motory

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: motory

Příspěvekod radeksindy » pát 16 bře, 2012 6:42 pm

Z videa je ale celkem jasně vidět, že ani sestavení lokomotivy nebo převody nejsou v pořádku. Hnací náprava poskakuje jako koza. To bude chtít další prohlídku, to nemusí být jenom motor.
radeksindy
 
Příspěvky: 1689
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: motory

Příspěvekod miroslav lengyel » sob 17 bře, 2012 4:28 am

radeksindy píše:Z videa je ale celkem jasně vidět, že ani sestavení lokomotivy nebo převody nejsou v pořádku. Hnací náprava poskakuje jako koza. To bude chtít další prohlídku, to nemusí být jenom motor.


Ahoj Radku,tuto připomínku jsem očekával :D ta prostřední náprava je totiž volná a má horizontální pohyb a proto to na tom videu takhle vypadá.Rozvody,tyčoví i převodovka jsou v cajcku,je to skutečně pouze motor. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3351
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: motory

Příspěvekod Pája » sob 17 bře, 2012 5:35 pm

Pokus se vyndat uhlíky a koukni na ně,dle zvuku jako by tam jeden nebyl....
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Re: motory

Příspěvekod miroslav lengyel » sob 17 bře, 2012 5:41 pm

Pája píše:Pokus se vyndat uhlíky a koukni na ně,dle zvuku jako by tam jeden nebyl....


No to bych rád :D jenže kudy do něj,to je oč tu běží.Motor Falhauber a jediné co jsem našel jsou 2 šroubky,na které se nedostanu přes ten setrvačník.
Vypadá nějak takto: http://www.faulhaber.com/uploadpk/EN_1336_C_DFF.pdf
z jedné strany dvě pájecí plošky na kablíky,z druhé je hřídel na které je nalisováno ozubené kolo a setrvačník.
Naposledy upravil miroslav lengyel dne sob 17 bře, 2012 6:20 pm, celkově upraveno 1
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3351
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: motory

Příspěvekod Pája » sob 17 bře, 2012 5:54 pm

Aha,tento motor by neměl mít žádné uhlíky.Jak tu mašinu provozuješ,analogově a nebo DCC ?
Pokud DCC,máš dekodér speciálně nastavený pro tento bezkomutátorový motorek?Nemáš-li ho speciálně nastavený,může ten motor vydávat takovéto zvuky ač je jinak zcela ok.
PS:levné dekodéry je vůbec neumí.Koukni do návodu přiloženého k dekodéru.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Re: motory

Příspěvekod miroslav lengyel » sob 17 bře, 2012 6:22 pm

Pája píše:Aha,tento motor by neměl mít žádné uhlíky.Jak tu mašinu provozuješ,analogově a nebo DCC ?
Pokud DCC,máš dekodér speciálně nastavený pro tento bezkomutátorový motorek?Nemáš-li ho speciálně nastavený,může ten motor vydávat takovéto zvuky ač je jinak zcela ok.
PS:levné dekodéry je vůbec neumí.Koukni do návodu přiloženého k dekodéru.


Ten krásný zvuk to vyluzuje jak v analogu tak DCC.Jinak mám dekodér Uhlenbrock 21 pin,specifikace pro mašiny Trix,nastavovat můžu co chci a žádná změna.Už mi skoro zmizely popisky na klávesnici. :lol:
Zkoušel jsem i různé nastavení napětí motoru a prostě s tím nehnu. :mrgreen:

https://www.uhlenbrock.de/intern/index.htm
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3351
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: motory

Příspěvekod radeksindy » sob 17 bře, 2012 7:09 pm

Běžný Faulhaber samozřejmě musí komutátory mít, protože jinak by bylo potřeba řídící jednotky k elektronické komutaci. Bezkomutátorový motor a bezjádrový jsou vlastně dvě nezávislé vlastnosti. Běžné motory Faulhaber mají buď precizní grafitové nebo spíše kovové sběrače. Nevím jestli jsou vyměnitelné nebo amatérsky vyměnitelné. Spíše pak kompletní výměna motoru, ale to je podle typu záležitost od 35 EUR výš.

Stejně ta prostřední náprava poskakuje a to je podle mě špatně. Znamená to, že vnikají v rozvodech síly, které mají zapotřebí tím kolem házet. Horizontálně pohyblivá dvojkolí bez pohonu jsou na modelech běžně, ale nikdy jsem je neviděl takto tancovat. A to ani nepodepřené na testovacím stanovišti.
radeksindy
 
Příspěvky: 1689
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: motory

Příspěvekod Rudolf » sob 17 bře, 2012 7:16 pm

Pokud se vyndá motor ven, je možné převody a koly volně pohybovat ?
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 728
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: motory

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 18 bře, 2012 5:00 am

radeksindy píše:Běžný Faulhaber samozřejmě musí komutátory mít, protože jinak by bylo potřeba řídící jednotky k elektronické komutaci. Bezkomutátorový motor a bezjádrový jsou vlastně dvě nezávislé vlastnosti. Běžné motory Faulhaber mají buď precizní grafitové nebo spíše kovové sběrače. Nevím jestli jsou vyměnitelné nebo amatérsky vyměnitelné. Spíše pak kompletní výměna motoru, ale to je podle typu záležitost od 35 EUR výš.

Stejně ta prostřední náprava poskakuje a to je podle mě špatně. Znamená to, že vnikají v rozvodech síly, které mají zapotřebí tím kolem házet. Horizontálně pohyblivá dvojkolí bez pohonu jsou na modelech běžně, ale nikdy jsem je neviděl takto tancovat. A to ani nepodepřené na testovacím stanovišti.


Radku nevím zda je to dobře nebo špatně a ani se o to nepřu.Nemám s tímto druhem pohonu ani žádné zkušenosti,protoře zbytek mého skromného vozového parku má pohon v tendru.Mohl bych samozřejmě zkusit vyvěsit BR 18 od Roca,která má pohon v tendru a přes kardan hnané nápravy i mašiny nebo BR 64 téže firmy.Nicméně měl jsem BR 76 FLeischmann a ta když byla ve vzduchu,tak volné,nehnané dojkolí se mlelo podobným způsobem.
Pokud se chceš podívat,jak je celý pohon řešen,tak se podívej sem:
http://lengy.rajce.idnes.cz/Pohony_parn ... to_046.jpg
Peru se s tím opravdu hodně dlouho a skutečně je ten problém v motoru.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3351
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: motory

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 18 bře, 2012 5:12 am

Rudolf píše:Pokud se vyndá motor ven, je možné převody a koly volně pohybovat ?


Rudo,je to tak napůl.Převody jsou udělány poměrně složitě,tedy na můj vkus. :D Po sejmutí karoserie s motorem a částí převodů,zůstane pojezd se zbytkem převodovky.Pokud budeš točit ozubeným kolem,které vykukuje z pojezdu,tak převody a koly volně pohybuješ.Když to ale budeš chtít udělat obráceně,tzn.točit koly lokomotivy,tak s tím nehneš.
Tady je fotodokumentace rozborky lokomotivy,tak se podívej sám.
http://lengy.rajce.idnes.cz/Pohony_parn ... to_046.jpg
tady je pak stroj rozkreslen na díly: http://medienpdb.maerklin.de/product_fi ... _explo.pdf
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3351
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: motory

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 18 bře, 2012 8:31 am

Tak všechno je opět jinak. :D Kompletně jsem ten podvozek rozhodil a postupoval krok za krokem.Vložka z lepící pásky mezi konzoli přes kterou je motor přišroubován ke kotli nepomohlo,tak jsem pokračoval dále.Vyhodil jsem kardan a ticho,takže hlavní zdroj hluku je skutečně v převodu,konkrétně v místě označeném červenou šipkou.Pokud přitlačím v místě zelenou šipkou,hluk se zvýší a naopak.Samotná dvojkolí nemají na hluk vliv,je to skutečně v těch ozubených kolech převodů od motoru.Na hřídeli motoru je kovové kolo,následuje plastové a pak je opět kovové,které je již nalisováno na kardanu.Koukal jsem také jestli kola někde nedrhnou o rám a taky nic.Mazadla jsem zkoušel všemožná a taky nic,leda by se mi povedlo sehnat zelenou ruskou vazelínu,kterou jsme kdysi mazali hlučné převody. :lol: Zkusím ještě zmenšit přítlak na ty převody a uvidím.Zatím zachovávám chladnou hlavu :D ale ještě chvíli a pude,bestie jedna debilní.
Pro Radka: Měl jsi pravdu,nebylo to dobře a už vím proč. :D Při neustálém rozebírání a skládání mi vyskočila jedna z pružinek,které mají odpružení nápravy. :D Nedávno jsem ji na stole našel a přemýšlel odkud je,takže teď už to vím a přijde na své místo,potvůrka. :lol:
Přílohy
2.JPG
Pohled na rozvody
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3351
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: motory

Příspěvekod Rudolf » ned 18 bře, 2012 9:27 am

miroslav lengyel píše:
Rudolf píše:Pokud se vyndá motor ven, je možné převody a koly volně pohybovat ?


Rudo,je to tak napůl.Převody jsou udělány poměrně složitě,tedy na můj vkus. :D Po sejmutí karoserie s motorem a částí převodů,zůstane pojezd se zbytkem převodovky.Pokud budeš točit ozubeným kolem,které vykukuje z pojezdu,tak převody a koly volně pohybuješ.Když to ale budeš chtít udělat obráceně,tzn.točit koly lokomotivy,tak s tím nehneš.
Tady je fotodokumentace rozborky lokomotivy,tak se podívej sám.
http://lengy.rajce.idnes.cz/Pohony_parn ... to_046.jpg
tady je pak stroj rozkreslen na díly: http://medienpdb.maerklin.de/product_fi ... _explo.pdf


Ano, myslel jsem to tak, točit ozubeným kolem, který vykukuje z pojezdu.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 728
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: motory

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 18 bře, 2012 9:36 am

Hm,tak buď už mám slyšiny nebo je přání otcem myšlenky,ale mírného snížení hlučnosti jsem dosáhl tím,že jsem ze tří zmiňovaných ozubených kol odstranil mazivo úplně. :D Nechám to být,asi bude ozdobou lokomotivního hospodářství. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3351
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: motory

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 30 bře, 2012 4:19 am

Tak mi to opět nedalo,vysápal jsem ten motor znovu z kotle ven a sundal z motoru i tu "převodovku" a už jsem doma.Hřídel motoru,na které je nalisováno ozubené kolo a setrvačník hází.Nepatrně,ale stačí to k tomu,že to dělá takový kravál.Odstraněním setrvačníku se hluk zmenšil,ale jak to srovnám ví bůh,protože ta osička je z bláta. :oops:

Edit:Takže ne osička,nýbrž ozubená kola byla narvaná na sobě a jedno hází.Zkusil jsem to poladit,aby nebyla tak na sobě,protože zuby na tom plastovém kole mi přišly jakoby to k tomu druhému ani nepasovalo.Navíc jsem ještě mezi konzoli a motor vetkl oboustranou lepicí pásku a pak opatrně za chodu utáhl šroubky.Víc z toho už asi nevymáčknu,ale je to o dost lepší.Nevěřil bych,že dvě ozubená kolečka dokáží dělat takový randál.Přispívá k tomu samozřejmě velkou měrou kovový kotel,kdyby byl z plastu,tak by to takový rachot nebyl.Konec příběhu.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3351
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: motory

Příspěvekod MirekTT » pon 30 dub, 2012 10:59 am

Vhodnější nadpis jsem nesehnal pro vložení následující informace, která by se mohla hodit těm, kteří by rádi maxona do svého miláčka. Člověka, který mi informaci poslal mailem, znám osobně a jeden motorek jsem u něj kupoval. S problematikou modelové železnice je okrajově seznámen a bylo by škoda jej ztratit z dohledu. Čili pokud sháníte motorek značky Maxon a nemáte jiného dodavatele, tak se obraťte na pana Rýznara. Původní dodavatel Maxonů pro ČR firma Uzimex tímto padá.
Bohužel tomu to fóru nefunguje vkládání pédéefek, takže to máte alespoň takhle:

Kopie nový-1.jpg
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2227
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Pivrnec78 a 1 návštěvník