Moduly (původní téma)

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod fulda » čtv 24 dub, 2025 6:27 am

Co chceš vymýšlet? Základem je si správně obarvit dráty a pak se to podá samo. Například jako na obrázku ze stránky jednoho chytrého pána :)
Obrázek
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5149
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod rawen » čtv 24 dub, 2025 7:26 am

Chytrej pane, tohle je zřejmé i klukům v našem kroužku.
Ale na druhou stranu uznávám, že jsem formuloval zadání příliš vágně, resp. nechtíc zvýraznil a nespecifikoval tu elektriku.

Takže přesněji:
1. zásadně nepoužíváme systémy a přepínače založené na detekci zkratu (to jen tak na okraj)
2. na každou stranu trianglu může navazovat libovolně dlouhá větev layoutu, která má danou a neměnnou polaritu kolejí

Proto je třeba, aby ramena trianglu měnila polaritu podle dopravní situace (výhybek) a neovlivňovala větve layoutu.
Neboli nalézt kompromis mezi velikostí trianglu, kde užitná délka kolejí má být co největší kvůli provozu a co nejkratší kvůli mechanické konstrukci, zabranému místu a přepravě.
Výhybky na vrcholech chápu jako součást elektroinstalace, protože jejich logika přidává nebo ubírá délku kolejí.

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod milan ferdián » čtv 24 dub, 2025 8:00 am

Ano, bylo Radku. ZABABOV HO, ale čí byl našich nebo německých kolegů, to třeba pozjišťovat. Triangl byl na setkání FREMO, rok nevím, protože klub byl ještě v plenkách. Účastnící setkání Vladimír Soukup s kolegy ze sekce HO.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod radeksindy » čtv 24 dub, 2025 9:16 am

Byl v Alsfeldu na prvním velkém setkání v roce 2006. Ale byl postaven v podstatě na míru setkání, podruhé jsem už ho neviděl. Pokud si odmyslím trojúhelníky přímo v nádraží nebo spojky umožňující se vyhnout nádraží, tak mít to jako bod setkání tří jednokolejných tratí je to provozní nesmysl. Nejdřív to zjistí autor GVD a později všichni na setkání.

_DSCF2437.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod rawen » čtv 24 dub, 2025 9:43 am

Děkuju za fotku i za komentáře.
Z obrázku soudím, že tam byla jedinou možnou variantou elektroinstalace to Fuldovo přepínání polarity jedné větve.

Jinak k té (ne)smyslnosti. V současnosti vycházím ze situace v naší klubovně, kde by se hodilo mít možnost zajet nebo nezajet do větve se skryťákem. K tomu extrapolace na nějaký větší výstavní layout.
A samozřejmě vzpomínka na ty naše prvopočátky, úvahy nad stavbou uzlu typu Přerov nebo depa a la Letohrad. :D

A hlavně se ptám proto, abych ty slepé uličky neprošlapával znovu.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod D » čtv 24 dub, 2025 10:24 am

Do Bílska Bílé občas vozí svůj dvoukolejný triangl ve tvaru písmene T kolegové z Maďarska – fotografie 1 a 2 z galerie Bielsko-Biała 2022.

Letos by měla být přítomna jeho polská varianta, která má dvoukolejku i do odbočky a křížení dvoukolejky je plně přes mosty, bez ohrožení protisměru.

Obě varianty jsou dostatečně dlouhé na řešení polarity v rámci modulu trianglu.



Nejméně v jedné větvi trianglu se musí přepínat polarita. Pro klubový provoz by bylo vhodné zkonstruovat samočinný provoz, buď detekcí zkratu na třech místech nebo čidly na šesti. Triangl sice musí mít v přepínané větvi délku nejdelšího vlaku, ale tuto větev lze prodloužit jinými traťovými moduly, jen je třeba ji ukončit vjezdovým segmentem trianglu s čidly a elektrickým přerušením kolejnic.
Naposledy upravil D dne čtv 24 dub, 2025 11:14 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod rawen » čtv 24 dub, 2025 10:44 am

D píše:... Triangl sice musí mít v přepínané větvi délku nejdelšího vlaku, ale tuto větev lze prodloužit jinými traťovými moduly, jen je třeba ji ukončit vjezdovým segmentem trianglu s čidly a elektrickým přerušením kolejnic.

Ha, tohle je ta elektro myšlenka. A samozřejmě parádní mosty, které vyřeší mnohé - viz N-kový Přístav.

Díky, Radek

Edit: Rychlým propočtem mají ty tratě sklon cca 1.2procenta, že?
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod radeksindy » čtv 24 dub, 2025 12:07 pm

Z obrázku soudím, že tam byla jedinou možnou variantou elektroinstalace to Fuldovo přepínání polarity jedné větve.


Tady to bylo úplně jinak, protože to bylo setkání kvůli kterému se budovaly gatewaye a přepínače centrál. Tento trojúhelník do toho byl právě zapojený, takže to bylo v rámci přepínání centrál.

Jinak smysluplnost trojúhelníka nechám na každém. Ale ten nasdílený trojúhelník z Maďarska je neskutečná hloupost. Samozřejmě historicky vznikla spousta zajímavých věcí, ale podjet dvěma mosty dvojkolejnou trať a připojit se do tratě z druhé strany, abych udělal kolizní spojku je ******.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod milan ferdián » čtv 24 dub, 2025 12:17 pm

rawen píše:Děkuju za fotku i za komentáře.
Z obrázku soudím, že tam byla jedinou možnou variantou elektroinstalace to Fuldovo přepínání polarity jedné větve.

Jinak k té (ne)smyslnosti. V současnosti vycházím ze situace v naší klubovně, kde by se hodilo mít možnost zajet nebo nezajet do větve se skryťákem. K tomu extrapolace na nějaký větší výstavní layout.

A proč nehodíte skryťák jako ústřední bod layoutu, kde vybíhají pomocí "trenek" dvě samostatné větve tratě?
rawen píše:A samozřejmě vzpomínka na ty naše prvopočátky, úvahy nad stavbou uzlu typu Přerov nebo depa a la Letohrad. :D

A hlavně se ptám proto, abych ty slepé uličky neprošlapával znovu.

Radek

Přerov :lol: . Radku ty si z nás utahuješ :wink: . Vždyť víš, že triangl tvoří "Dluhonická spojka" a co se týká Letohradu, naopak skvělý realizovatelný nápad, protože triangl platí pro lokomotivní depo. Stanice "Meziměstí" to už je lahůdka. Různé ty triangly na sítích ČSD/ČD vlastně tvoří kolejové spojky. U nás "Polanecká spojka". Začíná odbočkou "ODRA", první větev do Svinova a druhá větev do Polanky nad Odrou.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod rawen » čtv 24 dub, 2025 1:06 pm

Jo, utahuju, tak trochu.
Ale hlavně jsem zapomněl zmínit triangl mezi Zábřehem a Bludovem, přes který jsem jednu dobu jezdil pravidelně a furt dumal, jak ho udělat.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod rawen » čtv 24 dub, 2025 1:11 pm

milan ferdián píše:A proč nehodíte skryťák jako ústřední bod layoutu, kde vybíhají pomocí "trenek" dvě samostatné větve tratě?

To samozřejmě jde, skryťák má (na radu Milana Černohorského) dvoukolejný vjezd. Ale při frekvenci našich jezdících akcí a měnícím se osazenstvu je rozdíl mezi výstavním provozem nebo "začátečníky", kteří chtějí jezdit ze smyčky do smyčky (mimo skryťák) a pokročilými (naštěstí většina), kteří si rádi zamanipulují. Triangl by poskytoval obě možnosti v jednom....

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod D » čtv 24 dub, 2025 1:14 pm

radeksindy píše:Ale ten nasdílený trojúhelník z Maďarska je neskutečná hloupost. Samozřejmě historicky vznikla spousta zajímavých věcí, ale podjet dvěma mosty dvojkolejnou trať a připojit se do tratě z druhé strany, abych udělal kolizní spojku je ******.

Kolizní spojka není argument – při jednokolejném odbočení z dvoukolejné tratě je spojka nutnost, ať už vlak odbočuje na libovolnou stranu. Podjíždění tratě z druhé strany, oproti budování klasických odboček ve směru tratě, má své výhody především z modelářského hlediska. Podjezdy zajistí velké oblouky na menším množství segmentů, přičemž všechny segmenty zůstávají obdélníkové a kolmo napojované. Navíc může být úsek tratě k přepólování delší na stejném půdorysu modulu, takže umožní jízdu delších vlaků.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod _MirekTT_ » čtv 24 dub, 2025 1:22 pm

Radku, koukni na stránky Zababova. Sekce "Akce", v ní "Uskutečněno" a propozice k Rokytnici 2025. Rozklikni, zaroluj dolů a prohlídni layout. Ale já ti neodpovím na nic, ikdyž jsem tam se stanicí byl. Musíš poprosit někoho od nich.
Ukradli mi původní profil MirekTT, tak jsem tu na novo takhle
www.ModulyBrno.cz
_MirekTT_
 
Příspěvky: 5
Registrován: pát 07 bře, 2025 3:10 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod radeksindy » čtv 24 dub, 2025 2:40 pm

Kolizní spojka není argument


Je to argument. Kdyby tam nebyla, tak by aspoň někdo mohl tvrdit, že se potřeboval dostat na tu zadní kolej. I tak by to byl nesmysl, takto je to nesmysl na druhou.

Asi někomu může dávat smysl spojka, která byla určena pro bezúvraťovou jízdu kolem nádraží (např. zmíněný Bludov). Mnoho z nich bylo plánováno a nakonec nepostaveno, některé se rozestavěly a nedokončily (Hranice), jiné postavily a rychle opustily (Kladno).
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod milan ferdián » čtv 24 dub, 2025 3:33 pm

rawen,radeksindy
Už jsem si vybavil, kde jsem viděl takto postaveny další triangl. Tady je vedení tratí opačně než u maďarských modulářů. Byl u dánských modulářů v modelové velikosti N/1:160 na mezinárodním podzimním setkání FREMO Prague/Lány v roce 2024. Třetí foto je ze setkání z Borkopu 2025. Fota jsem si vypůjčil - Zdroj FB Prague/Lany 2024 a 1ku160.
-m-
Přílohy
2025-04-24 17_34_44-Fremo Lány 2024 __ Naše N-ko.png
2025-04-24 17_15_24-Lany2024-layout-JL_v1.7_print.pdf.png
2025-04-24 14_37_40-Borkop 2025 .png
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků