loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Příspěvekod hlavni » stř 14 led, 2015 8:19 am

Zdravím.
Sehnal jsme krásnou téměř novou loko E95 TT od fa. BRAWA, která se již nějaký čas nevyrábí. Potřeboval bych ji opadtřit dekodérem. Zakoupil jsem NEM 651 od fa. Kuehn N45-P se kterými mám dobré zkušenosti. Návod k loko si stáhnul z oficiálních stránek BRAWA. Cizí řeči moc neumím tak jsem použil překladač v PC ale moudrý z toho moc nejsem. Nemáte prosím někdo s digitalizací této loko nějaké zkušenosti? Co jsme pochopil z překladače, musí být použity dva dekodéry a u jednoho dekodéru musí být vypnutá kompenzace zátěže pokud je tím dekodér vybaven. Nevíte prosím zda je Kuehn N45-P kompenzací zátěže vybaven, případně jak se kompenzace vypne.
A lze vůbec jednu loko vybavit dvěma dekodéry? Nemohou se zničit? Byla by to poměrně draha zkušenost. A vlastně proto jsem se zaregistroval do Vašeho fóra, protože už nevím koho bych se zeptal. V digitálu jsme ještě začátečník (začínal jsme modelařit v sedmdesátých letech s mašinkami Zeuke) dokáži přiřazovat adresy a jezdit s centráloun lokomauz od fa. ROCO - dál jsme se zatím moc nepustil. Děkuji za Vaše odpovědi. Hlavni
hlavni
 
Příspěvky: 9
Registrován: ned 11 led, 2015 1:50 pm

Re: loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Příspěvekod Hříbek » pát 16 led, 2015 10:14 am

Hmmm, těžko radit takhle od stolu.
Zkus napsat víc informací, případně dodat nějaké fotky.
Ta mašinka je dvoudílná, takže předpokládám, že je vybavena dvěma motory?
Pokud ano, tak je to vpodstatě totéž, jako vícenásobná trakce - přípřež, postrk.
Takže oba dekodéry budou mít stejnou adresu a jelikož jsou to vlastně dvě identické mašinky, ve kterých jsou totožné dekodéry se stejnýmí parametry a stejně nastavenými CV, tak by TEORETICKY měly reagovat naprosto shodně a tudíž by zátěžová regulace nemusela být vypnuta.
Záměrně jsem slovo teoreticky napsal velkými písmeny, jelikož praxe může být trošku jiná.
Může se stát, že jeden díl bude mít tužší převody, případně trochu jiné parametry motoru v rámci nějaké výrobní tolerance a pak samozřejmě při stejném rychlostním stupni pojede každý díl trošku jinou rychlostí a už se budou ty dekodéry hádat.
U analogu se to nějak vstřebá, aniž postřehneš nějaký větší vliv na jízdní vlastnosti, ale u digitálu je to citlivější.
Z vlastní zkušenosti vím, že se může podařit sladit parametry naprosto rozdílných mašin od různých výrobců a dokonce s různými dekodéry a přitom zátěžová regulace není vypnuta ani u jedné z nich, ale chce to dost trpělivosti při nastavování.
U tohoto modelu by to snad takový problém být nemusel, když jsou to vlastně dvě stejné mašinky.
Hříbek
 
Příspěvky: 135
Registrován: pát 24 zář, 2010 9:25 am

Re: loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Příspěvekod radeksindy » pát 16 led, 2015 2:12 pm

Takže oba dekodéry budou mít stejnou adresu a jelikož jsou to vlastně dvě identické mašinky, ve kterých jsou totožné dekodéry se stejnýmí parametry a stejně nastavenými CV, tak by TEORETICKY měly reagovat naprosto shodně a tudíž by zátěžová regulace nemusela být vypnuta.

Jenomže i teoreticky se každá mašinka bude nacházet jinde. Jedna už třeba pojede do oblouku a druhá bude ještě v rovině, to samé v kopci. Pak se samozřejmě budou mechanicky ovlivňovat a to nemusí PID regulátor správně fungovat a bude se to projevovat cukáním. To proto, že na vzniklou situaci budou reagovat oba regulátory, aniž by sobě věděly a jeden to udělá s malý zpožděním než se spojení mezi lokomotivami natáhne nebo srazí k sobě. Oba regulátory se budou snažit změnu opět vykompenzovat na druhou stranu (opět jeden se zpožděním) a začne to cukat. Jak moc bude to cukat záleží nejen na obou regulátorech, ale hlavně na způsobu spojení obou lokomotiv (je-li volné nebo tuhé) a zda jsou hnaná dvojkolí opatřená bandážemi nebo ne. Když se vypne jeden regulátor, tak tato mašina bude pracovat stejně a druhý regulátor to udělá za ní. Třeba řízení papírenských strojů je podobná zábava.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Příspěvekod Radek Strnad » pát 16 led, 2015 2:58 pm

Já jí mám doma. Zdědil jsem ji a měla dva dekodéry(stejný typ/stejná adresa). Obě části lokomotivy jsou ještě propojené kardanem. Jezdila mizerně - neustálé cukání. Dekodéry už jsou venku a jízdní vlastnosti se zlepšily, ale i tak, na to kolik to nové stálo, je to bída. Někdo se jí ještě při digitalizaci pohrabal v tišťáku a nacpal tam vysokosvítivé LED, které ale v analogu problikávaly, takže jsem je musel vypreparovat a dát tam žárovky. Mašinka každopádně půjde do světa. Nejsem si jist, jestli zrovna tento model je vhodný pro digitál, ale neviděl jsem ji jezdit jako úplně novou.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: loko TT E95 BRAWA a a její DD

Příspěvekod jirkan » pát 16 led, 2015 6:28 pm

Nevím, jestli to, co napíšu nějak pomůže, protože ji mám v H0. A tam je dekodér jen jeden pro oba díly společnej. A co se týče jízdy, byl nejdřív taky problém, protože lokomotiva ležela dlouho skladem u výrobce, takže bylo třeba promazat a HODNĚ dlouho zajíždět (několi hodin), než jsem byl spokojenej.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Příspěvekod hlavni » sob 17 led, 2015 10:43 am

Děkuji moc za každou odpověď.
Kupoval jsme ji starší s velmi radostným pocitem (možná i proto, že už je defakto nesehnatelná). A nerad bych si svůj pocit kazil špatnými jízdními vlastnostmi. Na pohled se mi opravdu moc libí a po prostudování dostupné historie o skutečných lokomotivách E95 u mě ještě o jeden stupínek stoupla.
Naivně jsem si myslel, že už ji každý máte a že jsme jediný kdo ji ještě nemá. Teď zjišťuji, že budu jeden z mála kdo se s ní chystá na digitální kolejiště. Každopádně jsme ji nekupoval aby stála ve vitríně ale chtěl bych s ní jezdit. Proto se chystám na digitalizaci, i když se to jak zjišťuji prodraží. Opravdu jsme vděčný za každou odpověď - a poznámka o promazání a zajíždění bude asi taky důležitá - protože myslím že dle opotřebování toho najezdila optravdu minimum (a v manuálu k mašince jsou místa pro mazaní vyznačena).
Ještě bych poprosil Radka aby mi poradil jak sejmout karoserii z podvozku (jak je upevněna jsem ještě nezkoumal a z manuálu mi to není zcela jasné) Omlovám se, že se chovám jako amatér (což opravdu jsem a hlavně jsme odchovaný mašinkami ZEUKE kde stačilo roztáhnou boky na kastli a podvozek vypadnul - mimo BOBINU, kde je nevzledný šroubek na střeše). Opravdu se snažím nejdřív sehnat co nejvíc informaci. Hlavni

Poznámka: Foto jsem neposílal, protože jsme ji ještě nerozebral - sháním nejdřív informace.
hlavni
 
Příspěvky: 9
Registrován: ned 11 led, 2015 1:50 pm

Re: loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Příspěvekod Jirka_US » sob 17 led, 2015 9:29 pm

Pokud se tyka modelu ve velikosti TT, tak mam stejnou zkusenost jako kolega Hribek, tedy neni nutne vypinat zatezovou regulaci. V pripade 2 dekoderu a 2 motoru v jedne lokomotive bych to ani nedoporucoval, pokud se pouzivaji soucasne dekodery s PWM kmitoctem nad 10kHz. Protoze v pripade vypnuti zatezove regulace pouze u jednoho z motoru bude kazdy motor dostavat jine mnozstvi energie (jine otacky) a v dusledku toho bude jeden z motoru trvale pretezovan. Lze to srovnat pomoci prislusnych CV, ale obavam se, ze to neni pro zacatecniky uplne snadne. Pokud se hovori o vypnuti zatezove regulace u soucasnych dekoderu, je vhodne spise hovorit o snizeni vlivu nez o vypnuti. Proto bych radeji doporucil dekoder Zimo, ktery ma moznost nastavit vliv zatezove regulace pomoci CV.
Naposledy upravil Jirka_US dne sob 17 led, 2015 11:53 pm, celkově upraveno 1
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Příspěvekod jirkan » sob 17 led, 2015 9:41 pm

Jen připomínám,že kolega výše psal, že obě části lokomotivy (oba motory) jsou mechanicky propojeny kardanem. Pak bych asi složité nastavování CV moc neřešil, jen bych se postaral, aby CV byla stejná.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Příspěvekod Jirka_US » sob 17 led, 2015 11:51 pm

jirkan píše:Jen připomínám,že kolega výše psal, že obě části lokomotivy (oba motory) jsou mechanicky propojeny kardanem. Pak bych asi složité nastavování CV moc neřešil, jen bych se postaral, aby CV byla stejná.

Ano to je zrejme, jen podstata dotazu byla jestli jeden z dekoderu ma mit vypnutou zatezovou kompenzaci a pak je zjevne, ze nemuzou byt stejna CV. Zopakuji jake jsou moznosti:
1) oba dekodery maji stejna CV,
a) oba dekodery se zatezovou kompenzaci
b) oba dekodery bez zatezove kompenzace
2) jeden dekoder ma vypnutou zatezovou kompenzaci, pak ale jeden z motoru se bude tocit jinou rychlosti a je treba to doladit pomoci CV (viz muj predchozi prispevek). A je zrejme, ze to pujde pomerne obtizne.
3) jeden z dekoderu ma omezen vliv zatezove kompenzace na minimum, coz umoznuji napr. dekodery Zimo. Je to vhodnejsi reseni nez 2, pokud nevyhovuje varianta 1.
Obecne k digitalizaci modelu. Zatim jsem nemel v ruce model v TT, ktery by nesel digitalizovat. Vzdy je to otazka vhodneho vyberu dekoderu a jeho nastaveni. Samozrejme za predpokladu, ze prevody a motor je vporadku a plne funkcni.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: loko TT E95 BRAWA a a její DDC

Příspěvekod Radek Strnad » ned 18 led, 2015 12:39 pm

No, tedy na začátečníka sis snad horší stroj vybrat nemohl. Kastle se sundavá velmi těžko. Ve středové části je to jen nasazené přes kulaté západky. Vepředu jsou ale trny s protihrotem, které uvidíš v prostoru běhounů. Chce to trochu vyzvednout kastli nejdřív ve středové části a pak zatáhnout směrem ke středu a přední protihroty vyjedou z pojezdové části. Smůla je, že absolutně není za co a kde tu mašinu uchopit. Pořád hrozí, že se některé ze superjemných součástí ulomí. Je určitě lepší, si obě části rozpojit. Jde to opatrným zatažením. Tím se ti ovšem také rozdělí kardan, který je pak při skládání nutné dostat do správné polohy výřezy proti sobě. Také je nutné opatrně rozpojit vodiče, které propojují obě poloviny. Jsou tam malé patice(samice), ze kterých se vysunou vodiče s protikusy(samec). Zase opatrně, aby se plast nerozpadl(což se mně stalo - naštěstí jen na růžku). Při sestavování pak je třeba toto znovu pohlídat. Kardan se naštěstí dá nasadit dodatečně vyvrácením obou půlek dolů a nasazením do výřezů. Je dobré si předem označit vzájemně shodné polohy kardanu(zase je to samec a samice), ve které to do sebe zapadne. Je to černé a těžko se s tím při zpětném sestavování otáčí. Nezapomenout si před znovunasazením kastlí nejdřív zasunout vodiče(jdou okolo kardanu, jinak ti pak vylezou mimo meziprostor - podívej se na to před rozebráním. Při tomto všem dbát na to, abys neulomil superjemné části na střeše. Přeji hlavně klid a pevné nervy. :mrgreen:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy


Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků