Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tobyška » úte 19 dub, 2016 6:35 am

Se zájmem sleduji toto téma. Přimělo mě to otevřít jednu starou knihu z roku 1931 (Mezinárodní spoje Č.S.R.). Jsou tam inzeráty od Ringhofferky a Tatry. Obě firmy tehdy měly pancéřáky v nabídce. Ringhoffer Ca a Tatra BCa. Oba inzeráty jsem uložil na Rajce a tady by měly být odkazy, tedy alespoň doufám..
http://goelsdorf.rajce.idnes.cz/Inzerat ... er1931.jpg
http://goelsdorf.rajce.idnes.cz/Inzerat ... A_1931.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » úte 19 dub, 2016 7:31 pm

Dále jsem pokročil, že na boky se vteřinovým lepidlem přilepil všechny nýtované pásky a nad okna pak větráky.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » úte 19 dub, 2016 7:37 pm

Na čelnice jsou přilepeny vteřinovým lepidle nýtované pásky, vytvarovaný plech pro přechodovou harmoniku, podložky pod nárazníky, můstky a na jedné straně čelnice je kryt pro ruční brzdu.
Obrázek
Obrázek
Pak jsem vše stříknul základním lakem.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » úte 19 dub, 2016 8:46 pm

Podle výztuh na čelech byl zvolen vůz 1. série. Takže okápky bude potřeba přilepit diagonálně a svislé výztuhy na rámu zvolit ty seříznuté do šikma.
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » úte 19 dub, 2016 9:30 pm

Potřebuji to lépe vysvětlit.
Zde na fotce jsou vzpěry, které jsou u střechy zešikmeny. Pod střechou není nýtovaný pasek. Zde je ještě nýtovaný rohový sloupek.
Ca 4-5085
Obrázek
Já mám, ale na modelu pod střechou nýtovaný pásek, tak by tam mělo být toto oplechování přechodového měchu. Dále nemám nýtovaný rohový sloupek.
Ca 4-5010
Obrázek
Dále u dveří je stříška. Podle fotky stříška končí pod střechou. Na modelu to mám zároveň se střechou. Zde je otázka, jak silná je viditelná stříška. Počítám tak 50 mm, což je v HO 0.57 mm. To znamená přidat plastovou destičku o síle 5 mm. Bude tento detail vůbec na modelu vidět. Ještě se bude muset přidat okapový žlab na střechu. Drát 0.3 mm to bude.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » úte 19 dub, 2016 11:30 pm

Světle modrá je držák světel.
Ale co je označeno červeně. :?:
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tobyška » stř 20 dub, 2016 6:39 am

Nahoře jsou výložníky zakončené hranolem, na který se nasazovala návěst "konec vlaku". Návěst přesahovala střechu, aby byla viditelná i ze předu, výpravčí měl za povinnost kontrolovat, že vlak je kompletní. Ve dne to byly terče (červeno-bílé přesýpací hodiny), v noci dvě červené lucerny. Lucerny měly v jednom směru červené sklo a na druhé, protější straně bílé (průhledné). Pokud stál vlak ve stanici a byl předjížděn jiným vlakem, měl průvodčí - signalista povinnost otočit na bílá světla a po předjetí vrátit na červená. Pokud byl vlak sunut, byly vpředu umístěny návěsti v černobílém provedení. Hranoly umožňovaly i nasazení lokomotivní svítilny. Řekl bych, že i ten prostřední úchyt měl asi nějaký podobný účel, ale nevím.
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » stř 20 dub, 2016 8:19 am

Jen pro zajímavost. U obou čelech mají jinak tvarované madla ke dveřím.
U nýtovaného sloupku je madlo rovné a u hladkého rohového sloupku je madlo vyhnuté směrem ven. Je to detail, kterého si málokdo všimne.

Děkuji za vysvětlení, co to je.
Je to zajímavé, ale koukal jsem i na jiné čelnice vozů. Ale mají to jen čtyřnápravové vozy. U dvounápravových to tam není.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tobyška » stř 20 dub, 2016 8:33 am

Ještě bych se dopustil jednoho názoru. Tyto vagóny byly v době svého vzniku používány v mezinárodní přepravě. Takže se domnívám, že všechno co máte zakroužkováno sloužilo k umístění signalizace, jen různé státy to technicky řešily jinak. V Rakousku a později v ČSR se používaly čtyřhrany, v Německu duté čtyřúhelníky. Jak to bylo v jiných státech, to nevím.
Na fotkách salonního Aa, mají těch výložníků ještě více, zřejmě, aby byl vůz připraven na všechny možné eventuality. Na přiložených fotkách jsou nabarveny červeně. Je to jen úvaha, zaručené informace jsem nikde nenašel...
Obrázek
Obrázek
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod radeksindy » stř 20 dub, 2016 12:21 pm

Ano, je to vybavení pro mezinárodní provoz, třeba spodní konzole jsou pro Švýcarsko.
radeksindy
 
Příspěvky: 2530
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » stř 20 dub, 2016 12:40 pm

Tak jsem dotvořil stříšku. Nastaveno plastovou deskou a okap je drát. Model je stříknut barvou 5500 a střecha je světle šedá.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » stř 20 dub, 2016 12:58 pm

Tempotaxi píše:...a střecha je světle šedá.


Takže to není stav po vyrobení ale někde hluboko za provozu
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » stř 20 dub, 2016 1:01 pm

k dotazu na ty výztuhy
Přílohy
vyytuhy.jpg
Ca_4-5070_1930_CSD_6602s.jpg
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » stř 20 dub, 2016 1:03 pm

dělají se ty přechodové měchy jako stavebnice od někoho jiného, nebo dodává to nějaký výrobce jako náhradní díl?
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » stř 20 dub, 2016 4:18 pm

Colonel32 píše:k dotazu na ty výztuhy

Ono by stálo za to, kdy byl v návodu, kde je vyobrazen lept, kde co je a kam co patří, pokud se může postavit více variant vozů.

Dále k barvě vozů jsem dotazoval pana Mahela. Skříň vozu vagonová zelená a střecha světle šedá. Bílá nepřipadá v úvahu a ta se dávala jen na plátěné střechy a stejně pak v dílnách se zase dávala šedivá barva. Stejně po roce provozu v parním provozu byla střecha špinavá.

Přechodové měchy se dají koupit na burze a jinak se prodávají jako náhradní díl.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků