Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod BohousP » úte 02 čer, 2020 10:12 am

Už jsem to tu kdysi psal, tak se omlouvám. To, že i polorezavý hřebík vede elektřinu neznamená, že bychom ho měli využívat jako vodič. Prostě, konektor vyžaduje malý přechodový odpor, velkou proudovou zatížitelnost a mechanickou odolnost. Tak si každý snad probere, co z toho některá zde navrhovaná řešení splňují. Datové a mikrofonní konektory to budou těžko.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3040
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod HonzaM » úte 02 čer, 2020 10:24 am

Používám konektory Cannon 25. Mám je použity jak mezi segmenty domácího kolejišti, tak mezi segmenty modulů u všech tři stanic které jsem dosud stavěl. Naprostá spokojenost (jen je nutné nezapomenout na setkání vzít propojky) V případě trakčního napájení je zvícenásobuji, podle použití, jde-li jen o krátký detekovaný úsek, třeba jen dvě žily, u hlavní trakce třeba čtyř i vícenásobné. Používám zářezové provedení s plochým kabelem, ale během stavby používám pro spojení mezi segmenty hotové tiskárnové kabely, není pak nutné mít segmenty u sebe,
Plochý kabel je v segmentu ukončen na pájecí svorkovnici.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4373
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod BohousP » úte 02 čer, 2020 12:30 pm

BohousP píše:...konektor vyžaduje malý přechodový odpor, velkou proudovou zatížitelnost a mechanickou odolnost... Datové a mikrofonní konektory to budou těžko.

Dostal jsem SZ, abych to trochu rozvedl. Paralelní spojení několika pinů datového konektoru (Centronics, Cannon a pod.) je sice určité zlepšení, ale každá dvojice propojení má trochu jiný odpor. Proud pochopitelně teče cestou nejmenšího odporu. (Dělí se v poměru vodivostí.) Kontakt s nejmenším odporem je potom více zatížen a ohříván.
Správně by každý pin měl být dimenzován na maximální celkový proud a ten další slouží jako záložní. Takže pouštět 3A třemi paralelními kontakty na 1A není pro dlouhodobé řešení vhodné.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3040
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod Sandy » úte 02 čer, 2020 1:36 pm

BohousP píše:
BohousP píše:...konektor vyžaduje malý přechodový odpor, velkou proudovou zatížitelnost a mechanickou odolnost... Datové a mikrofonní konektory to budou těžko.

Dostal jsem SZ, abych to trochu rozvedl. Paralelní spojení několika pinů datového konektoru (Centronics, Cannon a pod.) je sice určité zlepšení, ale každá dvojice propojení má trochu jiný odpor. Proud pochopitelně teče cestou nejmenšího odporu. (Dělí se v poměru vodivostí.) Kontakt s nejmenším odporem je potom více zatížen a ohříván.
Správně by každý pin měl být dimenzován na maximální celkový proud a ten další slouží jako záložní. Takže pouštět 3A třemi paralelními kontakty na 1A není pro dlouhodobé řešení vhodné.


Jedna "fšetečná" :
Je popsán v odborné literatuře fatální problém, způsobený nesprávně provedenou elektroinstalací ( napětí do 24V, proud do 3A) na jednotlivých segmentech/běžných kolejištích. Nezajímají mě layouty o několika desítkách metrů nebo kolejiště "ala Království železnic" (nebo jak se to na tom Smíchově jmenuje)....
Sandy
 
Příspěvky: 1514
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod BohousP » úte 02 čer, 2020 4:16 pm

Nevím, jestli je to zrovna o kolejištích, ale problémy způsobené elektrickým proudem jsou dost časté.
3A tekoucí tenkým vodičem, nebo poddimenzovaným kontaktem ho můžou hezky rozehřát. A málokteré kolejiště je z nehořlavých materiálů.
Dáváme těžké tisíce za mašinky a vagonky a pak šetříme stokoruny za pořádnou instalaci jen proto, že máme pár vyřazených kabelů od počítačů.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3040
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod lajblt » úte 02 čer, 2020 5:32 pm

Konektory používám pouze nové a k nim je připájená licna 1 mm2 (ano, i do toho Canonu 9 se tohle dá nastrkat).
Ono to není jen o dostatečně dimenzovaných kabelech a konektorech. Pokud se jako protizkratová ochrana příslušenství volí polymerové pojistky, které při přetížení obvodu proud jen omezí (namísto polovodičových obvodů, které proud VYPNOU), je to opravdu nedostatečné řešení.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod HonzaM » úte 02 čer, 2020 9:45 pm

Nevím co kdo mezi segmenty propojujete, ale já nikde na kolejišti nemám místo kde by tekly proudy řádu několika ampér, možná u větších měřítek to reálné je. Pro hlavní rozvod používám vodiče 1,5 mm2 propojené plochými konektory, konektory Cannon slouží nanejvýš pro detekovaný úsek, v němž se nikdy nepohybuje více lokomotiv, navíc podle pravidel Zababova je každá kolej napájena samostatně, přímo z svorkovnice, kde jsou vodiče připájeny, tedy žádné přechodové odpory zde nejsou, kovové spojky kolejí nejsou považovány za spolehlivé propojení. Výhybky na domácím kolejišti jsou opatřeny přestavníky želva, jejichž proudový odběr je v řádu miliampér. Pouliční osvětlení i osvětlení staveb je řešeno výhradně LEDkami. Úvahy o proudech 3 A jsou na mých kolejištích i modulech zcela mimo realitu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4373
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod MiG » úte 02 čer, 2020 10:16 pm

Já su přesvědčen, že pokud mám například zesilovač DR5033, tak musím veškerou trakční kabeláž dimenzovat na více, než 3A a nad to musím být v každém místě kolejiště být schopen vyvolat zkratový proud položením mince na koleje také větší, než 3A. Leda, že bych znal kouzlo, jakým nastavím vypínací proud menší. Třeba 1A. Pak dimenzuji vedení i zkratovou impedanci (k zajištění dostatečně velkého zkratového proudu) na 1A.
Pokud tyto podmínky nejsou splněny, tak je reálná šance, že sobě nebo někomu jinému "upeču" nějakou lokomotivu, pokud se jí podaří vytvořit zkrat, který nevypne pojistka v zesilovači, i když budu pozorně sledovat jak jede, jen si neuvědomím, že se nezastavila, protože se jí nedostává proudu, ale má proudu více než by si přála.

Uznávám, že 3A vypínacího proudu mohou být modelům menších měřítek nebezpečné i při poměrně rychlém působení nadproudové ochrany (vypnutí).
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod MiG » úte 02 čer, 2020 10:31 pm

lajblt píše:Konektory používám pouze nové a k nim je připájená licna 1 mm2 (ano, i do toho Canonu 9 se tohle dá nastrkat).
Ono to není jen o dostatečně dimenzovaných kabelech a konektorech. Pokud se jako protizkratová ochrana příslušenství volí polymerové pojistky, které při přetížení obvodu proud jen omezí (namísto polovodičových obvodů, které proud VYPNOU), je to opravdu nedostatečné řešení.

Polymerová vratná pojistka není vhodná na "chytání" zkratů.
Například 3A pojistka RLD60V300 vypíná až při 4.5A v časech okolo 15 minut, při 6A v časech okolo 90sec a při 15A ještě stále v časech okolo 10s.
A procpat 15A "vlasovými" vodiči a signálovými konektory zvolenými dle uvážení šetřivých majitelů kolejišť není při obvyklých napájecích napětích 15-20V skoro možné.

Konektory Canon s dimenzováním kontaktů na 2A a kontaktním odporem okolo 30mOhmů za až tak velké zlo nepovažuji, pokud se kontakty trakce řadí paralelně do alespoň dvojice.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod Pavel-HP » stř 03 čer, 2020 4:55 am

Každý svého štěstí strůjcem. 50% příspěvků je o tom, jak si způsobit problémy někdy v budoucnosti. Zakladatel vlákna, se snad vydá tou správnou cestou.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1138
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod Hyundai » stř 03 čer, 2020 7:48 pm

Jsou tu pěkný typy jak to udělat . Určitě na tom nehodlám šetřit. A chci to mit pořádně . Musím se ještě hodně učit. myslel jsem že to bude jednodušší. Hodně o tom číst zkoušet.
Hyundai
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 12 úno, 2019 7:23 pm

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod Sandy » čtv 04 čer, 2020 7:35 am

Hyundai píše:Jsou tu pěkný typy jak to udělat . Určitě na tom nehodlám šetřit. A chci to mit pořádně . Musím se ještě hodně učit. myslel jsem že to bude jednodušší. Hodně o tom číst zkoušet.


Ale ono to jednoduché je. Na začátku musíš dostat na každý segment/modul jeden pár vodičů na trakci ("DCC" - J a K) a případně jeden pár vodičů na napájení příslušenství (nazval bych to "silový rozvod").
Když si vybereš technické řešení, pak už jen záleží na tvé šikovnosti.

V té debatě o vodičích nehledej žádné záludnosti. Z ní vyplývá, že čím silnější vodič, tím je provedení lepší a bezpečnější. Na základním principu se nic nemění.
Sandy
 
Příspěvky: 1514
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod HonzaM » čtv 04 čer, 2020 10:17 am

Podstatné je rozlišit co je potřeba propojit, co který vodič vede. Jestliže třeba z nějakého důvodu bude výhybkový dekoder na jednom segmentu a přestavník MP1 nebo želva na sousedním, stačí klidně jedna žila plochého vodiče pro každou polohu výhybky. Tato situace může nastat jestliže na tom sousedním segmentu bude jen jeden přestavník a asi tam kvůli tomu nebudeme dávat samostatný dekodér s osmi výstupy, na němž zbude osm výstupů nevyužitých. Samozřejmě můžete říci že v tom přestavníku může dojít ke zkratu. Jenže asi nikdo nenosí trvale pláštěnku, protože někdy může pršet. Autem jezdíte, přestože může dojít k havárii, a pancéřovaný vůz si asi nekoupíte. Určitou míru rizika prostě běžně musíme akceptovat. Pokud používáte krátké detekované úseky, do nichž se vejde nanejvýš jedna lokomotiva, není nutné přívod tohoto úseku dimenzovat na proudy v řádu několika ampér (samozřejmě se to týká jen detekované kolejnice), jiné je u hlavního JK pŕívodu do segmentu, na to ale stačí jeden dvoupólový konektor. Záleží i na měřítku, u zahradní železnice budou vlaky potřebovat podstatně větší proudy než u Nka. Budeme-li mít osvětlení domečků s LEDkami, není potřeba počítat s několika ampěry, u žárovkověho osvětlení ale bude proudový nárok větší.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4373
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod MiG » čtv 04 čer, 2020 11:12 am

Ach jo.
Pokud mám vedení dimenzované na 1A, musím ho jistit na 1A, leda, že bych měl v obvodu něco, co mi omezí proud na 1A.
Je ale nebezpečí, že dojde ke škodě na připojených spotřebičích, pokud 1A není jejich proudem pracovním, případně existuje problém při sníženém napájecím napětí z důvodu funkce omezení proudu.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Elektrické propojení mezi moduly/segmenty

Příspěvekod Sandy » čtv 04 čer, 2020 11:24 am

Pánové, nekomplikujte mu to a nezacházejte do podrobností. Kolega má evidentně problémy se základy, tak jako my všichni, když jsme začínali.
Musí se tím postupně prokousat.
Troufám si tvrdit, že toho vím o něco více než on, leccos si dokáži odvodit (neberte mně za slovo kvůli UTP kabelům) a stejně jsem musel dva dekodery na mých segmentech předělávat z jednoho modulu na druhý (kvůli drátování, protože dva kabely se převedou snáze, než osm...).
Sandy
 
Příspěvky: 1514
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník