Laminátka H0/PIKO

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod arcade » pát 04 zář, 2020 7:46 pm

Screenshot_20200904-145945_Facebook~2.jpg
Screenshot_20200904-145939_Facebook~2.jpg
Screenshot_20200904-145927_Facebook~2.jpg
arcade
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 03 led, 2012 5:53 pm

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod arcade » pát 04 zář, 2020 7:47 pm

Screenshot_20200904-145953_Facebook~2.jpg
arcade
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 03 led, 2012 5:53 pm

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod RadekH0 » pát 04 zář, 2020 8:31 pm

zaplef píše:Jen pro zajímavost doplním, že plzeňští plecháči mají požadavek chlazení trakčních motorů již od prvního jízdního stupně, brněnští až od 3. jízdního stupně, ale mají snad možnost přepnutí taktéž od prvního stupně. Některé stroje mají úpravu dochlazování - volí strojvedoucí ručně.
Co se pneumotoru regulace týče, tak byli dva typy - 2 a 4 vetilový. Snad se nepletu, ale 4 ventilový pracuje stejně, jen dva ventily jsou inverzní, u 2 ventilu dochází jen k přepínání. Dále si myslím, že liché a sudé stupně mají trochu jiný zvukový projev, alespoň to tak cítím z pozice strojvedoucího.
Podle informací z kurzu na 2 plechovky byli v Plzni namontovany 4 ventilové pneumotory, tuto úpravu dostali údajně v Bratislavě (ta byla pro místní atypičnost nahrazena standardním 2 ventilem). Z toho usuzuji, že bratislavské stroje měli pneumotor ovládaný 4 ventily, určitě někdo může moji doměnku potvrdit nebo vyvrátit.

Ještě ke zvuku vypnutí hlavního vypínače: na mohutnosti by možná dopomohla ozvěna, tak jak je tomu zde: https://youtu.be/k6lgwNQdkgA?t=187

Ad. ventilátory.
Brněnští plecháči mají většinou spínání ventilátorů až při třetí odbočce ale je zde i několik kusů, kterým ventilátory spínají už při první odbočce. Strojvedoucí tohle určit nebo přepnout nedokáže. Jediné, co se dá ovládat je tzv. "LETNÍ" a "ZIMNÍ" režim chodu. V zimním režimu se ventilátory zastaví po sjetí regulace do nuly, v letním však ale zůstávají i po sjetí běžet v dochlazovacím režimu při nižších otáčkách, dokud je strojvedoucí na stanovišti ručně nevypne. Volba mezi zimním a letním režimem se provádí přepnutím páčky relé v mezistěně za prvním stanovištěm.

Ad. pneumotory.
Z výroby byly všechny mašiny osazeny dvouventilovými pneumotory. Zbylé 2 válce pneumotoru byly ovládány mechanickými rozvody. Něco jako rozvody u auta. Tato konstrukce byla dost náročná na údržbu a opravy a často se pneumotory zasekávaly. Proto se poté mechanické rozvody daly pryč a nahradily se EP ventily a vznikl tak pneumotor čtyřventilový. Nevím o žádném brněnském plecháči, který by měl ještě původní pneumotor. U těchto mašin je dobré pravidlo při delší jízdě jezdit vždy na sudé odbočky, jelikož na nich nejsou tyto EP ventily napájeny a nehrozí tak jejich dlouhodobé přehříváni a následná závada na regulaci.

A jen pro info. 95% brněnských plecháčů má transformátor právě z lokomotiv řady 240, jelikož je skoro vždy při průchodu strojovnou vidět na trafu jeden nevyužitý výstup sloužící právě k propojení s EDB na střeše Laminátky. Dokonce i skříň ochan (AGL) na plecháčích má 2 rezervní padáčková relé, z nichž je jedno z nich vždy zapojeno a bylo připraveno pro nadproudové relé EDB.

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 506
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod Jacek » pát 04 zář, 2020 9:49 pm

bedýnka píše:...A u žádné loko 230 / 240 neběží ventilátory až do zastavení lokomotivy. Leda, že by je měl strojvedoucí přepnutý na trvalý chod, což jsou maximální otáčky. Ventilátory se vypínají, na rozdíl od stejnosměrných loko, jakmile se sjede s regulací na nulu, takže při zastavování by mělo být slyšet jen skřípání brzdových zdrží
Nahrávky jsou pěkné, ale chybí mi tam výrazný - hlasitější projev při vypnutí hlavního vypínače.
...

Děkuji za připomínky, něco samozřejmě zpracovat jde, něco ne. Zvukový projekt obecně se chová víceméně reálně, ale provozní režim modelu reálný není, je pouze zrychlení, jízda, zpomalování. Nedokonalost je výběh. Když stočíte regulátor na nulu, nedáte modelu povel ke zkrokování na nulu, ale povel k zastavení, začne brzdit. Buď pak musí být brzdící křivka velmi dlouhá a skutečně to zkrokuje a vypne ventilátor ještě v jízdě a nebo se použije tlačítko "volnoběhu", ventilátor se vypne kdykoliv, bohužel bez zvuků odboček a bez vlivu na zvuk trakčních motorů. Jsou to maličkosti, které by šly řešit úpravou firmware, ale to by chtělo v Zimo nějakého lobbistu, není v mých silách tyto pro zvukaře podstatné věci prosadit.
Četnost zvuků odboček je nastavitelná, ale při reálném počtu už by se s modelem nedalo jezdit, model se rozjede na stovku za 20 sekund, odbočky by hrály snad minutu, to už jsou kompromisy. Podobný problém je projekt řady 150 nebo 350, kde by se dalo přidávat reálně po jednom stupni ovladačem Lenz LH100 a s každým stiskem by se přehrálo cvaknutí pneumotoru, na šuntech by se vypl ventilátor, jako v reálu. Ale na několikaminutový rozjezd a zastavení by to chtělo halu.
Bouchnutí HV jsem přidal hlasitost, basy a nepatrnou ozvěnu. To už by bylo o nových nahrávkách.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod novk2007 » sob 05 zář, 2020 6:11 am

no ty krááááááso tak to osvětlení vpadá opravdu dobře
novk2007
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 23 říj, 2011 6:58 am

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod bedýnka » sob 05 zář, 2020 8:00 am

ad.zvuky laminátek:
jak jsem psal ve svém předchozím příspěvku. Modely S 489.0 a S 499.0 jsou koncipovány do lV. epochy, podle které by se měly i zvukově chovat.
Nemůžete srovnávat zvukový projev dnešních laminátek, zvláště 230, a vůbec ne s 242.
Kolega Jacek, to má proti továrním projektům vymakané, ale jak píše, nejde zohlednit vše, třeba jízda výběhem - setrvačností jakékoliv lokomotivy. Prostě nejde do modelu nacpat všechno.
bedýnka
 
Příspěvky: 5
Registrován: ned 26 črc, 2015 5:36 pm

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod arcade » sob 05 zář, 2020 8:04 am

arcade
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 03 led, 2012 5:53 pm

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod zaplef » sob 05 zář, 2020 5:07 pm

@RadekH0:
Tuto informaci o přepinání požadavku na chod ventilátorů mi sdělil kamarád, brněnský strojvedoucí. Připouštím, oby jsme byli pod vlivem... Nicméně tyto lokomotiv, ani Laminátky nemají samočinné dochlazování. Režim Letní/Zimní určuje pouze výkon ventilátoru.
Ohledně pneumotoru, tak v Plzni jsou všechny Plechovky dvouventilové a dva inverzní ventily (u 4 ventilu) jsou nahrazeny šoupátky. Prapůvodní ovládání pneumotoru mi není znám (bohužel mi chybí ve sbírce příručky na Laminátky).
K transformátorům doplním, že všechny Plecháče mají stejný typ transformátoru jako řada 240, jen není právě využit výstup pro EDB.

Ještě doplním, že zvukový projev ventilátorů u řad 230 a 240 je opravdu jiný. 230-ky jednu dvojici ventilátorů axiální a druhou dvojici radiální, kdežto 240-ky mají všechny ventilátory axiální.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 167
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod kuyon » sob 05 zář, 2020 5:20 pm

arcade píše:https://youtu.be/xvRHC6rL4hk

Laminatka od 5:00


Chlape sleduj tému, toto video som sem pridal 31.8.2020, nespi prosim ta a citaj, dakujem.
kuyon
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 14 lis, 2013 6:42 pm

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod Čouda » pon 07 zář, 2020 5:08 am

Jacek píše:..se rozjede na stovku za 20 sekund, odbočky by hrály snad minutu..

Ahoj Jacku,
jak která loko. Dnešní 15x a 350 už jsou zkrokovaný za chvilku. Na plecháči krokuje regulace dolů asi 32 sekund. To je pak prdel, když potřebuješ roztáhnout něco těžkýho do vypínačky.

Zaplef: IDS plechovky mají 4epv. (snad si to pamatuju dobře) a jedna má i režim dochlazování. To je fajn věc, když prší. Chtěl jsem to i na žehličku, aby to hlavně při stání chladilo trafo a hádej co? Ještě byla dobrá prasárna, když soudruzi v dílnách zapojili časové relé poruchy ventilace tak, že se spínalo při požadavku na zvednutí sběrače. Když byla někde výš trolej, tak to křáplo. Dva měsíce mě to trápilo.. Dodnes si myslím, že to někdo udělal schválně.
Jacek: Na 210.037 je provedena jakási podivná rekonstrukce ventilace, kdy po najetí do výkonu sepnou ventilátory ihned na nejvyšší chod. Tzn nejsou řízeny podle proudu. Některý mašiny to mají tak, některý tak.
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 233
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod Michal Dalecký » pon 07 zář, 2020 7:04 am

:: H0, DCC, III-IV :: http://www.ambmodely.cz :: http://diskuze.modely.biz
Uživatelský avatar
Michal Dalecký
 
Příspěvky: 1866
Registrován: pát 23 lis, 2007 8:50 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod kuyon » pon 07 zář, 2020 7:09 am

Michal Dalecký píše:S489.1023 v reálu po vyrobení:

http://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=galerie&id=5125


Str.6 tejto diskuzie
viewtopic.php?f=15&t=12658&start=75
ach...a mimochodom je to S499 nie S489
Naposledy upravil kuyon dne pon 07 zář, 2020 9:32 am, celkově upraveno 1
kuyon
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 14 lis, 2013 6:42 pm

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod kuyon » pon 07 zář, 2020 9:30 am

Aktualna podoba pripravovaneho modelu PIKO S499.1023 dnes 240 141-2 RTI
Přílohy
Screenshot_20200907-112813.jpg
kuyon
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 14 lis, 2013 6:42 pm

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod ostradik » úte 08 zář, 2020 5:59 pm

scan 5067489.jpg
Mne ta diskuze fakt baví.....U jedné firmy se neřeší zásadní tvarové chyby, a tady je odstín žluté a červené fatální faul, a při tom obě laminátky jsou fakt pěkné ( tak teď ještě aby byla šestinánpravová od MTB :-) )
Ho patláma patláma
Uživatelský avatar
ostradik
 
Příspěvky: 61
Registrován: pon 09 úno, 2009 2:46 pm

Re: Laminátka H0/PIKO

Příspěvekod viky » pon 21 zář, 2020 7:54 am

viky
 
Příspěvky: 210
Registrován: sob 20 říj, 2012 2:06 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník