Výrobce: Mehano
modelové měřítko: H0
Reálná předloha:
Diesel-elektrická nákladní lokomotiva vyráběná konsorciem Alstom Transport SA a Siemens Transportation System. V nových výrobních řadách s označením BB 475000. Lokomotiva je primárně určená pro nákladní provoz francouzských státních drah SNCF. 150 lokomotiv bude nasazeno na společných Francouzsko – Německých tratích. Stejné druhy lokomotiv pod označením Rh 2016 se vyrábějí i pro Rakouské dráhy (OBB).
Parametry reálné předlohy uváděné výrobcem Alstom Transport SA:
hmotnost: 84 tun
délka přes nárazníky: 20.280 mm
výkon dieselového motoru: 2.000 kW
maximální rychlost: 120 km/h
Parametry předlohy uváděné výrobcem modelu:
hmotnost: 88 tun
délka přes nárazníky: 19.520 mm
výška: 3.980 mm
šířka: 2.970 mm
průměr kol: 1.150 mm
celkový výkon motoru: 4.200 kW
maximální rychlost: 140 km/h
Obsah a kvalita balení:
Model je zabalen ve stylu Trix, tedy v plastovém rozkládacím obalu. Krabička je dostatečně pevná a má odklopné plné víko, po jehož odklopení je jen slída a je tedy možné model ihned okouknout. (I přesto, mi ale model dorazil s ulomeným nárazníkem, což mi následně zkomplikovalo sejmutí karoserie). Kromě modelu je v krabici jen návod na instalaci dekoderu s popisem náhradních dílů a dvojice spřáhel alá Roco. Jinak žádné další doplňky typu podstavec do vitríny, doplňkové cedule, hadice, ... nic takového.
Věrnost předloze:
Barevné provedení je umístěno vcelku přesně a v odpovídajících barvách.
Rozměry modelu:
délka přes nárazníky: 223 mm
výška: 51 mm
šířka: 33 mm
rozvor kol na nápravě: 30,4 mm
vzdálenost otočných čepů podvozku: 115 mm
průměr kol: 13,3 mm
výška okolku: 1,1 mm
rozkolí: 14,4 mm
hmotnost (bez dekodéru): 428 g
Model je tedy asi o cca 5 mm nižší než by podle předlohy měl být. To, že neodpovídá hmotnost je asi jasné

Kvalita provedení karoserie:
Barevný nástřik se na jedné straně mírně překrývá a některá písmenka potisků jsou mírně „mázlá“. Veškeré rámy, větrací mříže, dveře jsou jen naznačeny prolisem. Madla už jsou dolepovaná vč. velkého madla pod čelním sklem. Stěrače na čelních sklech dost odstávají. Také střecha je spíše naznačovaná. Je tam umístěno pouze jednoduché vedení mezi několika izolátory. Odpružení pantografu je provedeno pouze ohnutou pružinkou, omotanou kolem hlavního táhla. Pantograf, po uvolnění ze standardní svěrky, se vytáhne 31 mm nad horní hranu střechy. Kvalita provedení maskování podvozku je jen průměrné kvality. Na karoserii je přilepeno několik doplňků. Na střeše houkačka (klakson) a zrcátka. Ta ovšem bez náznaku zrcadla na vnitřní straně. Strojvedoucí sedí jen v jedné kabině.
Podvozek, nápravy a kola:
Jedná se o Bo´Bo´ uspořádání. Sběr proudu je realizován každou nápravou. Vždy jedno kolo na straně (křížem) je bandážované. Kola jsou plná. Šachta spřáhla je uchycena k podvozku.
Kostra:
vnitřní kostru tvoří ze 100 % závaží.
Osvětlení:
Model je dodáván s osvětlením formou LED a to přímo do průzorů světel. Diody jsou napájené na plošném spoji. Na každém čele je jeden. Při jízdě vpřed svítí loko žlutě. Zadní osvětlení je v tu chvíli samozřejmě červené. Model svítí poměrně obstojně.
Umístění dekodéru:
K sejmutí karoserie je nutné odcvaknout spodní kryt pro event. dekodér, vytáhnout všechny 4 nárazníky a odejmou pluhy. Karoserie už je pak jen jemně přichycená několika drobnými výstupky na stranách. Slot je umístěn podélně s osou modelu. Jedná se o dvouřadý osmiPIN. Samotný dekodér se umisťuje do prázdné schránky na podvozku pod lokomotivu. Pro vedení kablíků je na straně závaží výřez. Instalace dekodéru je naprosto v bezproblémová. Místa je spoustu.
Jízdní vlastnosti modelu:
Model jsem osadil dekodérem LENZ Gold. Pro toto hodnocení zůstal dekodér (kromě adresy) v továrním nastavení. Jízda modelu je překvapivě tichá a plynulá. Jízda na 1..stupeň je malinko škubavá, ale myslím, že je nadprůměrně plynulá. Překvapení mě čekalo při zkoušce jízdy do 4,5 proc. Stoupání. Jízda se vůbec nezměnila. Mašinka bez jakéhokoliv cukání a jiných problémů projede minimální oblouk kolejiva Fleischmann o poloměru 356,5 mm.
K této části recenze jsem natočil i nějaké video. Hlavně jsem natáčel rozjezd, pomalou jízdu na 1. stupeň, plynulost jízdy na 1. stupeň ve stoupání a průjezd obloukem malého poloměru. Dodám ho sem (odkazy) ihned, jakmile najdu i-Linkový kabel, bez kterého video do PC nestáhnu

videa:
http://video.kvasha.net/vlacky/Alstom_BB/Alstom_BB_zakladni_jizda.wmv - 5 MB
http://video.kvasha.net/vlacky/Alstom_BB/Alstom_BB_pomala_jizda_1_stupen.wmv - 7 MB
http://video.kvasha.net/vlacky/Alstom_BB/Alstom_BB_detail_pomala_jizda_1_stupen.wmv - 4 MB
http://video.kvasha.net/vlacky/Alstom_BB/Alstom_BB_pomala_jizda_stoupani_ctyri_a_pul_stupne.wmv - 10 MB
http://video.kvasha.net/vlacky/Alstom_BB/Alstom_BB_prujezd_obloukem_s_malym_polomerem.wmv - 7 MB
pozn: velikost videí je přizpůsobená několka podmínkám.
- Aby na něm bylo něco vidět

- aby byl plynulý ( 25 sn./sec.), zejména kvůli reálnosti pomalé jízdy
Celkové známkování modelu:
věrnost modelu s předlohou: 2,5
obsah a kvalita balení: 3,5
kvalita provedení karoserie: 2,5
kvalita a provedení podvozku: 2
přístup a snadnost umístění dekodéru: 1
jízdní vlastnosti: 2
hlučnost: 1,5
Celkově hodnotím model jako povedený a při poměru cena/výkon ho hodnotím celkovou známkou 2.
V případě, že Vám nějaká informace chyběla, neváhejte se na mne obrátit. Je to moje první recenze a velmi rád ji zkvalitním a dopracuji.
Pár doprovodných fotografií je tady : http://foto.kvasha.net/MAS_Alston_BB/album/index.html