Lokální trať (TT) 4,6x2,3 m

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Tomas.Brezina » čtv 10 říj, 2013 8:11 pm

_pavel_ píše:Začínáme budoucímu staviteli, co se týče jak mají vypadat stanice, pěkně motat hlavu :lol:

Pokud by chtěl stavitel vědět jak má vypadat stanice či dráha obecně, tak si přeci udělá nějaký pěkný výlet dráhou... :wink: I cesta může být cíl!
Občas mi přijde, že někteří stavitelé modelové železnice neviděli skutečnou železnici ani z auta při jízdě po dálnici...

No nechci se pouštět od vážnějších diskuzí o tom, zda-li je nádraží věrohodné ke skutečnosti, ale pokud se kouknete třeba mapy.cz a projedete Vlastějovice, daleko od návrhu lajblta nejsou....
V Ledči jsem žil 20 let a pokud kouknem na plán Ledečckého nádraží, tak krom rampy, vlečky k pile (ta už neexistuje) tam nic není a má také 4 koleje, z toho 2 dopravní a dvě manipulační, je pravou, že tam ještě sídlila traťovka... Díky za postřehy...
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 244
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Tomas.Brezina » čtv 10 říj, 2013 8:17 pm

lajblt píše:2 Vladimír_B: Kolem železnice se motám už od dětství, máme to v rodině. :) Možná je to chyba, ale pokud projektuju kolejiště a majitel nezmíní epochu, projektuju ho víceméně pro epochu IV. Je mi to vnitřně nejbližší - až do konce 80. let byl i na lokálkách dost silný nákladní provoz, o osobní dopravě ani nemluvě. Na (dnešní poměry) "kozí" dráze Rakovník-Beroun nebyl problém vidět i 3 náklady za hodinu (a nebyly to chudinky o 3 vozech, ale soupravy, které měly problém vejít se do stanic s délkou dopravních kolejí 400 metrů), na Pacifiku se vozilo sklo a další věci ze skláren v Sázavě, obilí ze zemědělských družstev...
Dnešek je s prominutím trochu nuda. Nákladní doprava - na hlavních tratích kontejnery do seřadišť, auta nebo ještě tak uhlí. Na lokálkách sotva dřevo, když se poštěstí. A není problém vidět mezistaniční úsek mezi uzlovými stanicemi bez jediné další koleje...
Projekt z roku 1897 mohl projít přestavbou a modernizací podle aktuálních potřeb. Ani to skladiště nemusí být sto let staré. Železnice se přece přizpůsobuje aktuálním potřebám. Tak proč by Vlastějovice i Ledeč nemohly být tenhle případ?
Proč by nemohl být v modelu angličan v hlavní traťové koleji? I ve skutečnosti je možné použít ho pro rychlost až 100 km/h v přímém směru. Pokud budu mít k dispozici stodolu, klidně tam naprojektuju dvě kolejové spojky za sebou. Tady je ale daný rozměr. A osobně mám radši staniční kolej s užitečnou délkou 130 cm za cenu angličana než pahýl dlouhý 80 cm, kdy je vlak od námezníku k námezníku, ale s jednoduchými výhybkami.

Tož za mě asi tak. ;)

A pokud Tomáš v úvodu chtěl příběh, tady je.

Byla jedna lokálka z bývalého okresního města Schovanic. Vedla údolím říčky, stoupala do kopců blízké vrchoviny a vrcholové rozvodí překonala tunelem do stanice Vlastějovice. Původně tu byly jen dvě dopravní a jedna manipulační kolej se skladištěm. Odtud se namáhavě odfukující parní lokomotivy vydávaly na závěrečný úsek své cesty do koncové stanice Ledeč. I tady bylo zpočátku jen to nejnutnější - dvě dopravní koleje, kusá kolej se skladištěm a remíza s popelovou jámou a vodním jeřábem pro jednu nocující lokomotivu.
Jak šel čas, rostla osobní i nákladní doprava. Ve Vlastějovicích rozšířili lom a původní kolejiště už pro nakládání vozů nestačilo. Přibyla tedy další dopravní kolej, napojená kusou kolejí přímo do lomu. Na opačné straně stanice vyrostla pila a i pro ni bylo postaveno vlečkové kolejiště o dvou kusých kolejích.
Ledeč nabyl na významu poté, co tu byl v poválečných letech dislokován tankový pluk. Pro jeho zásobování byla vybudována vlečková kolej ke skladišti pohonných homt a olejů, zaústěná do 3. staniční koleje, nově změněné na manipulační. Kolejiště bylo proto rozšířeno o další dopravní kolej. Původní remíza byla už před válkou rozšířena o jedno stání pro potřeby nocování motorových vozů.

A tak obě stanice získaly svou dnešní podobu. :)

Ahoj, díky za pohádku, hnedle se mi bude lépe usínat... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Epocha je v podstatě trefená dobře, omlouvám se, nevšiml jsem si, že jsem ji na začátku neuvedl... Šlo by o začátek IV epochy...
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 244
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Tomas.Brezina » čtv 10 říj, 2013 9:11 pm

No a když tak večer koukám do knihy pana mistra Milana, tak jsem se zakoukal do návrhu 045, str. 126, LEDEČKO. Snad se Milan nebude zlobit, ale trochu bych to vlevo ohnul o 90°,uprostřed bych to trošku natáhnul a přesně mi to sedne do mojí místnosti :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Řekl bych, že Rataje je jeden z nejznámějších symbolů posázaví, z tohoto plánku na mě čiší klid a pohoda a je to námět, který se tak často nevidí... Doprava by tu asi nebyla tak hustá, ale zase bych to mohl bezproblémů zvládat sám...A není nad to když člověk přijde večer z práce, rozsvítí kolejiště a ponoří se do jízdy jako malej Jarda :D
Jak jsem psal výše, stačí jeden probdělý večer a je vše jinak :lol: :lol: :lol: :lol: Jen mi je líto práce lajblta...Ale mám zatím ještě tak minimálně půl roku plánování, takže asi vznikne více variant, ze kterých se bude vybírat...
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 244
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Tomas.Brezina » sob 19 říj, 2013 9:17 pm

Tak jsem po delší době měl čas na chvíli usednou k PC.
Zkusil jsem letmo nastínit nápad s odboučkou Rataje nad Sázavou. Nádraží jsou smyšlená.
Spodní, větší, nádraží má tři dopravní koleje, jednu manipulační, jednu ke skladišti, vlečku k malému pivovaru (popř sklárna) a vlečku k pile (možná štěrkovna, betonárka atp.). Tři dopravní koleje jsem volil pro případ příjezdu os. vlaků z obou stran na koleje 1a2 a na 4 koleji by čekal malý osobáček do koncové stanice, možná hloupost, nevím, rád si nechám poradit. Užitná délka dopravních kolejí je cca 1300mm.
Nejsem si jist s nádražní budovou umístěnou vpředu u obsluhy kolejiště, ale mezi vlečkama se mi nějak nepozdává a navíc jsem mohl odkrýt širou trať dříve a umístit tak vjezdové návěstidlo dále od předzvěsti a zhlaví nádraží, možná taky špatně... :lol: Jak již tu zaznělo, nádraží mi nejdou .... 8)

Horní, koncové, nádraží má dvě dopravní koleje, kolej ke skladišti, ZZN a k nakládce dřevní kulatiny (možná uhelné sklady), malou remízu kde by nocoval stroj os. vlaku. Za nádražím by byla městská zástavba pro nastínění nějakého "života", aby to nebyly jen koleje a dvě nádraží " v lese" ...
Užitná délka dopravních kolejí cca 990mm.
Modeloval bych epochu IV ( s možností výměny strojů na epochu III)
Tunely A a B by se scházely vyhýbkou pod terénem spodního nádraží, vcházeli by do skrytého nádraží s vratnou smyčkou. Zatím nemám dokresleno, ale s místem je počítáno.
Bohužel mi nějak nejdou tvořit silnice a cesty takže všechny budovy jsou bez příjezdových cest...
Toť asi celý můj nápad na "papíře"...
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 244
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod vmucha » ned 20 říj, 2013 6:48 am

Zkus tu kusou otočit na druhou stranu a staniční budovu trochu posunout doleva. Pak myslím, by to bylo dobrý.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod milan ferdián » ned 20 říj, 2013 8:03 am

Nebudu rozebírat jednotlivé stanice,ale jako celek a ten je z mého pohledu vyzrálý.Jen jedna drobnost,doufám že u tratě "B" máš dobře spočítané výškové rozdíly.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Morris Zapp » ned 20 říj, 2013 8:24 am

Spíš bych řekl, že změnou na koncept průběžné tratě s odbočující krátkou lokálkou se to dost zdevalvovalo...
Vede to k vlakodromu, kde se na hlavní trati sice prohání různé vlaky, ale vlastně jen stylem "vyleze z tunelu - projede stanicí - zaleze do tunelu", za pár vteřin je hotovo; vzít další vlak a zase během pár vteřin projet kolečko, a tak dále až do úplného znudění. Lokálka to sice trochu zachraňuje, ale stala se banální kratičkou tratí bez možnosti křižování někde "na cestě". A jak bude řízen provoz v pouhých dvou lidech? Jeden bude třeba jezdit po lokálce, druhý bude dělat na hlavní trati výpravčího a zároveň ovládat lokomotivy třeba dvou protijedoucích, ve viditelné stanici křižujících vlaků? Dost nářez na jednoho člověka...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod milan ferdián » ned 20 říj, 2013 8:39 am

Tak teď se divím já.Tihle modeláři v jednomužné obsluze si nechali vypracovat tyto kolejiště,nemluvě o řadě dalších :shock:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Myšpulín » ned 20 říj, 2013 8:45 am

milan ferdián píše:Tak teď se divím já.Tihle modeláři v jednomužné obsluze si nechali vypracovat tyto kolejiště,nemluvě o řadě dalších :shock:

Milane, tys zapomněl, že existuje PC?
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod milan ferdián » ned 20 říj, 2013 8:50 am

Myšpulín píše:
milan ferdián píše:Tak teď se divím já.Tihle modeláři v jednomužné obsluze si nechali vypracovat tyto kolejiště,nemluvě o řadě dalších :shock:

Milane, tys zapomněl, že existuje PC?

Reagoval jsem na příspěvek Morisse Zappa.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Morris Zapp » ned 20 říj, 2013 8:53 am

Reaguješ správně - a Myšpulín taky. Třeba skutečně někoho baví koukat, jak mu počítač po jeho velikananánském vlakodromu prohání vlaky.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod _pavel_ » ned 20 říj, 2013 8:58 am

No nevím, ale mi osobně se líbí plánek ze strany čtyři. Nebudu rozebírat nádraží, ale ten typ se mi zdá pro jedno až dvoumužnou obsluhu akorát. Ale to je jen můj názor.
_pavel_
 
Příspěvky: 220
Registrován: stř 05 čer, 2013 8:35 am
Bydliště: okres ostrava

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod milan ferdián » ned 20 říj, 2013 9:10 am

Kluci s vámi je to fakt někdy těžké.Co si pamatuji,tak řada z vás chtěli kolejiště maximálních rozměrů a co nejpestřejší provozně kolejiště a nikoho v té době nezajímalo zda samotná osoba kolejiště ukočíruje nebo ne.Vzpomeňte si na dvou patrové kolejiště v podkroví.Taky mi to hlava nebrala zda modelář při tak náročném provozu sám zvládne nebo ne.Ale byli jste přímo nadšeni,když jste si ono kolejiště prohlíželi.Co budete říkat,až uvidíte kolejiště pro Dušana.Jeho pošlete kam?
Takže co :?: Majitel se má tedy uskrovnit,byť má možnost mít větší kolejiště nebo má zmenšit plochu a zjednodušit celkové schéma tématu :?:
Není již v mých silách,každému kdo zde předkládá své návrhy kreslit kolejiště,tak jak to bylo v dávné minulosti.Tak kolegovi poraďte,navrhněte něco ze svého,nakreslete,byť nepovedenou malůvku,ať víme a vidíme jak to myslíte vy.Vladimír B tu též někde vložil svoji malůvku,ale přispěl.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod _pavel_ » ned 20 říj, 2013 9:53 am

Já se už vyjádřil, plánek z čtvrté strany, jen by zrušil drtičku kamene. Tím pádem i toho angličana na vjezdu a zmenšil o kousek délku stanice. V koncové stanici by odebral jednu kolej. Toď vše za mne.
_pavel_
 
Příspěvky: 220
Registrován: stř 05 čer, 2013 8:35 am
Bydliště: okres ostrava

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod milan ferdián » ned 20 říj, 2013 9:54 am

Je to jen od ruky a třeba skicu upravit.Stále visí otazník nad označeným místem .
Přílohy
7.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník