nádražím a vratnými smyčkami(délka nádraží 4 m) - místnost 4 x 4,5 m.

http://jefftt.rajce.idnes.cz/Kolejiste_ ... 0_4082.jpg

a tady jedna s krajinou - dneska taky už jinak

http://jefftt.rajce.idnes.cz/Kolejiste_ ... 0_1143.jpg

kdy dále pokračuje na nově vybudovanou přeložku tratě

http://jefftt.rajce.idnes.cz/Kolejiste_ ... 1_0702.jpg

http://jefftt.rajce.idnes.cz/Kolejiste_ ... 0_1693.jpg
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » pon 18 srp, 2014 4:37 pm

Tak jsem po dlouhých úvahách nad prostorem vymyslel novou verzi. Kolejiště bude pro případ přemístění složené ze 2 segmentů 225x100 cm a 190x100 cm. Dohromady bude mít 415x100 cm. Kolejiště je tématicky zasazené do 90. let 20. stol. a jedná se o dvoukolejnou hlavní trať s malým nádražíčkem. Nádraží má 4 koleje okolo 2 hlavních nástupišť, jednu vlečku ke skladu pošty vlevo od nádražní budovy a malé nástupiště pro motorové jednotky napravo od nádražní budovy. V levé části kolejiště bude kraj města, které patří k nádraží. Napravo za městem bude hustý les za kterým se bude stáčet hlavní silnice z města k nadjezdu, vedle kterého bude menší vesnička. Kolem nadjezdu budou násypy s vysokými jehličnany (ještě nezakresleny), aby byla vesnička izolována od města. Kvůli zachování rozumných délek kolejí na nádraží jsem použil podle plánku s geometrií kolejiva Tillig nejmenší výhybky EW1 a také jednu křížovou výhybku na každé straně. Zde oželím modelovou věrnost, jen se obávám, aby to nedělalo problémy vlakovým soupravám. Ale když to je přímo z hlav inženýrů Tilligu, tak to asi bude vymakané a vlaky budou bez problémů projíždět. Přeci jen je to poloměr 353 mm, což je dostatečný poloměr. Jen zatím nevím, jak nejlépe vyřešit spoje segmentů, aby po jejich spojení na sebe navazovaly všechny koleje s přesností na desetinu mm a soupravy v těchto místech neposkakovaly. Zde bych především ocenil nějakou radu.

EDIT: Dole ve městě před obytnými domy by ještě mohla být zastávka, kde by stavěly osobní vlaky a na nádraží by se uvolnila kolej, po které bych mohl vyměnit lokomotivu jiného vlaku na druhý konec a přibyla by tím tak jedna možná provozovatelná souprava.
Přílohy
minipce.jpg
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod czhunter » pon 18 srp, 2014 5:59 pm

Cecilka181CD píše:Jen zatím nevím, jak nejlépe vyřešit spoje segmentů, aby po jejich spojení na sebe navazovaly všechny koleje s přesností na desetinu mm a soupravy v těchto místech neposkakovaly. Zde bych především ocenil nějakou radu.

Pomocí středících čepů, tak jak se staví moduly.

To je ten nejmenší problém.
Ten větší je, že toto je typ kolejiště, který se staví dětem na koberci, aby se večer zase uklidil do skříně. Žádnou vyšší hodnotu nemá, lepit ho na panel je vcelku zbytečné.
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » pon 18 srp, 2014 7:09 pm

czhunter píše:
Cecilka181CD píše:Jen zatím nevím, jak nejlépe vyřešit spoje segmentů, aby po jejich spojení na sebe navazovaly všechny koleje s přesností na desetinu mm a soupravy v těchto místech neposkakovaly. Zde bych především ocenil nějakou radu.

Pomocí středících čepů, tak jak se staví moduly.

To je ten nejmenší problém.
Ten větší je, že toto je typ kolejiště, který se staví dětem na koberci, aby se večer zase uklidil do skříně. Žádnou vyšší hodnotu nemá, lepit ho na panel je vcelku zbytečné.
No a jak jinak alespoň částečně simulovat provoz na dvoukolejné trati a udělat si alespoň jedno viditelné nádražíčko? Když se to dobře namaskuje, nemusí to vypadat až tolik nereálně. Na postavení modulového hada nemám prostor a nic lepšího mě nenapadlo. Ještě jsem uvažoval o jednokolejce bez oválu, ale to je na tomto prostoru také takové nijaké. Bych to musel zkroutit jak tramvajového hada.
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod D » pon 18 srp, 2014 8:05 pm

Teď to vypadá jako tramvaj, kroužení kolem domečků. Zástavba opticky zmenšuje.

Poslední návrh by šel podélně rozpůlit kulisou. Na jedné straně lze modelovat průjezd vlaků po dvoukolejce krajinou (nádraží za kulisou slouží jako skryťák). Nebo otočeně provoz malého nádraží (bez skryťáku, až 2+2 soupravy vyčkávají za sebou na trati za kulisou). Společný provoz obou stran ale ne. Prudké oblouky to chce zamaskovat - tunel, les, silniční most s falešným pokračováním tratě. Zhlaví stanice můžeš natáhnout do oblouku pomocí obloukových výhybek, vzhledem k charakteru tratě bohatě postačí jen jednostranná kolejová spojka (z vnější koleje směrem ke stanici). Výhybky EW1 na dvoukolejnou trať nepatří.

Zvaž, zda neslevíš ze svých požadavků. Bojím se, že prosté kroužení a střídání vlaků v jediné stanici tě rychle omrzí.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod jafobe » pon 18 srp, 2014 8:10 pm

alespoň částečně jde provoz simulovat za pomocí skrytého nádraží
zjednodušeně třeba takto (načrtnuto narychlo na kusu papíru)
navrh2k.jpg
navrh2k.jpg (23.44 KiB) Zobrazeno 7997 krát

viditelné nádraží necháš tam kde ho máš, viditelnou trať dopředu levou stranou taktéž, s tím že bude postupně klesat až u pravé strany skončí v tunelu o pár cm níž, z nádraží vpravo povede trať do tunelu dřív a tunelem bude klesat schovaná pod terénním výběžkem (případně sjede dolů tobogánem), který nádraží od viditelných kolejí vepředu bude taky trochu oddělovat i opticky, obě trati se sejdou o patro níž ve skrytém nádraží, kde se postupně může střídat několik souprav, případně se třeba přesunout lokomotiva na druhou stranu ...

jinak osobně bych to rozdělil alespoň na tři díly kvůli snažší manipulaci
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků