Tohle přímo volá po zpracování v duchu minikolejišť Sutton Road (velikost 00,
scrapbook Carla Arendta #103) nebo Tweedsmuir (velikost N,
scrapbook #69a). Námětem je frekventované velkoměstské osobní nádraží se slepými vjezdovými/odjezdovými kolejemi (asi jako v Praze na Masně nebo v Brně na 5. a 6. nástupišti), kde je z druhé strany fiddleyard. Scénická část kolejiště má velikost zhruba 120x40 cm. Finta spočívá v tom, že si autor kolejišť, britský modelář Bob Hughes, vymezil pohledovou část kolejiště délkou dvou osobních čtyřosáků nebo jednoho vozu a dlouhé parní lokomotivy. Takhle mohou dva vozy znázorňovat konec odjíždějícího dvanáctivozového mezinárodního rychlíku a rychlíková lokomotiva s hytlákem podobný rychlík vjíždějící. Nebo lze znázornit přistavování soupravy do dvorany k perónu - opět ty dva vozy přisunuté neviditelnou posunovací zálohou. Samozřejmě zde mohou jezdit i elektrické a motorové soupravy apod. Myslím, že při snaze o dodržení níže uvedené staniční technologie se člověk obsluhující takové zdánlivě primitivní kolejiště i bez výhybek a návěstidel docela zapotí.

Ještě obrázky:
Tweedsmuir - situace scénické části

- tweedsmuirplan.jpg (11.72 KiB) Zobrazeno 6081 krát
pohled do dvorany

- tweedsmuir3.jpg (12.22 KiB) Zobrazeno 6081 krát
a celkový pohled

- tweedsmuir700.jpg (14.98 KiB) Zobrazeno 6081 krát
Jak je vidět, celý provoz se odehrává na 3 kolejích bez výhybek; fiddleyard může být koncipován jako přesuvna, jako tři samostatné výměnné kazety nebo jednoduše jako pokračování vjezdových/odjezdových kolejí. A když se trochu rozšoupneme a vezmeme si za vzor brněnskou rolu, můžeme za 6. perón/kolej 13k přidat ještě skladištní kolej dnešního čísla 603 včetně poloplastické kulisy Malé Ameriky - nejlépe z dob, kdy sloužila skladům brněnské zásobárny Hospodářské ústředny železnic, a tím do tématu ještě vecpat aspoň náznak nákladní dopravy.
Dám sem i návrh staniční technologie Boba Hughese pro Sutton Road. Nechce se mi to teď překládat; kdyby někdo nerozuměl, napište. Myslím ale, že i z anglického originálu je vidět, jaký cvrkot lze na takovém mikrokolejišti (nebo
nanokolejišti, jak to navrhuje pojmenovat Chris Nevard) provozovat. Někdo by jistě dokázal navrhnout i automatizaci takového provozu. Cvičně si můžete spočítat, kolik různých souprav se na tom může uživit.
To start the sequence: Platform 1 – empty. Platform 2 - DMU (push-pull multi-unit railcar). Platform 3 - 2 coaches (tail end of train ready to depart).
1. DMU departs Platform 2.
2. Train arrives Platform 1 (Steam loco+coach).
3. Station pilot (unseen) propels 2-coach train into Platform 2. We now have loco-hauled trains in all platforms: arrival in 1, departures in 2 and 3.
4. Train departs Platform 3.
5. Station pilot (again off stage) removes coach from Platform 1.
6. DMU arrives Platform 3.
7. Loco in Platform 1 departs, running light. This leaves platform 1 empty again, with a 2-car DMU on 3 and the coaching stock waiting to depart from 2.
8. Another DMU arrives on Platform 1.
9. Coaching stock departs Platform 2.
10. DMU departs Platform 3. Station now empty apart from the DMU on P1.
11. Main line diesel arrives Platform 2 with coach (implying an express train).
12. Station pilot shoves Baggage Car into Platform 3, departs running light.
13. DMU departs P1.
14. Station pilot (unseen) removes the coach from Platform 2.
15. DMU arrives on Platform 3, stopping short of the Baggage Car which is still there.
16. Station pilot (unseen) propels 2 coaches into Platform 1.
17. Diesel from move 11 departs light from Platform 2. State of play now: Baggage and DMU in Platform 3, Platform 2 empty, Platform 1 train awaiting departure.
18. DMU departs Platform 3.
19. Railcar arrives Platform 2.
20. Station pilot arrives Platform 3, departs with Baggage Car.
…And so it goes on at this busy passenger terminal!Možných variant jsou určitě desítky: Za všechny viz např. Evenley (
scrapbook #54) nebo Prince's Cross (
scrapbook #94).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.