Zatím se nikdo neměl ke sdílení nějakých zkušeností, tak začnu, vozy se mi dostaly do ruky teprve včera. Předesílám, že vozy jsou pěkné, ale drobnosti se najdou:
Technické věci:
- vůz je opět o 1 mm výše než má být
- nechápu proč má lůžkový vůz Bac a Ba sbírání z podvozku jednostranné, Bai a BRa oboustranné. Na jednom páru vozů jsou tak jednostranně izolovaná kola s osou o délce 24,4 mm, na druhé dvojici oboustranně (poloosoy v plastové trubce) s délkou osy 23,9 mm. Asi aby to bylo komplikovanější a modeláři si užili trochu legrace při hledání správné délky os v případě, že se rozhodnou pro kola s nižším okolkem. Náprava je u vozů s jednostranným uložením uložená vzhledem k ose vozu nesymetricky a proto je to na dvojici vozů se stejným uložením shora vidět na jejich vzájemném postavení.
nápisy jsou technicky příšerné, nečitelné, rozmazané. Shodou okolností jsem vzal do ruky 25 let starý vůz Ara 1-0202 od Liliputu a je precizní, i drobné písmo (např. délka řemenu k dynamu) čitelné. Tady si i s lupou musíte nechat zajít chuť. Nápisy u 8dv. Bai ještě ušly, takdy je to o dva kroky zpět
- z nějakého důvodu jsou výlisky některých beden na spodku otevřené, bez zadní stěny!?
Modelové problémy
- chybí nápis o typu osvětlení (Elektr. osvětlení ERA)
- největší chyba je podle mne na voze BRa. Vozy z poslední pětice vozů z roku 1962 (BRa 595 až 599), a možná už předchozí pětice vozů z roku 1961, měly nápis "Restaurační vůz" na stěně z výroby, ale nad okny měl samozřejmě tento nápis v dalších jazycích (SPEISEWAGEN, DINING CAR atd.). Kombinace hlavního nápisu "RESTAURAČNÍ VŮZ" a nápisů bufetový vůz ve 4 jazycích nad okny byla na vozech, které původně měly z výroby zdobený nápis "BUFETOVÝ VŮZ" na boku, tj. 550 až 589, možná i 590 až 594. Nebo snad existuje foto BRa 598?
- nápis KUŘÁCI/NEKUŘÁCI na voze BRa podle fotografií nebyl ani na straně vstupu do oddílů. Nemám ho doložen ani z výroby, ani z provozu. Existuje fotka 598, že tam je?
- předpokládám, že vůz si výrobce vybral proto, že vozy dostaly brzdu DAKO R, měly maximální rychlost 140 km/h a byly v mezinárodním provozu. Jenomže na voze je napsáno DAKO CV.
- minimálně vůz Bai by měl mít údaj o počtu sedadel na skříni vlevo pod brzdicí váhou vozu
- podvozky jsou potisklé, spodek vozu ne
Pro mě škoda, že nejsou popisové varianty z doby výroby. Doufám, že se kromě IV. epochy objeví ještě další verze z výroby na přelomu 50./60.let, obzvláště bufetový vůz by si zasloužil původní provedení se zdobeným nápisem, ani vůz BRa z poslední pětice se správnými naokenními nápisy by nebyl od věci. O dalších Ba a Bai nemluvě (s nápisy o příslušnosti k dráze a znakem), protože soupravu ze dvou vozů neuděláte