DCC-napětí

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC-napětí

Příspěvekod spajgla » stř 17 srp, 2011 11:48 am

Zabudol som napísať , že mám mierku H0 mám 2 lokomotívy jednu od Roco brejlovec Čsd 62924 a Piko Taurus OBB 57410 .
spajgla
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 16 srp, 2011 11:34 am

Re: DCC-napětí

Příspěvekod Martin HO » stř 17 srp, 2011 11:50 am

S dekodéry nebo bez ?
Martin HO
 

Re: DCC-napětí

Příspěvekod miroslav lengyel » stř 17 srp, 2011 12:18 pm

spajgla píše:Som začiatočník , a keď som tomu dobre rozumel , tak keď chcem mať DCC musí ísť do koľajníc striedavý prúd a lokomotívy musia byť na jednosmerný a dekodér prerába AC na DC ?


Já nevím jak to ještě lépe napsat než jsem to napsal.Zjednodušeně řečeno je to tak jak píšeš,ale nemůžeš do kolejí pustit jen tak nějaký střídavý proud.Potřebuješ k tomu trafo,centrálu a zesilovač,například toto: http://inzerce.modelbazar.cz/inzerat/381990
potom samozřejmě lokomotivu s dekodérem.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC-napětí

Příspěvekod spajgla » stř 17 srp, 2011 2:04 pm

Ďakujem veľmi pekne :-)
spajgla
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 16 srp, 2011 11:34 am

Re: DCC-napětí

Příspěvekod harmi » stř 17 srp, 2011 4:03 pm

Uplne kazda lokomotiva ma v sebe motorcek, ktory potrebuje na pohyb jednosmerne (DC) napajanie. Aby bolo mozne rychlost lokomotivy ovladat, je treba menit velkost tohoto napatia. V starych analogovych systemoch sa to robilo zmenou napatia v kolajniciach, ale potom vsetky lokomotivy na tej istej kolajnici idu rovnako - bud idu vsetky rychlo alebo vsetky pomaly alebo uplne stoja. Digitalny system (DCC) je o tom, ze v kolajniciach je specialny striedavy signal, ktory ma v sebe zakodovane nejake informacie. Zdaleka to nie je obycajny striedavy. Lokomotiva na DCC ma v sebe dekoder, ktory tieto informacie vie citat. Tieto informacie obsahuju vzdy identifikaciu (adresu) danej lokomotivy, cim sa docieli to, ze na jednej kolaji je viacero lokomotiv, ale jednej mozeme poslat prikaz na pomaly pohyb vpred, druhej rychlo dozadu, tretej aby sa rozsvietila a podobne. Dekoder v lokomotive je maly pocitac, ktory tieto informacie vie citat a podla toho ovladat motor, svetla, zvuk atd. Na to, aby si do kolajnic dostal DCC (specialny striedavy signal), musis mat centralu, co je zariadenie, ktore je riadiacim mozgom kolajiska, lebo prijima povely od obsluhy a na zaklade toho vyraba specialny striedavy signal, ktory pusta do kolanic a cez kolieska do lokomotivy. Na trhu su lokomotivy digitalizovane (maju uz v sebe dekoder) alebo pripravene na digitalizaciu (maju v sebe konektor na konkretny typ dekodera) alebo su len analogove (mozno sa digitalizovat daju, ale mozno len komplikovane alebo vobec). Niektore centraly su dimenzovane len na prevadzku 1-2 lokomotiv sucasne, a ak treba prevadzkovat lokomotiv viac, potrebujes k tomu zosilnovac. Centraly maju este aj zvycajne osobitny napajac, teda trafo. Analog a DCC systemy nie su navzajom kompatibilne, ale je pravda, ze digitalizovana lokomotiva dokaze s istymi obmedzeniami fungovat na analogovom jednosmernom kolajisku. Klasicke striedave napajanie a/alebo s troma vodicmi a podobne je prilis specialna vec a pouziva to minimum ludi. AC/DC su skratky od alternating current/direct current a znamenaju striedavy/jednosmerny prud. Ale bezne sa pouzivaju aj na oznacenie napatia, napajanie zariadenia mame 230V/AC, lebo je to 230V striedavych a az ked tam pichneme spotrebic, tak az potom tam potecie vobec nejaky prud (AC). Adapter do steny je oznaceny 230AC/24DC a znamena to, ze dava 24V striedavych. (Ci je to maximalna alebo stredna alebo efektivna alebo len ziadana hodnota, je teraz uplne jedno.) Ale toto cele je naozaj len na tusenie suvislosti, lebo takmer kazda druha moja veta je zjednodusena alebo vyzaduje este dalsie doplnenia, takze studovat treba.
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK

Re: DCC-napětí

Příspěvekod mpinta » stř 17 srp, 2011 5:05 pm

Harmi, chtěl si určitě pomoct, ale takto to jít nemůže. V tvém příspěvku je několik ZCELA chybných údajů. Tazatel si prostě MUSÍ něco nastudovat, a pak se ptát na detaily. Diskuze není seminář a na globální přednášku, počínaje elektrotechnikou a konče ovládáním DCC, tu prostě místo není. Nechci se nikoho dotknout, píšu vše jen proto, abych zamezil šíření nepravdivých nebo nepřesných informací, které pak v soukromé komunikaci jen těžko napravuju.

harmi píše:Uplne kazda lokomotiva ma v sebe motorcek, ktory potrebuje na pohyb jednosmerne (DC) napajanie.
Loko na střídavý proud se sice používají málo, ale není to nic neobvyklého.

harmi píše:Aby bolo mozne rychlost lokomotivy ovladat, je treba menit velkost tohoto napatia.
Pulzní regulace přece není změna velikosti napětí.

harmi píše:(mozno sa digitalizovat daju, ale mozno len komplikovane alebo vobec).
Na digitalizaci (třeba starších) loko, bez rozhraní (konektoru) pro digi, není nic komplikovaného.

harmi píše:Niektore centraly su dimenzovane len na prevadzku 1-2 lokomotiv sucasne, a ak treba prevadzkovat lokomotiv viac, potrebujes k tomu zosilnovac.
Zesilovač (booster) se používá až při mnohem větší zátěži, než jsou dvě loko. Neznám centrálu, která by byla schopna provozovat najednou jen dvě mašiny.

harmi píše:Analog a DCC systemy nie su navzajom kompatibilne, ale je pravda, ze digitalizovana lokomotiva dokaze s istymi obmedzeniami fungovat na analogovom jednosmernom kolajisku.
Nevím, jaká omezení...ale používat na analogovém kolejišti mašinu s digi dekodérem, je ovšem nesmysl. Ale jezdit bude.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: DCC-napětí

Příspěvekod miroslav lengyel » stř 17 srp, 2011 6:05 pm

Zesilovač (booster) se používá až při mnohem větší zátěži, než jsou dvě loko. Neznám centrálu, která by byla schopna provozovat najednou jen dvě mašiny.

Tak ono záleží asi také na tom,co všechno je k té centrále připojeno :D a navíc by také mělo zaznít,že jeden zesilovač je již v centrále integrovaný(Lenz)nebo je oddělený od centrály(Roco) například.Jinak stále beze zbytku platí že je třeba STUDOVAT nebo jak říkal soudruh Lenin :lol: učit se,učit se,učit se ....... :mrgreen:

Co se týče digi mašiny s dekodérem,tak co jsem zaregistroval,tak jsou prostě lidičky,kteří si koupí zvukovku a provozují ji na analogu se zvukem nebo si koupí mašinu z dekodérem za super cenu,což dnes není až takový problém. :lol:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC-napětí

Příspěvekod Jojo » stř 17 srp, 2011 6:42 pm

Dotyčný pán určite potrebuje hodne študovat. Tiež si myslím ,že tu zaznelo hodne nepresných info,ale to pánovi asi nepomôže.
Treba sa snažit o jednoduhé vysvetlenie a ak to nepomôže tak to asi chce len čas.
Prevádzkovat digi loko so zvukom na analogu mi tiež príde dost mimo. :o a týmto všetkým len začiatočníka domotáte. :!: :!: :!:
Určite by som radšej odporučil začiatočníkovy ked digi tak digi a nie hybrid, aj ked to ide. Potom má v tom ozaj guláš. :D :D
H0 ,bez epochy,Traincontroler 7 Silver originál,len digitál.
Uživatelský avatar
Jojo
 
Příspěvky: 408
Registrován: úte 03 čer, 2008 7:58 am
Bydliště: Trenčín,Slovensko

Re: DCC-napětí

Příspěvekod harmi » stř 17 srp, 2011 9:52 pm

mpinta píše:Harmi, chtěl si určitě pomoct, ale takto to jít nemůže. V tvém příspěvku je několik ZCELA chybných údajů. Tazatel si prostě MUSÍ něco nastudovat, a pak se ptát na detaily. Diskuze není seminář a na globální přednášku, počínaje elektrotechnikou a konče ovládáním DCC, tu prostě místo není. Nechci se nikoho dotknout, píšu vše jen proto, abych zamezil šíření nepravdivých nebo nepřesných informací, které pak v soukromé komunikaci jen těžko napravuju.

NA ZAVER SOM JASNE NAPISAL, ZE KAZDA DRUHA VETA JE ZJEDNODUSENA ALEBO SI VYZADUJE DOVYSVETLENIE, TAKTIEZ SOM NAPISAL TAZATELOVI, ZE MUSI STUDOVAT. NAPISAL SOM MINIMALISTICKU VERZIU, NECH ASPON TUSI ZAKLADNE ZJEDNODUSENE SUVISLOSTI. ASI KED NETUSI ROZDIEL MEDZI ANALOGOM A DIGITALOM, NEBUDEM MU VYSVETLOVAT PWM ALEBO NACO MU JE BOOSTER. PODOBNE AKO KED NIEKOMU IDEM VYKLADAT ELEKTRIKU OD NULY, TAK NEZACNEM ASI MAXWELLOVYMI ROVNICAMI. NEMAM POCIT, ZE SOM UVIEDOL JEDINY "ZCELA" CHYBNY UDAJ, LEBO:

harmi píše:Uplne kazda lokomotiva ma v sebe motorcek, ktory potrebuje na pohyb jednosmerne (DC) napajanie.
mpinta píše:Loko na střídavý proud se sice používají málo, ale není to nic neobvyklého.

VSAK DALEJ V TEXTE PISEM, ZE STRIEDAVE/3VODICOVE POUZIVA MINUMUM LUDI. TY PRIZNAVAS, ZE SA TO POUZIVA MALO, ALE ZAROVEN TO NIE JE NIC NEOBVYKLE? ASI POTOM MAME NEJASNOSTI V TOM, CO ZNAMENAJU JEDNOTLIVE SLOVA. SLOVO NEOBVYKLY ASPON V SLOVENCINE TOTIZ ZNAMENA mimoriadny, nečakaný, neobyčajný, nevídaný, nevšedný, nezvyčajný, nezvyklý, výnimočný, zriedkavý, zvláštny A NEVERIM, ZE V CESTINE JE TO RADOVO INAK. VIEM, ZE STATISTIKU NA TOTO ASI NEMAME, ALE POUZIVA TO VOBEC 10% VLACIKAROV?

harmi píše:Aby bolo mozne rychlost lokomotivy ovladat, je treba menit velkost tohoto napatia.
mpinta píše:Pulzní regulace přece není změna velikosti napětí.

NUZ ANO AJ NIE, AK SA CHCEME HRAT NA SLOVICKA, TAKZE SA BAVME KONKRETNE, CI HOVORIME O NAPATI MAXIMALNOM, TEDA AMPLITUDE ALEBO O STREDNEJ ALEBO O EFEKTIVNEJ HODNOTE NAPATIA. PRI PWM JE KONSTANTNA LEN HODNOTA MAXIMALNEHO NAPATIA, ALE STREDNE A EFEKTIVNE KOLISU PODLA STRIEDY PWM A TO JE JEHO PRINCIP.

harmi píše:(mozno sa digitalizovat daju, ale mozno len komplikovane alebo vobec).
mpinta píše:Na digitalizaci (třeba starších) loko, bez rozhraní (konektoru) pro digi, není nic komplikovaného.

NO TAK NAPRIKLAD PRE NIEKOHO MOZE BYT KOMPLIKOVANE ALEBO DOKONCA NEMOZNE LETOVAT TENUCKE KABLIKY Z JEDNEHO KONCA MODELU MA DRUHY, DORABAT LEPSIE ZBERACE PRUDU ALEBO ODBRUSOVAT CASTI POVODNEJ MASINY, ABY SA TAM DEKODER VOBEC NAPCHAL.

harmi píše:Niektore centraly su dimenzovane len na prevadzku 1-2 lokomotiv sucasne, a ak treba prevadzkovat lokomotiv viac, potrebujes k tomu zosilnovac.
mpinta píše:Zesilovač (booster) se používá až při mnohem větší zátěži, než jsou dvě loko. Neznám centrálu, která by byla schopna provozovat najednou jen dvě mašiny.

LOCONETOVY MINIBOX MA KONCAK DO 1AMPERA A SU TAM ESTE POLYSWITCHE NA OBMEDZENIE PRUDU NA NIZSIU HODNOTU. UTIAHNE TO VYRAZNE VIAC MASIN AKO DVE? CI MINIBOX NIE JE CENTRALA?

harmi píše:Analog a DCC systemy nie su navzajom kompatibilne, ale je pravda, ze digitalizovana lokomotiva dokaze s istymi obmedzeniami fungovat na analogovom jednosmernom kolajisku.
mpinta píše:Nevím, jaká omezení...ale používat na analogovém kolejišti mašinu s digi dekodérem, je ovšem nesmysl. Ale jezdit bude.

JE MOZNE DIGITALIZOVANU LOKOMOTIVU NA ANALOGOVOM KOLAJISKU ROZSVECOVAT ALEBO POUZIVAT ZVUK AKO PRI DIGITALE? AKO JE MOZNE MAT NA ANALOGOVOM KOLAJISKU TAKYCH MASIN VIAC? TO TOTIZ ZA OBMEDZENIA OPROTI NORMALNEMU DIGITALU JA POVAZUJEM. NEMAM POCIT, ZE HO NA TO NAHOVARAM, LEN UVADZAM, ZE TO IDE. ANO, JE TO NEZMYSEL AJ Z MOJHO POHLADU, ALE VYROBCOVIA TO UMOZNUJU A LUDIA TO KUPUJU A DOKONCA AJ POUZIVAJU.


VZDY SA TU NOVI LUDIA BUDU PYTAT VECI, NA KTORE NAS PONIEKTORYCH OBTAZUJE ODPOVEDAT, LEBO SA TO DA NIEKDE INDE NAJST. KED ZACINA UPLNE OD NULY, ANI DOBRE NEVIE, CO MA HLADAT, TAKZE MU PRIDE VHOD BUD ASPON ZJEDNODUSENIE ALEBO UZITOCNE LINKY MU POMOZU. ALE DODRBAVANIE HO AKURAT DEMOTIVUJE.
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK

Re: DCC-napětí

Příspěvekod mpinta » čtv 18 srp, 2011 6:31 am

Harmi, to je PŘESNĚ ukázka toho, jak by diskuze vypadat NEMĚLA. Aby se jiní účastníci dohadovali o specifikách, které tazatele jen zmatou. Pokud si myslíš, že tvůj příspěvek spajglovi pomohl, tvoje věc. Já si to nemyslím. Dal jsem mu dva linky na články, které vysvětlují většinu toho, na co se ptal a nabídl jsem možnost další komunikace k dovysvětlení detailů a nepochopených věcí. Jestli si dva zmíněné články přečetl, netuším (podle jeho otázek sotva) a se mnou se mimo také nespojil. Dále nemám, co dodat. Mějte se oba fajn.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: DCC-napětí

Příspěvekod harmi » čtv 18 srp, 2011 6:50 am

ok, dik, podobne. ph
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK

Re: DCC-napětí

Příspěvekod spajgla » sob 20 srp, 2011 11:30 am

Tak , keď chcem mať DCC musí ísť do koľajníc striedavý prúd a lokomotívy musia byť na jednosmerný a dekodér prerába AC na DC ? A môže byť DCC aj ked sú lokomotívy na striedavý prúd ?
spajgla
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 16 srp, 2011 11:34 am

Re: DCC-napětí

Příspěvekod Martin HO » sob 20 srp, 2011 12:16 pm

Promiň, ale přečti si prosím pozorně co napsal Míra Lengyel o stránku výš : http://www.zababov.cz/wiki/index.php/DC ... git%C3%A1l . A jestli ani tomu neporozumíš, pak nemá cenu se dál naprosto obecně a z cesty ptát.
Martin HO
 

Re: DCC-napětí

Příspěvekod mpinta » sob 20 srp, 2011 12:44 pm

Tomu 14letý kluk porozumí těžko. Už ho mám na Skypu. Co dostanu, když ho to naučím a vše (nebo raději trochu slevím...aspoň něco) mu vysvětlím? Záleží jen na tom, zda bude chtít.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: DCC-napětí

Příspěvekod loscarlos » pát 26 srp, 2011 8:30 pm

Ahoj,
dnes jsem na ulozto nasel toto:
http://www.ulozto.cz/10034318/modelova- ... je-dcc-pdf
Doporučuji pročíst všem zájemcům o DCC.
HO, už nemodelařím, jen si hraju ....
Uživatelský avatar
loscarlos
 
Příspěvky: 424
Registrován: úte 23 úno, 2010 8:50 am
Bydliště: okr. Benešov

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků