od radeksindy » pon 21 led, 2013 4:20 pm 
			
			hank: K řadovému značení nákladních vozů od roku 1925 do 1949: 
Takto to ovšem žádný předpis ani seznamy z roku 1927 a 1935 nedefinovaly. Ani Zdeněk Maruna to ve své monografii neuvádí. Má to původ už v řadovém značení kkStB. Takže velká a malá písmena nelze oddělit. Pak není potřeba nesmyslně definovat n jinak pro vozy oplenové a jinak pro vysokostěnné, nebo z toho vyleze u jako uhlí pro vysokostěnné vozy. Také malé t je tímto způsobem hodně divoce definované. U vysokostěnných je t někde 20t a více, někde 19t a 20t. 
Definovány byly výhradně celé řady a to takto (1935):
	
Kryté vozy:
Z -	 ložná váha 15 t
Zc -	 ložná váha 15 t, parní topení
Zt - 	 ložná váha 19 t
Zl - 	 ložná váha menší než 15 t.
Zld - 	 dlouhé, ložná váha menší než 15 t
Zdv - 	 dlouhé, zvláště velkého ložného prostoru, ložná váha 15 t
ZZdv - 	 dvojice sdružené, pro rychlou dopravu sběrného zboží, l. v. dvojice 20 t
Zd - 	 dlouhé, ložná váha 15 t
Za - 	 ložná váha 15 a 20 t
Zv - 	 ložná váha 15 t
Zav - 	 4n, zvláště velkého ložného prostoru,.
Zb - 	 2n, 3n na zavazadla a rychlé zboží, s jednou plošinou asi čelnými dveřmi
Zs - 	 s 1 plošinou a 2 čelnými dveřmi
Zss - 	 s 1 neb 2 plošinami, 2 čelnými dveřmi a nástřeškem
Zsb - 	 na zavazadla s 1 plošinou a s 2 čelnými dveřmi.
Zi - 	 na mléko
Zo - 	 na ovoce
Zu - 	 na dřev. uhlí
Zh - 	 na skot
Zim - 	 přípojné vozy k mot. dresinám
Lm - 	 na maso, chladicí vozy 
M - 	 na brav 
Md - 	 na brav, dlouhé, s větší ložnou plochou.
Mh - 	 na drůbež
	Plošinové vozy:
P - 	2n a 3n
Pk - 	 s klanicemi
Pa - 	 4n
Paz - 	 6,8 i více os. pro přepravu zvláště velkých a těžkých předmětů 
Pd - 	 dlouhé s klanicemi                        
	Nízkostěnné vozy:
N - 	2n
Nt - 	 ložná váha více než 15 t 
Nk - 	 s klanicemi      
Nř - 	 na řepu, řízky
Nd - 	 dlouhé, s klanicemi, pravidlem dřevěnými
Na - 	4n
	Vysokostěnné vozy s dveřmi přes celou výšku stěn:
Vl - 	 ložná váha menší než 15 t, boční stěny sklopné
Vln - 	 ložná váha menší než 15 t, boční stěny pevné
V - 	 ložná váha 15 t, boční stěny sklopné.
Vn - 	os,, ložná váha 15 t, boční stěny pevné
Vlk - 	 s klanicemi, ložná váha menší než 15 t.
Vk - 	 s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny sklopné
Vkn - 	 s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny pevné
Vd - 	 dlouhé, s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny sklopné.
Vdn - 	 dlouhé, s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny pevné
Vld - 	 dlouhé, s klanicemi, ložná váha menší než 15 t .
Vtd - 	 dlouhé, s klanicemi, ložná váha 19 a 20 t 
Vu - 	 ložná váha menší než 20 t.
Vut - 	 ložná váha 20 t
	Kryté vozy, pronajaté soukromníkům:
Lp - 	 na pivo, chladicí vozy
Lm - 	 na maso, chladicí vozy.
Lim - 	 na mléko nebo maso, chladicí vozy
Zt - 	 na přepravu vína 
	Vysokostěnné vozy s dveřmi nižšími než stěny (Uhláky):
Ul - 	 ložná váha menší než 20 t
Uv - 	 na koks, se zvýšenými stěnami.
Uz - 	 na vápno, se střechou
U - 	 ložná váha 20 t
Us - 	 ložná váha 20 t, se zařízením pro samočinné vykládání.
	Kotlové vozy:
R - 	 na petrolej, olej, líh atd.
Rd - 	 dlouhé, na petrolej, olej, líh atd.    
	Oplenové vozy:
O - 	 ložná váha menší než 15 t.
Ol - 	 ložná váha 15 t
Old - 	 dlouhé, ložná váha menší než 15 t.
Od - 	 dlouhé, ložná váha 15 t             
Ot - 	os, ložná váha 20 t
Otd - 	 dlouhé, ložná váha 20 t
Onl - 	 se sklopnými nízkými stěnami a klanicemi, ložná váha menší než 15 t
Od - 	 dlouhé, s klanicemi, ložná váha 15 t
Před tímto rokem existovaly i jiné řady zaniklé se zavedením tlakové brzdy. Teprve Němci sem přinesli oddělené významy velkých a malých písmen a tím došlo ke změně významu některých malých písmen (r). V roce 1949 došlo k velkým změnám, které moc logičnosti nepobrali.