DCC-napětí

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » čtv 10 led, 2013 4:05 pm

fulda píše:Ahoj,

začni tím, že mi naznačíš proč jsise rozhodl použít jiné trafo? Nějak se nemohu dohledat odpovědi.
Používání 18V/AC spolu s roco je záležitost, ke které se musí přistupovat opatrně.


Použil jsem jiné trafo, protože to trafo 18V 36VA je málo výkoné. A rozdělovat kolejiště na 2 okruhy se mi opravdu nechce... Zajímavé je, že dříve se používali pro Roco systém pouze AC trafa (viz. Roco 10725).
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

Re: DCC-napětí

Příspěvekod fulda » čtv 10 led, 2013 4:12 pm

ovlaky píše:
fulda píše:začni tím, že mi naznačíš proč jsise rozhodl použít jiné trafo? Nějak se nemohu dohledat odpovědi.
Používání 18V/AC spolu s roco je záležitost, ke které se musí přistupovat opatrně.


Použil jsem jiné trafo, protože to trafo 18V 36VA je málo výkoné. A rozdělovat kolejiště na 2 okruhy se mi opravdu nechce... Zajímavé je, že dříve se používali pro Roco systém pouze AC trafa (viz. Roco 10725).


Ale tím si nepomůžeš. Pojistka je elektronická a tím že je trafo "schopnější", tím si nepomůžeš, kostka 10764 je vyrobená tak, že vypíná při 2,5A (nevím přesně) a je jí jedno, jakej je zůstatek na trafu.

Jaké používáš měřítko?
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » čtv 10 led, 2013 4:25 pm

Mám měřítko H0. Roco má svou nejvyšší zátěž 3,2A. Pokud to trafo nebude nadále fungovat s Roco systémen, usměrním ho. Stejně mi nic ani nezbývá. Další už se mi nechce kupovat. Po čase bych si postavil svoje.
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

Re: DCC-napětí

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 10 led, 2013 5:29 pm

Tak kde je problém?Já mám zesilovač(kostku)10764napájenou trafem od Roca=16V AC 50VA.Pokud to dnes napájí trafem 18V DC 36VA,není ten zesilovač uvnitř nějak uzpůsoben?Koukal jsem teď na stránky Roca a mají tam uvedeno toto:
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersi ... ker-1.html
takže proč to nefunguje?Naopak u toho malého trafa na holicí strojky :D je uvedeno,že je určeno pro MultizentralePro
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersi ... eil-2.html
Pak zbývá jediné,že do start setu dávají nějak upravený zesilovač,aby k němu mohli dát to malé trafo,ale nemaká to s tím velkým. :twisted: Pokud tomu tak je,tak by na to měli ovšem zákazníka upozornit :roll: :roll:

Edit: V návodu je uvedeno toto:
KOMPATIBILITA multiMAUS
1. Dosavadní lokmaus systémy
Všechny ROCO digitální zařízení, které se zakládají na X-Bus, mohou být bez problému kombinovány
s multiMAUS. K ním patří:
– Lokmaus 2/ Powermouse / Lokmaus 10760/10790/10860/10792
– zesilovač 10761 a 10764
– booster 10762 a 10765
– rozhraní 10785
– trafo 10718 a 10725

A ještě závěrem,s tím jedním trafem napájím celé kolejiště,jedu klidně se 4 mašinami najednou a to jsou to zvukové verze,svítí a k tomu ještě můžeme přičíst 19 trvale osvětlených vagónů,protože ještě nejsou osazeny funkčními dekodéry.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC-napětí

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 10 led, 2013 5:56 pm

fulda píše:
ovlaky píše:
fulda píše:začni tím, že mi naznačíš proč jsise rozhodl použít jiné trafo? Nějak se nemohu dohledat odpovědi.
Používání 18V/AC spolu s roco je záležitost, ke které se musí přistupovat opatrně.


Použil jsem jiné trafo, protože to trafo 18V 36VA je málo výkoné. A rozdělovat kolejiště na 2 okruhy se mi opravdu nechce... Zajímavé je, že dříve se používali pro Roco systém pouze AC trafa (viz. Roco 10725).


Ale tím si nepomůžeš. Pojistka je elektronická a tím že je trafo "schopnější", tím si nepomůžeš, kostka 10764 je vyrobená tak, že vypíná při 2,5A (nevím přesně) a je jí jedno, jakej je zůstatek na trafu.

Jaké používáš měřítko?


No Jindro,vzhledem k tomu,že kolega píše začátečník v H0,tak N-ko to asi nebude :D
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » čtv 10 led, 2013 6:40 pm

Koukal jsem na ten odkaz Roco zesilovače, a je tam obrázek = tzn. že vstupní proud musí být stejnosměrný. Tak co mám v této situaci dělat? Mám to trafo usměrnit pomocí diod. můstku + tlumivka? Asi to bude opravdu přizpůsobené pro vstup s proudem DC. :?
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

Re: DCC-napětí

Příspěvekod fulda » čtv 10 led, 2013 6:59 pm

miroslav lengyel píše:No Jindro,vzhledem k tomu,že kolega píše začátečník v H0,tak N-ko to asi nebude :D
Mno jo, ale zase sepodepisuje ovlaky - to evokovalo měřítko 0.

Spíš jde o to, že některé dekodéry jsou vyráběné jako eNkové a jsou osazené i ve větších lokomotivách.

ovlaky píše:Mám měřítko H0. Roco má svou nejvyšší zátěž 3,2A. Pokud to trafo nebude nadále fungovat s Roco systémen, usměrním ho. Stejně mi nic ani nezbývá. Další už se mi nechce kupovat. Po čase bych si postavil svoje.


Tady pozor na několik věcí:
  • Existovala verze nastavená na zatížení kolem 3A, ale už dlouho se nevyrábí
  • V těch dokumentech píšou "špička 3,2A", ale dlouhodobá zátěž je menší (dlouhodobá se myslí ta skoro jedna vteřina mezi zkratem a odpojením
  • To o čem mluvím je jednoduchá matematika: Pokud máme trafo 18V~, tak po usměrnění dostaneme 25,2V :!: a maximum pro měřítka nad TT je 27V :!: a to ve špičkách vytvořených indukční zátěží

Takže - pokud s tím chceš něco dělat, tak se zabejvej nějakou stabilizací a snížením napětí.

Jak píše Míra - kolik ti tam toho jezdí? Málokterej začátečník vyběhne z možností 10764.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » čtv 10 led, 2013 7:22 pm

Dekodéry používám Lenz Standart+, a ty jsou pro H0 i TT. To trafo Fleischmann už je nějak stabilizované... Je strašně rozměrné a těžké, takže samotný transformátor tam nebude. Zkoušel jsem měřit výstup multimetrem, a napětí se pohybuje kolem 17,8V, takže po usměrnění bych měl získat něco kolem 17V. Stabilizovaní by bylo fajn, ale žádný stabilizátor na 3-4A neznám. Maximálně, kdybych v zapojení stab. napětí použil nějaký tranzistor. Ještě budu pátrat, v čem by mohl být problém. Jinak provozuji 6 lokomotiv a 5 osvícených vagónů bez dekodéru.
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

Re: DCC-napětí

Příspěvekod atiTT » čtv 10 led, 2013 7:29 pm

Nedával si pozor!
Toto písal Fulda a je to pravda
•To o čem mluvím je jednoduchá matematika: Pokud máme trafo 18V~, tak po usměrnění dostaneme 25,2V a maximum pro měřítka nad TT je 27V a to ve špičkách vytvořených indukční zátěží

Stabilizátor je LM350
atiTT
 
Příspěvky: 41
Registrován: čtv 10 lis, 2011 12:04 pm

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » čtv 10 led, 2013 7:46 pm

Tak není nad vlastní zkušenost. Vzal jsem diod. můstek a za ním jsem pomocí multimetru naměřil necelých 16V. Toto trafo je opravdu nějak zabezbečené, aby napětí nekolísalo... Fulda asi mluví o obyč. AC trafu, že? Možná, že jsme se nepohodli. Já mluvím totiž o trafu Fleischmann 18V AC 72VA. S obyč. AC trafem mu tu matematiku nevyvracím!
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

Re: DCC-napětí

Příspěvekod TTJozsi » čtv 10 led, 2013 8:29 pm

Ved aj toto je obycajne trafo ved pise ze vystup 18V AC.
Ale v roco zosiku je aj kondenzator 2200uF. A to ti to potom vyhladi a na vytupe bude cca 25v
TT,DCC vlastná výroba,Zimo MX63,64,640,NOHAB
TTJozsi
 
Příspěvky: 70
Registrován: pát 12 zář, 2008 4:57 pm
Bydliště: SK Vydrany

Re: DCC-napětí

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 10 led, 2013 8:53 pm

ovlaky píše:Koukal jsem na ten odkaz Roco zesilovače, a je tam obrázek = tzn. že vstupní proud musí být stejnosměrný. Tak co mám v této situaci dělat? Mám to trafo usměrnit pomocí diod. můstku + tlumivka? Asi to bude opravdu přizpůsobené pro vstup s proudem DC. :?


To je ale divný,tady nic takového není http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Galeri ... g00003.htm
Jinak jsme se zeťákem svého času měřili napětí v kolejích a naměřili cca 12 V.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC-napětí

Příspěvekod fulda » čtv 10 led, 2013 9:06 pm

Míro, nezačínej. Už několikrát jsem v tomto vlákně vysvětloval jak je to s napětím v kolejích při DCC.
To samé měření napětí AC a myslet si, že DC je stejné. A už vůbec věřit na kouzelného skřítka, kterej ohlídá aby trafo po usměrnění dávalo méně než před usměrněním.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC-napětí

Příspěvekod fulda » čtv 10 led, 2013 9:08 pm

Nicméně mám jeden dotaz, kterej se seriózně týká DCC napětí, nicméně mám pocit, že jsem asi první na světě, kdo si ho položil:

řeším takovej problém, kterej asi existuje pouze pro Z. Pokud se nepletu, tak pro Z se jezdí na menším napětí (8 volt) (viz NEM 630)

Na to DCC není úplně připraveno, ale nevylučuje to.

Mám tedy otázku - je tu nějakej DCC Zetkař, kterej to řeší?
Já mám momentálně připravený zesilovač, který bude mojí Zetkovou část napájet DCC modulovaným na 9V, ale přece nejsem první kdo to řeší.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » čtv 10 led, 2013 9:29 pm

miroslav lengyel píše:
ovlaky píše:Koukal jsem na ten odkaz Roco zesilovače, a je tam obrázek = tzn. že vstupní proud musí být stejnosměrný. Tak co mám v této situaci dělat? Mám to trafo usměrnit pomocí diod. můstku + tlumivka? Asi to bude opravdu přizpůsobené pro vstup s proudem DC. :?


To je ale divný,tady nic takového není http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Galeri ... g00003.htm
Jinak jsme se zeťákem svého času měřili napětí v kolejích a naměřili cca 12 V.


Ale já myslel, ten odkaz, co jsi napsal v předposledním příspěvku, ve které si mě odkázal na Roco stránky se zesilovačem. Pod obrázkem máš nějaký popis, a pod popisem jsou tabulky se značkama, a tam je právě ta značka = (stejnosměrný proud). Takže, abych to mohl napájet tímhle AC trafem, tak bych si musel koupit ještě ten starý zesilovač skoro za 3000,- Kč.

A co říkáte ostatní? Je to trafo Fleischmann použitelné? A v jaké podobě ho nechat. Nechat ho AC nebo usměrnit na DC?
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron