Traťové automatizace v DCC

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » čtv 16 srp, 2012 10:13 am

Kdybych to chtěl řídit přes PC tak je to jasné. Tam si naprogramuju co chci.
Jde mi právě o řízení přes pultík a s možností, jednak zabudovat do toho alespoň základní logiku a za druhé zachovat možnost to na PC připojit.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod zdeno » čtv 16 srp, 2012 11:13 am

o tom bylo to pojednani, ktere jsem smazal :|
---
tady je problem v tom, jake ovladani chces pouzit. Daji se definovat dve,
jeden, co nastavujes cestu jednotlive po jednom prvku.
druhy, ktery stavi vlakove (posunove) cesty najednou.
Prvni je "skoro analog", ten nas nezajima.
Druhy by jsem rozdelil na dva typy a to planek kolejiste, kde stisknutim dvou tlacitek spojujes dva body a procesor posle sekvenci prikazu, ktere se vykonaji. I tohle se da resit dvoma zpusoby a to centralne nebo roztrousene. Druhy zpusob je prime zadani cisla, ktere urcuje pocatek a konec vlakove cesty.
---
Pripojeni PC je zavisle jen na LocoBufferu nebo jine periferii, ktera dokaze komunikovat na oba dva smery. Mne se osvedcilo MS-SH a pouziti "fiktivni" MS100. Taky USB je celkem dobre a nastaveni 16666Baudu je snadne, pokud to umis. USB ma ale jednu velkou nevyhodu a to latenci, kdy komunikuje kazdych 16mS a to muze nekdy delat problemy. Ale prave na prislusenstvi to vubec nevadi.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » čtv 16 srp, 2012 11:43 am

PC nechme zatím stranou. Co mě v dané chvíli zajímá je
zdeno píše:... planek kolejiste, kde stisknutim dvou tlacitek spojujes dva body a procesor posle sekvenci prikazu, ktere se vykonaji.

Tady jsem nepochopil co se myslí přímým zadáním čísla
... I tohle se da resit dvoma zpusoby a to centralne nebo roztrousene. Druhy zpusob je prime zadani cisla, ktere urcuje pocatek a konec vlakove cesty.

Ideál je možnost ovládání z několika pultů s plánkem kolejiště nezávisle na sobě, (ale tak, aby o sobě věděly) a s případnou možností spustit automatický provoz z PC a mít možnost mu do toho z těchto pultů vnášet chaos a jezdit mu tam třeba s posunem.
Samozřejmě i v případě provozu bez PC očekávám, že po restartu systému bude nádraží červené a autoblok zelený, nebo bude vše ve stavu v jakém to bylo těsně před vypnutím.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod radeksindy » čtv 16 srp, 2012 11:44 am

Zdeno, vyjadřuj se prosím jen k věcem, kterým rozumíš. Samozřejmě, že LocoIO to umí. Stejně jako ostatní dekodéry. Autoři nejsou idioti a uvědomují si, že po výpadku napájení nebo startu systému je potřeba odeslat informace.

Norma dokonce doporučuje následující chování:
1) pokud se příkazové stanici (centrále) povede odeslat 3x požadavek na stav příslušenství, pak se má za to, že příslušenství je v daném stavu a je doporučeno, aby v něm bylo i po odstavení a obnovení signálu
2) pokud se příkazové stanici (centrále) povede odeslat 1x nebo 2x požadavek, pak se má za to, že příslušenství je v nedefinovaném stavu a při obnovení signálu by příkazová stanice měla opakovaně odeslat požadavek (minimálně 3x)


Matně si to pamatuji, ale nevím kde to teď je. Co je to za normu? Ale z toho co je tu napsáno mám pocit, že se to týká přerušení komunikace mezi centrálou a dekodérem, nikoli z důvodů výpadku napájení dekodéru. A navíc je to formulováno právě s ohleden na jednosměrný tok dat, tzn. centrála vysílá a neví jestli to dekodér přijal. Ale i tak probouzet se do stejného stavu jako před vypnutím nemá smysl. Jediné korektní řešení je zjistit nový stav a zařídit se podle něj. A to není problém.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod fulda » čtv 16 srp, 2012 12:21 pm

radeksindy píše:Matně si to pamatuji, ale nevím kde to teď je. Co je to za normu? Ale z toho co je tu napsáno mám pocit, že se to týká přerušení komunikace mezi centrálou a dekodérem, nikoli z důvodů výpadku napájení dekodéru. A navíc je to formulováno právě s ohleden na jednosměrný tok dat, tzn. centrála vysílá a neví jestli to dekodér přijal. Ale i tak probouzet se do stejného stavu jako před vypnutím nemá smysl. Jediné korektní řešení je zjistit nový stav a zařídit se podle něj. A to není problém.


Ano, je to v "Rozšířenejch paketech" a je to s ohledem na jednosměrnou kominíkaci.

Co se týká návratu - je to důležité zejména pro "pomalé" přestavníky, které jsou po zapnutí v "nestabilním" stavu, takže je potřeba dojet do nějakého konkrétního stabilního stavu a proč ne zrovna do toho posledního známého. (serva, točna, želva, ...)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » čtv 16 srp, 2012 12:38 pm

Poslední známý stav je samozřejmě ideál.
Pokud dojde k výpadku na modulovce, pak by bylo rozumné, aby to najelo ve stavu před výpadkem.

Nebudeme přece proto rozjíždět grafikon znovu :D
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod radeksindy » čtv 16 srp, 2012 1:19 pm

Co se týká návratu - je to důležité zejména pro "pomalé" přestavníky, které jsou po zapnutí v "nestabilním" stavu, takže je potřeba dojet do nějakého konkrétního stabilního stavu a proč ne zrovna do toho posledního známého. (serva, točna, želva, ...)

To rozhodně ne, v oblasti řídicích systémů by takový přístup vedl ke katatrofě. Zásadně se musíme sunout to bezpečnějšího stavu (což by měl být ten co je automaticky nastavený po inicializaci). Takže třeba u návěstidla musí naskočit červená, memory wire bych rozhodně netavěl do "teplého" stavu, odvrat by měl odvratovat a nedovolit ujetým vozům ujet na trať. Proto ne do posledního známeho stavu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod zdeno » čtv 16 srp, 2012 1:33 pm

radeksindy píše:Zdeno, vyjadřuj se prosím jen k věcem, kterým rozumíš.

tohle jsem nepochopil, kde se vyjadrujem, ze neco LocoIo neumi ?? Ja LocoIo nepouzivam, tak ho nekomentujem.
Jedine, co mi na LocoIo vadi je, ze se musi dodelavat silove veci a dratovani okolo toho. Navic je tam problem optickeho oddeleni, pokud se pouzije externi napajeni. A to je viditelne bez toho, abych to musel fyzicky drzet v ruke.
---
Zadavani ciselnych kodu. Je pomerne pracne navrhovat planek nadrazi a do neho zabudovavat tlacitka a indikaci. Protoze velmi casto chodim do Varina na stanici a tam je releovka, tak mne to inspirovalo. Tam provadeji volbu vlakove cesty zadanim 4-mistneho cisla, ktere ma v sobe zakodovane "odkud-kam". Je mnohem jednodussi nakreslit planek kolejiste a tam napisat cisla koleji. Napriklad leve zhlavi ma ctyri koleje a tak platne cisla jsou 11,12,13,14. Celkovy pocet posunovych a dopravnych koleji je 8 a to je rozsah 21-28. Pravé zhlavi ma sest moznych koleji a tak jsou platne cisla 31-36. Takze zadanim cisla 1131 se nastavi prujezd po hlavni prubezne koleji. Opacna cesta se stavi 3111. Pouzitim prefixu +20 se stavi posunove cesty. Priblizovacky maji extra tlacitka a jsou pod zamkem.
---
Nic extra slozite a chlapi uz poznaji vsechny kombinace nazpamet. Akurat ja jsem si to pro sebe dost zjednodusil, oni prujezd musi stavet nadvakrat. Vstup- kolej, kolej-vystup. Oni tam navic maji ruzne ochrany, ktere na doma nejsou potreba.

PS ve Varine byla releovka druha v republike v roku 1953 a je stale funkcni. Prvni byla Kralova Lehota.
Naposledy upravil zdeno dne čtv 16 srp, 2012 1:44 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » čtv 16 srp, 2012 1:42 pm

to radeksindy
Rozumím, takže vexel do odvratu i když po něm zrovna projíždí vlak, to je přece logické :mrgreen:

To zdeno
Preferuji plánek s tlačítky. Jednak je lépe bojovat na cvičišti, než na bojišti a navíc zaučovat obsluhu na tento systém mi taky nepříjde zrovna jednoduché. Navíc to není moc intuitivní. V plánku s tlačítky by se měl bez problémů orientovat i laik.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod zdeno » čtv 16 srp, 2012 1:53 pm

Ferda píše:to radeksindy
Rozumím, takže vexel do odvratu i když po něm zrovna projíždí vlak, to je přece logické :mrgreen:

To zdeno
Preferuji plánek s tlačítky. Jednak je lépe bojovat na cvičišti, než na bojišti a navíc zaučovat obsluhu na tento systém mi taky nepříjde zrovna jednoduché. Navíc to není moc intuitivní. V plánku s tlačítky by se měl bez problémů orientovat i laik.


Vypadek napajeni je prusvih a ja to mam udelane tak, ze se nedeje nic. To znamena, absolutne nic.. Takze se to indikuje a nic nefunguje, vsechno zhasne. Neco podobne jako rele, pokud dojde k poruse, rele odpadne a ceka se, az to nekdo nahodi. No a ten by si mel dat setsakra pozor, aby se neco nestalo. Teda se ujisti, ze je vsechno v klidu a potom probehne normalni inicializace.
---
Na modulovke je casu dost, zvlast v Zababove, kde chodi vlaky skoro jako ve skutecnosti ;-)
Domaci kolejiste je jine, tam treba rychlost a rutinu, tam bych to ani nedoporucoval.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod radeksindy » čtv 16 srp, 2012 2:00 pm

Ideál je možnost ovládání z několika pultů s plánkem kolejiště nezávisle na sobě, (ale tak, aby o sobě věděly) a s případnou možností spustit automatický provoz z PC a mít možnost mu do toho z těchto pultů vnášet chaos a jezdit mu tam třeba s posunem.

Tak se teď staví ZZ pro Starou Paku. Tam bude centrální pult a k tomu ještě další, který umožní zvlášť ovládat třeba střední zhlaví pro posun. Podle počtu mužů se pak zvolí ovládání. Pulty budou umožňovat volbu cesty (nebo posunové cesty) pomocí dvou tlačítek, zobrazovat volbu cesty, budou zobrazovat stav výhybek a obsazenost kolejí. Bude se jednat o nakreslený plán, jenž bude prosvícen LEDkama, dále v reliéfu osazená tlačítka stavění cest a k tomu pár další řídicích čudlíků. Logiku a veškeré moudro bude v počítači, v tomto je to taková stará šunka s USB Loco Bufferem za 60$. Jediná podmínka na počítč je, že tam musí běhat Java JRE.

První testy s Pakou budou v Milevsku, kde potřebujeme ověřit systém detekce polohy výhybky z doteku jazyka a opornice. Během příštího roku vzniknou finální verze ovl. pultů.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » čtv 16 srp, 2012 2:12 pm

Na svém kolejišti si to můžu udělat jak chci, ale u té modulovky si fíra vůbec nemusí všimnout, že mu pod vlakem něco podhodilo vexel dokud nemá vagóny na zemi. Nezapomínej, že trakce je oddělená a vlak si vesele jede dál a on může zrovna podlézat layout.
Takže podle mě by bylo ideální, kdyby se po výpadku všechno příslušenství tvářilo, jako by se vůbec nic nestalo. Snad krom případu co spomínal Fulda, tedy to co bylo v pohybu by ho mělo bezpečně dokončit.

Tedy otázka zní: Lze tohoto stavu dosáhnout?
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » čtv 16 srp, 2012 2:25 pm

To radeksindy
Pokud tam budu mít PC, tak to mohu klidně řešit v DCC a spoléhat na to, že příslušenství délá co dělat má. Snažím se vykoumat, zda to lze udělat i bez PC, ale s logikou, při využití zpětné vazby a za podobnou cenu jako v DCC.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod radeksindy » čtv 16 srp, 2012 2:34 pm

Rozumím, takže vexel do odvratu i když po něm zrovna projíždí vlak, to je přece logické :mrgreen:

Kdybys věděl co všechno se může stát, tak si nikdy na kolejiště nedáš nic jiného než mechanické přestavníky a drátovody :) V každém případě restartovat celý systém za provozu není nic doporučeníhodného. Ale to se obvykle nedělá. Ale celkem vzato je to akademická debata. Výpadky napájení nejsou problémem, který by trápil. Horší je, že občas přes veškerou snahu se obsazená kolej obejvuje jako neobsazená, nedoléhají jazyky, nepřepne kontakt fulgurexu atd. Většinou někdo vyhodí celu halu, pak se stejně po nově obnovení napájení nic nerozjede, protože centrála je nastavená tak, že po výpadku má vypnutý DCC výstup :)

Tedy otázka zní: Lze tohoto stavu dosáhnout?

Možná může, ale nemělo byt ta být. Právě proto, že trakce je nezávislá u modulovky, tak musím nutně zjistit jaký je aktualní stav, protože sytém nikdy nebude vědět, jestli byl mimo 5 sekund nebo celý grafikon. Takže můžeš naběhnout do posledního stavu, který vůbec neodpovídá situaci. Správná akce by měla vypadat tak, že to vypadne a samo by se to nahodit nemělo. Mělo by to zůstat v posledním stavu. Pak musí nasledovat manuální zapnutí až po obhlédnutí situace. V tom má Zdeno pravdu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod radeksindy » čtv 16 srp, 2012 2:53 pm

Snažím se vykoumat, zda to lze udělat i bez PC, ale s logikou, při využití zpětné vazby a za podobnou cenu jako v DCC.

To je dobrá otázka, ale my si to u Staré Paky položily jinak. Cena ovládacích pultů je daná bez ohledu na systém a jejich existence byla majitelem dána jako základní požadavek. V přepočtu na pin nic levnějšího než LocoIO nemáme nebo je to cenově srovnatelné s jinými systémy. A pak už nám stačí ojetý notebook v ceně dvou dekodérů LENZ a rozhraní za 60$. SW je zdarma a má téměř nekonečné možnosti. Tak proč to řešit 8) Ale samozřejmě není to jediné řešení, já jsem zcela záměrně chtěl přenést výrazně více práce do PC, protože napsat pár skriptů v Pythonu nebo kousek v Java je jednoduší než se babrat s elektronikou. Hlavně je to z hlediska elektroniky unifikované, jeden jediný prvek s jediný typem kabelu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků