Funkční dekodér do vagónků

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Za kolik peněz jste ochotni si koupit funkční dekodér pro osvětlení vagónů?

Anketa končí za stř 09 říj, 2013 7:39 pm

Stavebnici (všechny součástky + plošňák) s celkovou cenou do 100,-
8
13%
Hotový dekodér do 100,-
8
13%
Stavebnici s celkovou cenou do 200,-
5
8%
Hotový dekodér do 200,-
23
36%
Stavebnici s celkovou cenou do 300,-
0
Žádná hlasování
Hotový dekodér do 300,-
16
25%
Stavebnici s celkovou cenou do 400,-
1
2%
Hotový dekodér do 400,-
3
5%
 
Celkem hlasů : 64

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod jirkan » sob 19 říj, 2013 12:35 am

Ještě jednou bych se vrátil k tomu adresování. Používám dnes výhradně zvukové dekodéry a nové zvukové projekty už mají tolik funkcí, že je problém, čím např. ovládat nezávislá koncová světla lokomotivy. Není už žádná zvláštnost, že je obsazeno všech 28 funkcí. Takže dalších několik povelů pro funkční dekodér mi připadá trochu mimo. Myslím že to zcela přesně popsal kolega Zatřepálek - prostě si nastavím do každého vozu nebo do skupiny vozů stejnou adresu a nemám problém. Vzhledem k tomu, že jich může být 9999, tak to asi málokdo překročí (jen si vemte tu elektrárnu...). A že nepůjde soupravu rozpojovat mi zas tolik nevadí, protože s osobními vozy se přece jen posunuje o poznání méně. A konec konců to zase nevypadá úplně věrohodně, když se celý vlak rozsvítí najednou?
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Jirka_US » sob 19 říj, 2013 4:36 am

Tohle řešení má jednu chybičku, použítí u ovladačů (např. u některých bezdrátových), které mají jednu unikátní adresu a nelze ji za provozu změnit, bude přeci jen poněkud obtížnější.
V případě, že bude mít každý vůz svou adresu, tak pak začnou docela rychle ubývat volné sloty/adresy v centrále, ne každý má Lenze. Pokud má člověk větší kolejiště (klub), tak se můźe stát, že si moc modelářů nezajezdí. Adres sice může být 9999, ale to neznamená, že je možné použít všechny najednou. Ten limit může být taky jen 10 adres, takže 2 soupravy a končí se…Ale hlavně stále se nevyřešilo jak zapínat a vypínat koncové osvětlení, aby nesvítily koncová světla uprostřed a na lokomotivu.
Takže dalších několik povelů pro funkční dekodér mi připadá trochu mimo

Jsem rád, že nejsem sám kdo to tvrdí. Já jsem poukázal, že už těch „pouze“ 12 tlačítek je dost obsazených a většina dekodérů ani více nemá (kromě zvukových a ty jsou stejně obsazené a ESU) a proto snad bylo vhodné přijít s trochu jiným a elegantním řešením.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod zdeno » sob 19 říj, 2013 11:45 am

asi by to chtelo pouzivat vsech 28 funkci, vetsinou se vyuziva tak 9 a ostatni jsou volne. Teda bez zvuku. A pokud je zvuk, i tak se da neco usetrit, pokud se chce.
To znamena, ze dekodery ve vagonech by mely adresu stejnou jako loko a pouzivaly by funkce nad 8, teda 9 -28. To by melo na par vagonku stacit. ;-)
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3046
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Jirka_US » sob 19 říj, 2013 11:49 am

má to je malý háček, dekodérů které mají funkce F12 a více mnoho není.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod zdeno » sob 19 říj, 2013 2:38 pm

Jirka_US píše:má to je malý háček, dekodérů které mají funkce F12 a více mnoho není.

myslim, ze toto tema bylo o homemade dekoderech od Fuldy a tam je jedno, co tam a jak zabuduje.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3046
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod fulda » sob 19 říj, 2013 4:41 pm

zdeno píše:asi by to chtelo pouzivat vsech 28 funkci, vetsinou se vyuziva tak 9 a ostatni jsou volne. Teda bez zvuku. A pokud je zvuk, i tak se da neco usetrit, pokud se chce.
To znamena, ze dekodery ve vagonech by mely adresu stejnou jako loko a pouzivaly by funkce nad 8, teda 9 -28. To by melo na par vagonku stacit. ;-)

Zdeno, už jsem to psal někde zhruba uprostřed tohoto threadu plného hloupostí: TADY. Ale jak tu pořád někdo opakuje hlouposti a odmítá přijmout jakékoli vysvětlení, tak to zaniklo.
Dekodéry pro svícení ve vagóncích mohou používat jen takové funkce, které se opakují, jinak mají spoustu problémů. Normálně se opakují funkce F0 - F8, některé centrály opakují F0 - F12, ale funkce F13 - F28 se neopakují skoro nikdy (Na Lenzu to sice lze nastavit pro konkrétní lokomotivu, ale je to komplikované). Takže v případě že by vagónek rozsvítil, pak někde drncnul na vyhybce, takže zhasne a už se nedozví, že má svítit, takže bude tma.
Proto se na F13-F28 dávají jen funkce momentálního typu (píšťalka, rozpojovače, ...)
Proto také tento dekodér používá jen F0-F12.

Mimochodem - celkem slušně se dá ušetřit právě na tom, že zvuky které patří do nádraží a né do lokomotivy, tak máš opravdu v nádraží a né v lokomotivě (staniční hlášení a spol)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4934
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod radeksindy » sob 19 říj, 2013 5:12 pm

Normálně se opakují funkce F0 - F8, některé centrály opakují F0 - F12, ale funkce F13 - F28 se neopakují skoro nikdy (Na Lenzu to sice lze nastavit pro konkrétní lokomotivu, ale je to komplikované).

??? Kde je o tom psáno? Většina centrál posílá dokola všechny informace. Pakety mají různou počáteční prioritu, nejvyšší mají pakety s informací o snižování rychlosti, pak další změny rychlosti, poté změny funkcí a nakonec se opakují informace, která se dlouho nevyslala. I když nedojde k žádným změnám v informacím k lokomotivě, tak se musí do kolejí posílat, protože jinak dekodér po čase vypne. Vyšší funkce budou obsluhovány stejně často jako ostatní, kapacita DCC kanálu je cca 120 paketů za sekundu. To je pro běžná domácí kolejiště s pár lokomotivama více než dost, abych obsloužil všechny změny.

F28 se pomalu stává standardem, všechny systému už ho mají. U dekodérů je plně u ESU generace V4.0, Lenz od určité verze také ve všech typech, Uhlenbrock má minimálně jeden funkční, možná i některé lokomotivní dekodéry. U Zimo a dalších zatím musíme počkat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2530
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod fulda » sob 19 říj, 2013 6:36 pm

radeksindy píše:Normálně se opakují funkce F0 - F8, některé centrály opakují F0 - F12, ale funkce F13 - F28 se neopakují skoro nikdy (Na Lenzu to sice lze nastavit pro konkrétní lokomotivu, ale je to komplikované).
??? Kde je o tom psáno?

Popsáno je to v S-9.2.1, na řádce 337, respektive 338 a dál. A pak ještě jednou na 326.
Lenz má pak na XpressNetu od verze 3.6 paket "0xE5 0x2F AH AL RF", kde AH AL je adresa lokomotivy (1-9999) a RF určuje, které funkce se refreshují 0=F0-F4, 1=F0-F8 ... 0x0F = F0-F28. Je to individuální pro každou lokomotivu a nedá se to přečíst. Default je 1=F0-F8. To je takovej paradox, že předchozí verze 3.0 opakovala F0-F12
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4934
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod zdeno » sob 19 říj, 2013 6:57 pm

Sindy ma pravdu,
treba moje centrala opakuje funkce F9-F28 podle vytizeni sbernice, pokud stiha, tak posila, pokud nestiha, tak omezi F9-28. Vysila se jen aktivni stav, pokud je funkce v "0", tak se neopakuje.
Vetsinou je zatizeni kratkodobe a musim napisat, ze vetsinou nejvic zatezuji sbernici stare Fredy, ktere maji potenciometr a pri pomalem otaceni generuji neustale zmenu rychlosti, ktera ma nasledne vysokou prioritu. Pokud se sejde vic takovych "lenivcu", tak je to dost mizerne. Pokud se mi toto stane, tak centrala jede linearne a bere aktivni sloty podle fyzickeho poradi a kasle na priority a funkce F9-28. Kdyz krize skonci, tak prejde na posilani podle priorit. Prioritu mi urcuje stav refresh, kdy hodnota vyssi nez 80 znamena castejsi vysilani a hodnoty pod 40 se vysilaji jen kazdou vterinu.
---
Jinak vagonove dekodery by mely mit EEPROM, kde se stav zapisuje a pri preruseni napajeni by to nemel byt problem obnovit.
Potom by se to nemuselo opakovat, protoze by se aplikovala jen zmena. Pokud bych delal vagonove dekodery, asi bych to bez EEPROM nedelal, protoze to neni logicke.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3046
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod BohousP » sob 19 říj, 2013 7:10 pm

zdeno píše:Jinak vagonove dekodery by mely mit EEPROM, kde se stav zapisuje a pri preruseni napajeni by to nemel byt problem obnovit.
Potom by se to nemuselo opakovat, protoze by se aplikovala jen zmena. Pokud bych delal vagonove dekodery, asi bych to bez EEPROM nedelal, protoze to neni logicke.

Pokud to bude dekodér se zálohováním super-kapacitorem (právě ten vyvinul Fulda), nepotřebuješ EEPROM nebo flash, protože při krátkodobém výpadku (cca do 10s) to pokryje ...
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2937
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Jirka_US » ned 20 říj, 2013 4:01 am

to Zdeno:
To znamena, ze dekodery ve vagonech by mely adresu stejnou jako loko a pouzivaly by funkce nad 8, teda 9 -28. To by melo na par vagonku stacit.

Hlavní problém pokud jsem na stejné adrese (loko i vozy) je, že tu soupravu (loko od vozů) nemám jak "rozpojit" bez použití programovací koleje. A ruční manipulace asi není zrovna modelový přístup... pokud tam tedy není zámek dekodérů, už jsem to tady psal.

Na tady se rozebírá RP pro tlačítka F13-F28 a nějak se přehlíźí, že např. tento funkční dekodér neplní RP 9.2.1 dle NMRA:
http://usuaris.tinet.cat/fmco/dccfunc_en.html
Ohledně F13-F28 si stačí vyzkoušet zvukový dekodér od MRC a člověk zjistí, že popis „radeksindy“ bude pravděpodobně blíže skutečnosti....

Nicméně jsem zde viewtopic.php?f=6&t=7722&start=45 prezentoval homemade konstrukci funkčního dekodéru, která odpovídá RP 9.2.1 a díky svým funkcím usnadňuje modelový provoz s osvětlením. Tento dekodér má zámek dekoderu (CV15,CV16), změnu adresy pomocí POM, CV19,CV21,CV,22 pro jízdu v soupravě, F0 aź F28 a slušnou přepěťovou ochranu. Bohužel někteří odmítají přijmout, že je to možné i zrealizovat a jednoduše si to i vyzkoušet.
Pokud se spokojím jen s obyčejným osvětlením typu svítí-nesvíti pak celkem logicky si asi člověk koupí obyčejný profi funkční dekodér s jedním výstupem za ca. 300Kč.

BohousP píše:
Pokud to bude dekodér se zálohováním super-kapacitorem (právě ten vyvinul Fulda), nepotřebuješ EEPROM nebo flash, protože při krátkodobém výpadku (cca do 10s) to pokryje ...

Pokud tam ty funkce nejsou naprogramovány, tak to bohužel na 100% źádný kondenzátor nezachrání....
Naposledy upravil Jirka_US dne ned 20 říj, 2013 2:37 pm, celkově upraveno 1
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod zdeno » ned 20 říj, 2013 9:35 am

Jirka_US píše:Hlavní problém pokud jsem na stejné adrese (loko i vozy) je, že tu soupravu (loko od vozů) nemám jak "rozpojit" bez použití programovací koleje. A ruční manipulace asi není zrovna modelový přístup... pokud tam tedy není zámek dekodérů, už jsem to tady psal.

mas tu logickou chybu, pokud vagony oddelis od loko, tak ti nastane straslivy bordel v adresach. Teda pokud nebudou vagonove dekodery adresovo svazane s lokomotivou, tak je to o nicem.
Teda pokud chces mit vagony nezavisle na adrese loko, tak jak to budes resit ?? To budes mit seznam a pokazde budes patrat, jakou adresu a funkci ma urcity vagon ??
---
Podle mne je idealni mit soupravu a loko natrvalo spojene adresou a pokud potrebujes vagony objet loko, tak jen prepnes prvni a posledni vagon podle osvetleni.
---
Jinak se mi libi ovladani svetel pomoci magnetu, kdy se prepina asi 6 moznosti pomoci externiho magnetu a Hallove sondy ve vagonu. I to je jedno z reseni, ktere se mi libi.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3046
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod radeksindy » ned 20 říj, 2013 10:25 am

Fulda:
Už mi to vypadlo díky za odkaz. Ale tady to bude zřejmě závislé na výrobci. Testoval jsem před pár měsící "homemadde dekodéry", které nemají ani ukládání stavu do paměti ani kondík a fungovaly u kamaráda na DCS100 (Digitrax) dobře. Nakonec došlo k vybavení LokPilot Fx 4.0 a jedním 73900 od Uhlenbrocku, ale to je vedlejší. Digitrax žádné nastavení kolem posílání funkcí F13 až F28 nemá. Kde se dá prosím stáhnout V3.6 Xpresnetu?
radeksindy
 
Příspěvky: 2530
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Petr Zatrepalek » ned 20 říj, 2013 10:32 am

A co se na loko vybodnout - každý vlak bude mít "svůj" řídící vůz v podobě služebáku! Takže pokud máš možnost si adresu přidělit i jmenovitě (a to třeba roco centrála/mmaus nebo i jiný umí), tak stačí jen nalistovat třeba adresu "Daak124" a pokud těch vagonů nemáš milion tak si tohle pamatovat musíš - pak už by záleželo jen na tom, zda chceš mít ucelené soupravy osobáků nebo s nima šíbovat... Pro to šíbování se mi jako logičtější jeví spojení pomocí vodivých spřáhel a vagony krom těch "řídících" mít bez dekodérů - odpovídalo by to si myslím i více reálu. Druhá věc je ale asi proudová zátěž dekodéru toho "řídícího" vagonu při spojení s dalšíma cca 6-10ti osvětlenýma ypsilonama...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod fulda » ned 20 říj, 2013 11:24 am

radeksindy píše:Fulda:
Už mi to vypadlo díky za odkaz. Ale tady to bude zřejmě závislé na výrobci. Testoval jsem před pár měsící "homemadde dekodéry", které nemají ani ukládání stavu do paměti ani kondík a fungovaly u kamaráda na DCS100 (Digitrax) dobře. Nakonec došlo k vybavení LokPilot Fx 4.0 a jedním 73900 od Uhlenbrocku, ale to je vedlejší. Digitrax žádné nastavení kolem posílání funkcí F13 až F28 nemá. Kde se dá prosím stáhnout V3.6 Xpresnetu?


To je právě ten problém - záleží na výrobci a u některých výrobců záleží na aktuální konfiguraci, takže pokud nechci bejt z těch kdo namísto korektní informace odpovídají jen "s naší centrálou to funguje bez problému, musíte upgradovat", tak se do F13-F28 v taženém vagónu prostě nepouštím.
Popis XpressNet 3.6 asi existuje jenom v němčině: TADY.

Petr Zatrepalek píše:A co se na loko vybodnout - každý vlak bude mít "svůj" řídící vůz v podobě služebáku! Takže pokud máš možnost si adresu přidělit i jmenovitě (a to třeba roco centrála/mmaus nebo i jiný umí), tak stačí jen nalistovat třeba adresu "Daak124" a pokud těch vagonů nemáš milion tak si tohle pamatovat musíš - pak už by záleželo jen na tom, zda chceš mít ucelené soupravy osobáků nebo s nima šíbovat... Pro to šíbování se mi jako logičtější jeví spojení pomocí vodivých spřáhel a vagony krom těch "řídících" mít bez dekodérů - odpovídalo by to si myslím i více reálu. Druhá věc je ale asi proudová zátěž dekodéru toho "řídícího" vagonu při spojení s dalšíma cca 6-10ti osvětlenýma ypsilonama...

Na tuhle možnost už několikrát upozorňoval Pavel - je to tak blíže realitě, kdy vagóny rozsvěcí průvodčí, nebo vlaková četa ve stanici. Nicméně na roztahování z jednoho vagónku potřebuješ vodivá spřáhla a je problém s efekty typu startování zářivek, nebo porouchaná zářivka.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4934
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků