Už se tím chvíli trápím, ale když jsem slíbil, že "ráno nebo dopoledne", tak to nechci zdržovat, přestože přesného výsledku jsem se zatím nedobral.
- ČSD_set_2_ks_H0e_podvalníků_Roco_34068.jpg (15.85 KiB) Zobrazeno 4031 krát
Neměl jsem už včera večer čas znásilňovat flexiny okolo něčeho poloměrově příhodného, a tak jsem obrátil podvalník vzhůru kolama, pootočil dvojnápravy o co největší úhel (trochu to pruží a vrací se to) a vyfotil to celé kolmo k podložce. Rozvor otočných čepů je cca 73 mm, takže zdánlivě jednoduchá geometrická úloha...
- neúspěch_podvalník.jpg (31.53 KiB) Zobrazeno 4031 krát
Nafoceno mobilem, a pro co nejmenší geometrické zkreslení objektivu jsem na vyfocení podvalníku využil jen střed celkové záběrové plochy (cca 1/9 plochy možného záběru foťáku). Ty dorazy podvozku jsou "pružné" a trochu se to vrací, takže změřený poloměr (nad rastrem proložené) velké kružnice se středem v množině nepřesných průsečných bodů (zvolený průsečík ve spodní části třetího obrázku) je 281 mm. Poloměr realitě lépe odpovídající menší kružnice se středem ve výše položeném přesnějším průsečíku (průsečík blíže k vozu) je
243 mm. Poznámka jen pro jistotu - kružnice jsou samozřejmě vedeny středem vozu, čili v ose koleje (uprostřed mezi kolejnicemi).
- podvalník_(ne)úspěch.png (5.09 KiB) Zobrazeno 4031 krát
Z geometrického obrázku je patrné, že "levý" podvozek byl při focení natočen více (= správně), ale "pravý" podvozek (blíže ke středu horního okraje obrázku) při focení trochu "uhnul" a nebyl natočen tak, jak mohl a měl být. Proto je tomu odpovídající poloměr velké kružnice o dost větší než minimální možný. Ve skutečnosti tedy to natočení podvozků může být o trochu větší než jak si to sedlo volně položené vzhůru nohama (měl jsem to holt nějak zajistit v krajních polohách, třeba párátky, vymezovacími podložkami apod.). A taky lepší (mnohem přesnější) než foťákem by bylo brát to skenerem..
A taky osy kol mají možnost se trochu posouvat (ve svém podélném směru, respektive v příčném směru vzhledem k ose koleje). Plus ten 9mm rozchod H0e kolejnic je větší než rozchod kol na nápravě. Čili jsou tam vůle, takže vůz může projet i menší poloměr oblouku, než jak by to odpovídalo čistě jen samotnému natočení náprav. Zřejmě jediná opravdu průkazná metoda nakonec bude prubnout to fyzicky - na kusovém kolejivu daného menšího poloměru nebo na (utahující) flexině.
Jinak ještě taková kacířská poznámka:
Kdyby někdo potřeboval kvůli nedostatku prostoru (třeba kvůli vratné smyčce u nějakého úzkého vitrínového kolejiště apod.) průjezdnost těch podvalníkových vozů na co nejmenším obloucích, je dále možnost ještě trochu zvětšit pilníčkem nebo bruskou výřezy v tom robustním kovovém rámu ("neviditelně" zevnitř rámu - půdorysně ubrat malou trojúhelníkovou oblast). A případně, ale to už je skoro zvěrstvo, ještě trochu líznout dosedací plastové plochy nosné otočné konstrukce podvozku.
P. S.
Je-li reálné poloměrové minimum (bez úpravy podvozku podvalníku) okolo těch 228 mm, pak to dává možnost otočit se v případě potřeby i jen na půl metru hloubky kolejiště.
To je v měřítku 1:87 paráda. Vím - úzkorozchodná velikost, ale stejně...