V Eisenbahn-Journalu 9/2006, str. 12, je článek o lokomotivách G7. Je v něm vysvětleno, že dva písečníky (a taky modernější budku, tlakovou brzdu už z výroby a větší tendr - u ČSD řady 616.0) mělo asi 200 dvojčitých lokomotiv vyrobených za (1. světové) války. Z toho stáda dvojčitých lokomotiv 413.064 až 095 byly za války (v letech 1916 - 17) vyrobeny tyto: 65, 67, 69, 72 až 74, 76 až 79, 87, 90, 91, 93, 95. A totéž platí pro lokomotivu 413.0101 z roku 1916.
Teď už by to jenom chtělo pár fotek, které by potvrdily, že tyto stroje jezdily a dojezdily se dvěma písečníky i u ČSD. V jiném článku v tomtéž časopise, číslo 6/1983, str. 36, je fotka lokomotivy, která se později stala strojem 413.073 ČSD. I tento stroj má na snímku z doby těsně po vyrobení (1916) dva písečníky.
Taky se v tom článku z roku 2006 píše, že lokomotiva se stala pro své vhodné vlastnosti standardní válečnou lokomotivou za 1. světové války, podobně jako v Rakousku řada 73 (414.0 ČSD), a válka ji rozptýlila skoro po celé Evropě.
BTW, ten článek je nadepsán: "Fast narrensicher." Asi by se to dalo přeložit více způsoby, ale mně se líbí poněkud neuctivá varianta: Skoro blbuvzdorná.
Abyste se taky potěšili, tak z citovaného článku je tady nádherná fotka stroje 55.610 od jednoho z německých mistrů klasické železniční fotografie Carla Bellingrodta. Kromě uvedených rozlišovacích znaků je na ní vidět i podoba a umístění původního vzduchojemu.
A takhle vypadala 413.073 dva roky před předáním k ČSD:
- 413_073.jpeg (28.68 KiB) Zobrazeno 5613 krát
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.