MPV 22

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: MPV 22

Příspěvekod jipol57 » pon 27 led, 2025 2:00 am

Zlámalík píše:Jinak - motor hodit úplně nahoru, do krytu skutečného motoru. Hřídel vyvést dozadu, tam dát převod cca 1:1,5 se dvěma ozubenými koly a jsme pod rámem - a odtud takřka přímý náhon dopředu k převodovce. Vejde se to, jen to vyrobit. Kdyby chtěla být hnaná i zadní náprava, musela by se použít jiná převodovka. To nechám někomu šikovnějšímu.

Motor bych dole nechal. Mně se zdálo, zvláště na prvních fotkách, že motor není vůbec zapuštěný.
A tloušťka podlahy (plastu), je aspoň 2mm. Možná by ho šlo trochu odfrézovat. Každý mm dobrý. A nebo motor zvednout nad úroveň ložné plochy, a doprostřed naložit trvalý náklad, pár pražců.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » pon 27 led, 2025 8:44 am

Aniprt. Ta podlaha má tak milimetr, možná 1,2 a to ne všude - shora je vybrání pod skutečným motorem o 0,5 mm a o kousek dál to samé zespodu okolo zadní nápravy. Navíc přesně mezi tím je opora pro rameno jeřábu, takže by to znamenalo tam něco "vyboudit" a oporu přidělat k tomu.
2024-05-01 22.59.50.jpg


Já i myslím, že ta díra v podlaze (viz foto) počtá s něčím takovým, jako jsem navrhoval a díra je tam pro ta ozubená kola. Ale přední dvojkolí má svoji osu prakticky na zadní hraně budky a ALS převodovka je masivnější, takže to pak chce jiný pohon kompletně.

Ne, tenhle motor si myslím nebude prakticky vidět - pod rámem jsou odvětšené různé bedny, které to zamaskují. Hele, ber to jako inspiraci. Když bych pak navrhl desku spojů, bylo by to i tozumně drátovatelné.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod petr892 » pon 27 led, 2025 9:04 am

Ještě jednou typový výkres včetně současné verze popisů.
Přílohy
MPV 22 popisy nové.jpg
petr892
 
Příspěvky: 13
Registrován: úte 28 kvě, 2013 6:42 pm

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » pon 27 led, 2025 9:15 am

Aktuální stav:

2025-01-27 00.25.42.jpg

2025-01-27 00.26.10.jpg

2025-01-26 21.33.54.jpg

Tohle není žádné chlubicí vlákno, to je průzkum bojem. Nechtělo se mi vše předem precizně měřit a navrhovat, prostě to hnětu a řešení se vyvrbí samo.
Dekodér je MX648 s dráty kvůli počtu výstupů. Pod ním STACO. Úplně dole v budce je destička, na které jsou jen pájecí body pro ty vodiče, které jdou na dvě strany a propoj na konektor pro reflektory na budce.
Motor, trakce a výstupy na zadní čelo se připájí přímo k dekodéru a podvlečou skrz rám dolů a dozadu. Repro bude na zátěži (tam, co je ta hnusná propojovací destička).

Z tohoto vyplývá i finální a čisté řešení, kdyby se chtělo:
- použít dekodér s konektorem, MS480 nebo ideálně MS540E24
- spodní destičku navrhnout včetně posilovacích tranzistorů pro výstupy a místa pro STACO.
- když bude kratší dekodér, vejde se do budky lépe a bez "průrazu" dozadu (asi konektorem dopředu, ale stále podélně, na boku mám šrouby pro upevnění budky)
- na zadní straně destičky pak vývody - motor, trakce, repro, spřáhlo a propojení dozadu.

Jdu něco dělat.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » pon 17 úno, 2025 8:31 pm

petr892 píše:Ještě jednou typový výkres včetně současné verze popisů.

Zapomněl jsem poděkovat, což tímto činím! Takováto dokumentace se vždy cení.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » pon 17 úno, 2025 8:41 pm

Po delším boji zase něco nového.

Jak jsem psal, na dno kabiny jsem vyrobil malý plošný spoj, kde se propojí vodiče od dekodéru s vývody na obě čela. Bylo by lepší mít to vše spájené a dekodér na konektoru a bez vodičů, ale tak od toho je to prototyp, aby se přišlo na to, kudy ne :D Níže foto, jak je to složené - dole je Staco, nad ním dekodér, na něm kondenzátory, vedle nich destička s tranzistory.

Postup.jpg

2025-02-11 00.24.28.jpg
Naposledy upravil Zlámalík dne pon 17 úno, 2025 8:58 pm, celkově upraveno 2
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » pon 17 úno, 2025 8:57 pm

A ještě něco celkových pohledů - jeřáb jsem opatrně říznul, základnu provrtal, do ramene osadil trubičku a oba díly spojil osičkou. Jeřáb je tak otočný - zatím tedy jen ručně. Díly z 3D tisku jsou na manipulaci strašně háklivé, to je tak do vitrínky...
V úzké bedně za jeřábem je nacpané olovo, stroj nyní váží 52 gramů. Vytáhne vůz na dolním snímku, naložený třemi takovými fůrami dřeva, do stoupání 27 promile. Stačí.

2025-02-17 20.13.58.jpg

Diskutovali jsme motor - takže ano, nyní je tam coreless o průměru 6 mm, který jsem ještě navíc zadlabal asi 1 mm hluboko do hmoty rámu, čímž se zlepšily mechanické poměry a kardan je nyní skoro přímý. Pomohlo to snížit hlučnost a klesly jízdní odpory. Setrvačník má průměr 7 mm (jiný aktuálně nebyl a větší je lepší). Všechno to drátenictví pak přijde schovat pod U-profil, nebo jen nabarvit na černo. Na bocích jsou stejně podvěšené velké bedny, tak nebude nic vidět (viz úvodní foto na začátku vlákna).
Coreless motor je od Tramfabrieku a pro správný chod je potřeba vychytat nastavení dekodéru - ale tady jsem to dostal na zlatém podnose: https://tramfabriek.co.uk/digital.html

2025-02-17 19.15.49.jpg

Jak vidíte, stroj má na obou koncích spřáhla SD-modell a na budku jsem umístil pracovní reflektory. Ty jsou tvořené LED 0805 s dolepenými plastovými "destičkami" (1,25 x 0,5 mm :D ) po stranách a celek je natřený zvnějšku na černo. Reflektory jsou spínané skrz extra tranzistory z logických výstupů dekodéru a pro úsporu tlačítek jsou směrově závislé. Osvětlení je i v kabině.

2025-02-16 23.20.51.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod michal_d » pon 17 úno, 2025 9:22 pm

Je to dokonalé...
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: MPV 22

Příspěvekod rawen » úte 18 úno, 2025 3:36 am

Vzpomněl jsem na MUVku brněnského Mirka a její následnou dražbu...
Obojí vidím jako machrovinku na samé špici dostupných technologií - a taky vidím, jak rychle se to posunuje.
Škoda, že velkovýrobci nejsou flexibilnější a recyklují prastaré modely bez posunu výrobní technologie. Škudlilové.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: MPV 22

Příspěvekod jipol57 » úte 18 úno, 2025 10:21 am

Taky obdivuji, co všechno se dá nacpat do tak malého prostoru. Dokonce i kondenzátory. Ty jsou u dvounápravových vozidel docela potřeba.
Zlámalík píše:Diskutovali jsme motor - takže ano, nyní je tam coreless o průměru 6 mm, který jsem ještě navíc zadlabal asi 1 mm hluboko do hmoty rámu, čímž se zlepšily mechanické poměry a kardan je nyní skoro přímý. Pomohlo to snížit hlučnost a klesly jízdní odpory.

Jestli jsem byl příčinou pokusu o zadlabání motoru do rámu, o to víc mě těší úspěch. Bude to úchvatný modýlek.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » úte 18 úno, 2025 12:29 pm

Ano, můžeš za to ty! Je to podle hesla: Neříkej, že to nejde, nebo přijde někdo, kdo to neví a udělá to.

Už zvažuju, jak mít jeřáb otočný (to není až takový problém) a sklopný (to je trochu komplikovanější). Oboje motoricky, samozřejmě.

Idea je tato:
- jeřáb je, podle skutečnosti, osazen na základnu na horní ložné ploše
- svislá část ramene je již otočná, dělicí rovina je cca 2 mm nad ložnou plochou
- otočná část nasazená na trubku 1,5 mm, procházející pod rám
- pohon zespodu naplocho pod rámem uloženým ozubeným kolem a šnekem, přiléhajícím k němu ze strany

- vodorovná horní část ramene oddělená a sklopná
- v dutině spodní části ramene šnekový posuv - závit na osce s posuvnou maticí
- od matice táhlo, ovládající horní část ramene
- náhon opět zespodu, oskou procházející středem výše zmíněné trubky
- pohon osky malinkou úhlovou převodovkou o rozměrech 5 x 6 mm

- zespodu pod vozidlo se musí vejít kromě motoru pro pojezd i dva motory s pomaluběžnými převodovkami pro náhony a jejich dvě osy musí minout zadní nápravu
- kolidujeme se šachtou pro spřáhlo, to se bude muset nějak podvěsit a udělat jen otočné, ne s kinematikou.

2025-02-18 12.16.01.jpg

Prosté, milý Watsone.
Blbý je, že to objektivně jde. Kdyby to vůbec nešlo, bylo by to lepší, takhle to prostě člověku nedá... Motory mám doma a převodovka je na cestě... :lol:

Kdyby měl být jeřáb jen otočný, použije se ta mikropřevodovka, nalepí se zespodu rámu pod jeřáb, na ni se nalepí výkyvná šachta Peho a není potřeba nic moc řešit. Zapuštěný motor dovolí krásně minout nápravu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Ivan » úte 18 úno, 2025 2:20 pm

No to je něco!

Ještě tam dodělej funkční naviják :mrgreen:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » stř 19 úno, 2025 4:42 pm

Pozdrav z hodinářství :D¨

Převodovka - rozměry.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Kavka_ » stř 19 úno, 2025 6:12 pm

TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 474
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » stř 19 úno, 2025 9:08 pm

Přesná diagnóza.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků