Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod hank » ned 01 čer, 2014 1:36 pm

Po svém ideovém úletu do úvah o pidiměřítkách a mikrokolejištích jsem nakonec úspěšně zvládl domácí "kuchyňskou" diplomacii a získal pro sebe rozumný prostor, takže se pokorně vracím k normálnímu modelářskému měřítku.

Tématem kolejiště by měl být jeden z mnoha nerealizovaných plánů stavitelů železnic z přelomu 19. a 20. století. Když se kolem roku 1900 projektovala lokálka z Hanušovic do Moravského Starého Města, vznikl prý současně i projekt na její prodloužení do 16 km vzdáleného slezského Seitenbergu (dnes Stronie Slaskie), podle kterého mělo být Kladské sedlo překonáno tunelem dlouhým asi 2 km. Staroměstští Němci chtěli projekt oprášit hned v říjnu 1938 po záboru Sudet a znovu se o totéž pokusili v roce 1943, ale původní c. a k. plány se prý tehdy v Praze na ministerstvu nenašly a pak už měla tisíciletá říše jiné starosti, takže dál než do Staráku dnes vlakem bohužel nejezdíme. Stejně tak neprošly plány místních největších podnikatelů v textilní výrobě a důlní činnosti, staroměstské rodiny Buhlů, na zbudování 4 km dlouhé vlečky k jejich grafitovým dolům a úpravně tuhy v Malém Vrbně. Náš svět modelových železnic však díkybohu umožňuje i úvahy ve stylu "coby - kdyby" a tak jsem si po doslova stovkách nakreslených návrhů inspirovaných především plánky Milana Ferdiána vybral to, co vidíte. Příběh k tomu - včetně navazující představy o epoše a vozidlech - dám do příštího příspěvku.

Obrázek

Plánek je zatím jen přibližný, jsem natvrdlý pokud jde o prostorovu představivost, a hned zkraje prosím všechny, kdo na to mají gebíry, o pomoc s návrhem krajiny, přičemž doporučené úpravy vedení trasy jsou přirozeně možné a budou vítány.

Takže komentář:
Velikost TT, rozměry 2000x1150 mm, kolejivo Kuehn, širá trať je kvůli knihovnám použitého SW Anyrail naznačena jako oblouky Tillig R=267 mm, ale bude v kuehnovské flexe. Napájení analog, současný provoz max. 2 hnací vozidla, tomu bude odpovídat minimální nutný počet izolovaných/napájených úseků. Ovládání výhybek ruční, žádná návěstidla, jsme na lokálce. Počet výhybek by se (zatím?) neměl zvyšovat, mám už je doma a rozpočet je - jako vždy - omezený. Délky kolejí odpovídají - jestli jsem počítal dobře - krátkým vlakům na lokálce, osobní vlaky povedou sólo motoráky, náklady budou mít kromě krátkého stroje nanejvýš 3 dvounápravové vozy, což mimochodem dlouhodobě přibližně odpovídá skutečnému průměrnému dennímu obratu nákladních vozů od r. 1905 až dodnes. To rozvětvení napravo je zákulisí se "šuplíkovou" přesuvnou pro hnací vozidlo, bude oddělené kulisou, a přístupné seshora i zprava. Polohu stanice bych chtěl zachovat, levý horní roh bude vyhrazen pro určitou zástavbu, ke šturcu vpravo nahoře bude zřejmě naznačena nějakou nefunkční maketou buď úzká kiplórová drážka na nějaký kámen nebo svážnice na dříví k překladišti na normální rozchod. Vybavení stanice pozemními stavbami bude jinak zhruba odpovídat Starému Městu pod Sněžníkem nebo Koutům nad Desnou. Ve šturcu vlevo dole bude remíza, vlevo nahoře nějaká obecná vykládka/nakládka, buď dříví nebo uhlí nebo zemědělské produkty nebo nějaké kombinace všeho. Navíc bych vzhledem k epoše - má být IIIa, ale o tom víc příště ve slíbeném příběhu - rád někde vyšetřil trochu místa pro nějaké vraky zničených vozidel, které dráha ještě nestihla po nedávno skončené válce uklidit. Snad ještě: V mém příběhu fiktivní stanice umístěná nad Starým Městem, někde v místech poblíž dnešní Nové Seninky, původně nebyla koncová, ale po válce zůstal pohraniční tunel pod Kladským sedlem neprůjezdný, takže dál se teď - v roce 1947, kdy se příběh odehrává - nejezdí.

Koleje chci vést celou trasou v rovině zvednuté nad nulovou úrovní, tj. nad hladinou vody, cca o 4 cm. Prostor do výšky mám neomezený. Krajina by měla mít - pochopitelně v rámci možností daných plochou - podhorský charakter, asi jako vypadá na těchto obrázcích vedení skutečné dráhy údolím Krupé:

Obrázek

Obrázek

Právě o pomoc s dotvořením krajiny - ideálním výstupem by byl vrstevnicový plán s naznačením rozmístění krajinotvorných kulis - vás chci poprosit. Možná chci moc, ale skutečná lokálka je v dolní polovině vedena hluboko zaříznutým údolím Krupé, zatímco nahoře se vedení trasy otvírá do podhorských luk pod Kralickým Sněžníkem, a rád bych kombinací 3D krajiny a kulis naznačil obojí, včetně nějakého výhledu k horám. Kdo zná tenhle kout Moravy, ví, co mám na mysli.

Na skutečné dráze je nepřehlédnutelnou stavbou most přes Krupou v km 4,256 dlouhý přes 65 m a vysoký zhruba 10 m. Rád bych někam výrazný ocelový most umístil taky, sice nebude tak dlouhý ani vysoký jako jeho předloha, ale měl by být určitou dominantou kolejiště. Odlišně od skutečnosti bych nevolil plnostěnný ocelový nosník, ale raději příhradovinu. Tedy jestli se mi něco vhodného podaří sehnat nebo postavit. Zatím však vůbec nemám jasno o rozumném a nenásilném vedení vodního toku, v tomto ohledu bych také potřeboval nějakou radu.

Ještě odkaz na obrázky: Jsou to pohlednice z r. 1906, tj. stav rok po otevření dráhy, a jejich reprodukce jsou z pamětní publikace ke 100. výročí dráhy do Starého Města vydané v r. 2005.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod JanoH0e » ned 01 čer, 2014 6:48 pm

Námet dobrý, priestor krásne veľký,prevádzka lokálková, tak prečo posuvná skrytá stanica ? Smyčky sa neboj, je zapojenie aj pre antielekrikárov bez diód, tak povediac na ruku, len musí človek chápať + a-. :D . Budeš zdvíhať trať tak či tak do koncovej stanice a predĺžiš si tak viditeľnú trať. Zjednoduší sa ti manipulácia s manipulákom a os. vlakmi, ale aj motorákmi. Asi tam budeš chcieť prevádzkovať "věžáka".
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod jafobe » ned 01 čer, 2014 10:31 pm

nejsem sice odborník, ale kdyžtak se podělím o to jak bych to řešil z mého pohledu ... když už chceš využít nulovou výšku pro dno řeky, možná bych zvážil jestli toho nevyužít i pro možné klesání tratě do skryťáku, ten by se dal dostat pod terén a mohl by být i přístupný z kraje kolejiště, malinko bych přesunul některé tratě aby se dali líp oddělit nejen kulisou, tu bych v prostoru panelu nechal asi jen jednu (i když by možná při dobrém ztvárnění terénu a vhodném oddělení stromy by nemusela být ani potřeba), jinak pak po okraji zadní části, jako hlavní stranu bych zvolil tu delší u nádraží, na upraveném obrázku dole ...
od nádraží by ttať vedla doprava dozadu za kopec na jehož druhé straně by trať projela dělícím kopcem v tunelu, tak by tam nemusela být ani kulisa mezi nádražím a tratí, někde kolem tunelu bych to nechal už pomalu klesat, tak aby tvé 4 cm dosáhli u druhého mostu, od něj ke skryťáku by to mohlo mít dost dlouhý úsek na klesání o těch zbylých pár cm, vepředu by trať do skryťáku byla od kulisy pod terénem, před kulisou by mohl být další tunel, skryťák by byl pod mírným kopcem zvedajícím se od nádraží , ten bych udělal buď jen jako skořepinu, případně odendávací část pro lepší přístup ke skryťáku když odendávací, tak by se dalo využít silničky kolem nádraží a příkopu vedle ní, oddělení odendávací části v příkopu by nebylo téměř vidět)
pro názornost jsem si dovolil to trochu zakreslit do tvého plánku
planek m.jpg


EDIT:
tak jsem to trochu překreslil i s ohledem na povrch terénu, vrstevnice nejsou v žádné konkrétní míře, jen že jsou něco do plusu či do mínusu (orientačně jak by mohl vypadat terén), naznačeno kde by mohl být lesní porost, louky, silnice, domy ... nezabýval jsem se volně stojícími stromy kolem cest ... z mého pohledu i kdyby kopec mězi třatěmi měl jen 10 cm na výšku, na tom pruh lesa široký kolem 20 cm vysoký kolem 15 cm, mohlo by to dostatečně oddělit i bez kulisy, a navodit dojem kopcovitého terénu aniž by trať vzadu zmizela z dohledu (ale ptal bych se někoho kdo to má v reálu odzkoušené, já su jen laik bez větších praktických zkušeností) ale třeba kdyby to zpracoval frufrau ... :)
trochu jsem zohlednil i nákladiště či zastávku na cestě kterou zmínil Radek Strnad, ale ta staré lokomotivy bych možná spíš dal na kolej podél tratě, trochu obrostlé roštím či stromky (sic dříve mívali kolem tratě uklizeno více)
navrh.jpg
Naposledy upravil jafobe dne pon 02 čer, 2014 9:21 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod Radek Strnad » pon 02 čer, 2014 6:51 am

To co píše kolega, by asi stálo za úvahu. Rozšířily by se ti provozní možnosti a také viditelná část by se zvětšila. Možná by se mezi mostem a vjezdem do skryťáku vešla třeba zastávka s nákladištěm, kde by bylo třeba jen složiště dříví, pokud by se nevešlo nic většího. Nakládaly by se tam klády a úplně si představuju vybudování zařízení na nakládku klád do oplenů. Je to jednoduchá sestava lan a dřevěné konstrukce, pomocí které se nakládalo určitě i po válce. Mám někde fotku takovéhoto zařízení. Ještě bych zkrátil kusé koleje ve stanici. Připadají mi zbytečně dlouhé na to, že se tam bude lokomotivou jen objíždět souprava. Prostřední bych nechal na objíždění, jedna by byla s remízou pro nocující stroj a jedna by mohla být nakládková. Pokud by si délku zachoval, tak potom bych délku prostřední využil na remízu a třeba jámu, jedna by byla nakládková a jedna by se dala zatočit někam, jako krátká vlečka....nebo pro ty staré lokomotivy????
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod milan ferdián » pon 02 čer, 2014 7:04 am

Aspoň pohled na Staré Město pod Sněžníkem.
Přílohy
Staré Město.jpeg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod _lt_ » pon 02 čer, 2014 2:16 pm

Za mnoho cenných rad jsem v rychlosti zkoulel výjev původního plánku hanka. Sice se mi nepodařilo přesně překreslit kolejiště, ale mě šlo pouze o vyobrazení výškových proporcí jednotlivých částí kolejiště. Ve spodní části jsou strmá údolí lemující řeku, ze kterých se trať vyšplhá na horské pláně pod Sněžníkem. Přikládám ještě nákres, kudy vede cesta do vsi. K výše uvedeným návrhům bych vznesl trochu pochybnosti. Pokud se mi podaří trochu trati odkrýt v pravo, tak je kontraproduktivní ji stejný kus skrýt v tunelu v levo. Ale to je můj pocit a původní vedení trati považuji za vhodnější.
h1.jpg
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod _lt_ » pon 02 čer, 2014 2:17 pm

h2.jpg
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod _lt_ » pon 02 čer, 2014 2:18 pm

h3.jpg
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod _lt_ » pon 02 čer, 2014 2:19 pm

h4.jpg
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod _lt_ » pon 02 čer, 2014 2:19 pm

h5.jpg
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod milan ferdián » pon 02 čer, 2014 2:20 pm

_lt_ píše: K výše uvedeným návrhům bych vznesl trochu pochybnosti. Pokud se mi podaří trochu trati odkrýt v pravo, tak je kontraproduktivní ji stejný kus skrýt v tunelu v levo. Ale to je můj pocit a původní vedení trati považuji za vhodnější.
h1.jpg

Máš správný pocit.Jenže mě se zase nezdá ten obloukový příhradový most.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod _lt_ » pon 02 čer, 2014 2:21 pm

h6.JPG
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod _lt_ » pon 02 čer, 2014 2:24 pm

MF: Mě taky ne, lepší řeku zatočit ještě do rovného úseku trati. Trochu víc místa to ale chce.
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod milan ferdián » pon 02 čer, 2014 2:28 pm

_lt_ píše:MF: Mě taky ne, lepší řeku zatočit ještě do rovného úseku trati. Trochu víc místa to ale chce.

Chce si to pohrát s návrhem :wink: .
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod lajblt » pon 02 čer, 2014 2:40 pm

Udělal bych drobnou změnu - pokud bude panel přístupný zpředu (což tak nějak předpokládám :) ), vedl bych trať na pravé straně ještě chvíli rovně, zaústil ji do tunelu a "esíčkem" klesl zpátky k přední hraně tak, aby skryté nádraží bylo vpředu. Vzhledem k uvažované délce souprav by bylo SN opravdu malé a možná by se vešlo i druhé zhlaví pro objetí soupravy. Při troše dobré vůle se takto vejdou dva mosty - jeden dopředu, spíše na levou stranu rovinky, druhý doprava před tunel, kde by také vznikl rovný úsek. Řeka by tedy tekla zprava doleva ("odtekla" by na dolní hraně někde před zatáčkou nahoru) a nemusela by vadit ani SN, ani vedení tratě do něho. Co vy na to?

Jo, a určitě je dobré už teď v plánku vyměnit R267 za R353, abys pak nebyl překvapen. ;)
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků