EDIT moderátor : vlákno vzniklo přesunutím příspěvků týkajícíh se modelování zubačky z jiného vlákna ! Znázorněním zubačky se zabývají (zatím ) 2 lidi - Sedli-CB a Janek.KP Dobrý večer pánové,
také řeším kolejiště do obýváku ..... Úvodem hlásím, že jde o velikost TT
V obýváku mám prostor cca 3,6 x 0,5 metru, což není žádná sláva. Na jednom okraji si však můžu dovolit vyjít o 25 cm ven do prostoru, díky čemuž se již dokáži otočit. Sice na mizerné 310ce, ale co se dá dělat. Dlouhou dobu jsem váhal nad námětem. V úvahu přicházejí varianty jako velké lokomotivní depo, rozsáhlý vlečkový areál (třeba papírna) či lokálka s úvratí. Nakonec vše dopadlo jinak. V červenci loňského roku jsem navštívil kořenovskou zubačku, která nmě uchvátila. Ano, bude to ZUBAČKA
Koupil jsem si od Corony knihu i DVD o zubačkách a čerpal z nich mnoho námětů. Někdy od září jsem si postupně kreslil plánek kolejiště, který jsem nyní, v době pracovní neschopnosti (úraz ruky), dotáhl do asi finální podoby. Sice ještě nad dvěmi drobnými úpravami uvažuji, ale o tom se rozepíši dále... Viditelné úseky jsou kresleny černě, skryté červěně.
Trať začíná ve skrytém nádraží. Koleje č. 5 a 7 jsou kusé a určené pro manipulační vlaky. Koleje č. 1 a 3 jsou určeny pro osobní vlaky, případně krátký manipulák. Kolej č. 3a je určena k objetí lokomotivy od manipuláku na sousední kolej na jinou soupravu. Počítám, že na koleji č. 3 bude odstavena souprava Ds + 2x Bai (Ba, Be RYBÁK nebo Balm - dle libosti), která bude znázorňovat rekreační vlaky ROH či posílené osobní vlaky. V takovém případě by se singrovka od osobního vlaku odstavila na kolej č. 1a. Na kolej č. 1 by zajel kratší manipulační vlak jehož lokomotiva by se přes kolej č. 3a přestavila na třetí, tam by si namluvila soupravu osobních vozů a odjela s ní do hor...
Po výjezdu z tunelu ze skrytého nádraží trať vede do dopravny D3, která je přesně na motivy dopravny Dolní Polubný. Stanice o dvou dopravních kolejích v nepřetržitém sklonu, vlečka do skláren... Vlečka je z prostorových důvodů trochu upravená. Krajní koleje slouží k vykládce písku a stáčení mazutu pro sklářské pece. U prostřední koleje bude z levé strany budova skladiště sklárny, z pravé strany tzv. volná skládka umožňující nakládku/vykládku z/do aut nebo prostřednictvím bejka. Vlevo od vlečky bude celý prostor třetího dílu zastavěn areálem sklárny. Budovy budou pod úrovní vlečky tak, jak je tomu ve skutečném Dolním Polubném... Staniční budova zde bude samozřejmě typu 16/H
Z této dopravny trať vede krátkým pravým a následně levým táhlým obloukem, kde překonává po kamenném obloukovém mostě malou rokli s říčkou, projíždí skalním zářezem se skalním ostrohem (podobně jako u Luk pod Medníkem, ale v menším) a po dalším tentokrát ocelovém mostě překonává znovu tutéž rokli, aby přijela do malé zastávky umístěné těsně pod dolním portálem vrcholového tunelu.
Po výjezdu z tunelu ozubnice končí a trať vede esíčkem kolem jednoramenného mechanického vjezdového návěstidla do koncové stanice. Stanice má, podobně jako skutečný Kořenov, znázornit v mých skromných podmínkách bývalou příhraniční přechodovou stanici do Pruska. Staniční budova je proto vybrána trochu honosnější. Jde o stavebnici nádraží Wittenburg od Auhagenu:
http://www.auhagen-shop.de/product_info ... nburg.html Skutečný Wittenburg sice leží kousek od Hamburku, ale to vzal bubák. Mě osobně se tento nápad celkem zamlouvá a svou velikostí by mohla budova odpovídat určení stanice. Samotná stanice má 3 dopravní koleje (2., 1. a 3.) a 5. manipulační sloužící pro jízdu do/z depa a pro odstavování souprav osobních vlaků. Depem se rozumí malá strojová stanice s remízou o dvou stáních, která je v pokračování 5. koleje na "slepém" zhlaví stanice. Kolej č. 2k je určena pro nakládku/vykládku zboží, zejména uhlí a dřeva. Počítám zde s kolejovou váhou (
http://www.ttmodelar.cz/index.php?optio ... &Itemid=47 ) a obrysnicí. Kolej č. 4 vede ke skladišti zboží. Kříž mezi kolejemi č. 2k a 4 je zřízen účelově kvůli nedostatku místa. Inspiraci jsem čerpal v Jindřichově Hradci, kde podobně odbočuje kolej na podvalníkovou jámu. Zde je ještě ve hře posunutí kříže blíže k výhybkám, jeho zkrácení v místě před srdcovkami a tím i nepatrné prodloužení 2. koleje. Stanice bude bez odjezdových návěstidel. Na vjezdovém zhlaví počítám s přejezdem s mechanickými závorami.
Jelikož je naše skutečná zubačka v horách a právě pro potřebu překonání velkého převýšení je zubačkou, plánuji i zde horský terén. Skalní strž s říčkou na díle č. 4 (vpravo) bude jistě celkem zajímavá. Mezi zhlavím/záhlavím horní stanice a výpravní budovou dolní stanice plánuji malý vant, který bude ovšem hustě zalesněný, aby se obě nádraží opticky oddělila. Ve hře pak je ještě zrkácení spodního nádraží o cca 10 cm a spolu s tím i posunutí tunelového portálu skrytého nádraží - dojde tím i k jeho prodloužení. Uvidím, nechám si to ještě projít hlavou...
Kolejiště chci zasadit do poloviny 70. let minulého století. V obou stanicích budou ještě vodní jeřáby, u depa starý sklad na uhlí, v dolní stanici staré lapmy na dřevěných stožárech a se žárovkovým svítidlem, jako je tomu dodnes v Dolním Polubném. V horním nádraží již budou klasické drážní lampy, ale na betonovém šestihranném stožáru, jako je tomu v Kořenově. Vozidla jsou celkem jasná - T426.0 a M240.0... K tomu Balm, souprava dvou Baiek a nákladní vozy z té doby. Cisterny na mazut pro sklárnu, sypáky pro křemičité písky, vozy ř. Z nejrůznějších provedení jak pro sklárnu, tak i k vykládce v horním nádraží, oplenové, plošinové a vysokostěnné vozy pro nakládku dřeva a fošen v horním nádraží...
Se stavbou bohužel v dohledné době nezačnu, neboť jsem se nedavno přestěhoval do nového bytu a je kam cpát. Nicméně je zatím čas hrát si s vozidly, zejména se stavbou T426.0, kde asi nezůstane u jediného kousku
Jedno však vím jistě - budou maximálně čtyři
Myslím, že je to celkem zajímavé kolejiště. Dlouho jsem pátral na internetu, ale nenašel jsem kolejiště s podobným námětem... Tak snad se tam nahoře někdo smiluje a konečně vyhraju tu Sportku