nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 25 črc, 2024 4:21 pm

Pocitově se mi nezdá, že by byl model vyloženě lehký, na váze měl 11 gramů. Základ je z mosazi 0,5 mm, rosochy jsou z mosazi 0,3 mm a další drobné detaily jsou z mosazi 0,3 mm. Zespodu se da dát ještě dodatečné závaží z plechu 0,5 mm
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 30 črc, 2024 6:03 pm

V souvislosti se stavbou modelu vozu Pt vyvstala otázka od kdy se na vozech plošinových a oplenových, případně nízkostěnných, objevují tabule na hlavní nápisy a schránku na nálepky. K ČSD od k.k.St.B. tyto vozy přešly s nápisy na podélnících, kde byl vyznačen i plácek na nálepky. Část nápisů byla na boční hraně. Pozdější fotky ukazují tyto vozy s plechovými tabulemi na levé straně boku vozu případně uprostřed. Jak to bylo třeba na přelomu 20.a 30.let? Děkuji.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 31 črc, 2024 12:39 pm

Skříňky na nálepky byly zavedeny na vozy BMB-ČMD po vzniku společného vozového parku s DR v roce 1941. Tehdy se to týkalo pouze vozů většiny řad Z, U, V.

Neznám žádný výnos MŽ, který by plošně zaváděl plechové tabulky na plošinové vozy, ale nově vyrovené vozy řady Pd je mají. Fotografie starších vozů z období 20. nebo 30. let neznám. Vozy řady Pt jsou v každém případě dílem poválečným a tu tabulku zřejmě měly.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 31 črc, 2024 9:15 pm

Pd/Ptsk nebržděné měly číselný interval 3-15620 až 644, jak bylo uvedeno v tomto vlákně dříve, prosím ještě o číselný interval bržděných a o čísla nebo interval pro vozy Pt a P ex Zd. V seznamu 1935 není ani ten P, takže tyto vozy vznikly rekonstrukcí asi později. No, záměr byl udělat pár typů meziválečných plošiňáků, což je tedy zřejmě jen ten Pd.... Děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 01 srp, 2024 9:34 am

Tady došlo k nedorozumnění. Vozy Pd 3-15620 až 644 jsou vozy s 9m rozvorem s brzdou Božič a dalšími díly podle výkresů ČSD, tj. nárazníky, dvojkolí, ložiska atd. Stejné vozy vyrobené v roce 1946 na základě slovenské válečné objednávky mají některé drobné změny v konstrukci, nárazníky a další díly DR atd. Tyto vozy tlakovou brzdu nedostaly, protože Hikg ČSD nechtěly a výroba Božiče drhla. Bohužel čísla těchto vozů u ČSD neznáme.

Ano, v meziválečné době se z plošinových vyrobyly pouze Pd, a dvě malé série Pa. Využívání spodků poškozených vozů začalo až za války, ve větším rozsahu až úplně na konci. Ze spisů ve fondu MŽI je vidět, že se tak stalo až dubnu 1945. Například Zd 2-27469 (rozvor 6m, s ruční brzdou) se stal P 3-10302. Obecně je celá skupina plošinových vozů vlastně velmi malá, nejmenší ze všech hlavních řad. V roce 1935 bylo jen 336 vozů s hlavní řadou P při stavu cca 95 000 vozů.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 01 srp, 2024 10:29 am

To tedy znamená, že se pak už nectilo pravidlo, že vozy s posledním trojčíslím do 499 jsou bržděné a od 500 do 999 jsou nebržděné? Ono by něco takového mohlo vyplynout i z čísel těchto méně únosných vozů Pd s 10 m rozvorem, kdy jsou v seznamu 1935 uvedeny dvě skupiny vozů s čísly pro nebržděné, ale jedna skupina je o tunu těžší a má u sebe poznámku Tl.b. narozdíl od předchozí, která má poznámku Tl.p. (ty lehčí vozy). U těch vozů P 6000 mm si tedy budu muset čísla nějak vymyslet, navíc první díly mám na nebržděnou verzi. Bržděnou verzi můžeme přidělat.... Jak už jsem psal dříve, stavím ty modely, abysme měli vozový park, ne po kusech do vitrínky. Takže zkrátka občas narazím...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 01 srp, 2024 10:38 am

To tedy znamená, že se pak už nectilo pravidlo, že vozy s posledním trojčíslím do 499 jsou bržděné a od 500 do 999 jsou nebržděné?


Ctilo, ale jde o ruční brzdu. Tzn. že vůz vybavený tlakovou brzdou bez ruční brzdy bude mít čísla 500 a výše. Z čísla nepoznáme vybavení tlakovou brzdou.

Ono by něco takového mohlo vyplynout i z čísel těchto méně únosných vozů Pd s 10 m rozvorem, kdy jsou v seznamu 1935 uvedeny dvě skupiny vozů s čísly pro nebržděné, ale jedna skupina je o tunu těžší a má u sebe poznámku Tl.b. narozdíl od předchozí, která má poznámku Tl.p. (ty lehčí vozy).


Až poslední série vozů z roku 1932 dostala z výroby tlakovou brzdy, prvních 80 vozů z let 1930 a 1931 bylo bez brzdy jen s potrubím.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 01 srp, 2024 12:10 pm

Tak teď si připadám jak po ráně na solar. Že se to číslování odvíjí od existence ruční brzdy a nikoliv brzdy obecně jsem nevěděl a ani by mě to nenapadlo, ale vysvětluje to zcela pár pro mě zdánlivých podivností z dob minulých, na které jsem narazil.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 01 srp, 2024 2:11 pm

Číslovací plán a rozdělení podle posledního trojčíslí vzniklo v roce 1921, kdy tlaková brzda nebyla. Až od roku 1930 začal kompletní program zavádění brzdy. Pojem s brzdou/bez brzdy se historicky vztahuje na ruční brzdu a to nejen ve meziválečné době. Dělení podle vybavení ruční brzdou vydrželo hodně dlouho, ještě číslování ve formátu podle UIC v roce 1965 u ČSD toto dělení respektuje.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 01 srp, 2024 4:44 pm

Děkuji za objasnění historických souvislostí. Podíval jsem se do seznamu vozů 1935 a 1927, no a co se plošiňáků týče tak skutečně není z čeho brát. Několik kusovek, solitérů, z toho většina ex MÁV nebo KBD... Kdyby aspoň naše ÚTD nebo BEB... Ono taky co by se na nich vozilo v té době...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 01 srp, 2024 7:02 pm

Vlastně to není otázka nákladu. Plošinové vozy se nestavěly, protože nízkostěnný byl mnohem univerzálnější, o vysokostěnném ani nemluvím. Velká část vysoko- a nízskostěnných vozů má sklopné nebo odnímatelné stěny, takže v případě potřeby posloužily jako plošinový. Plošinový měl smysl jen na podvozcích, kdy se mohlo využít vyšší ložné váhy a plochy. Ani později těch upravených P, Pt z osobních a nákladních vozů nezvniklo mnoho, v lepším případě pár desítek. Na druhou stranu vozů upravených na řadu Np bylo několik stovek, s velkou pravděpodobností přes tisíc.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 02 srp, 2024 12:43 pm

Mám ještě snad poslední dotaz k vozům Pd 9000/10000 mm. Přikládám fotku bržděného vozu s rozvorem 10000 mm Pd 3-15594. Je zde krásně vidět umístění tabulí a co na nich je napsáno včetně základních technických parametrů vozu, byť tedy zrovna u tohoto vozu je lze dohledat v seznamu 1935. Takže se nabízí udělat i model tohoto vozu, potažmo pak vozu Nd 9000 mm.Prodloužit rozvor je snadné, vzpruha, nebo jak se to odborně nazývá, zřejmě zůstává stejná jako u vozu s 9000 mm rozvorem, každopádně to si ještě ověřím na nákresu. Poslední střípky, které mi zbývají k tomu, abych ty vozy udělal včetně popisu co nejvěrohodněji, jsou u předválečného bržděného vozu Pd 9000 mm ložná váha a únosnost (19 t a 20 t ?) a u vozu s 10000 mm rozvorem není na fotce vidět řešení podlahy na čelech. U Pd 9000 mm je na čele nejprve příčný ocelový plát a pak začínají prkna. Je to tak i u předcházejících vozů Pd 10000 mm nebo je prkenná podlaha od konce ke konci bez toho ocelového plátu (plechu)? Ostatní boční detaily mi připadají shodné. Případně, když mám Pd 9000 mm bržděné tak bych Pd 10000 mm udělal nebržděné, protože k nim mám nákres i fotku i technické parametry ze seznamu vozů a podlouhlé knihy. A celý projekt těchto vozů bych pak ukončil vozem Np ex Z, k tomu jsou fotky i čísla, a základní technické parametry, no a dokončili bysme vůz Ond, který je už 5 let rozkreslený :-) a bude tedy ve verzi s oplenem nebo deklem místo něj, což vyřeší chronický nedostatek nízkostěnných vozů na naší modelové dráze.
Plosinovy_Pd 3-15594.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 02 srp, 2024 1:24 pm

Snad se nikdo nebude zlobit za reklamu, ale je k věci :wink:

Když vydržíš, budeš si to za chvíli moct projít sám.

SŽ90 strana 3 reklama.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 02 srp, 2024 1:42 pm

Mám ji objednanou a nemůžu se dočkat! Akorát že budeme mít brzy odstávku laseru a pak rok a půl nic nevyřežeme. Takže co nestihneme do konce srpna tak až za rok a půl... To jsou ty modelářské výzvy....
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 02 srp, 2024 1:44 pm

Akorat teď koukam, ty knihy jsou dvě, tak musím zjistit, co jsem si vlastně objednal...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků